Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en celleprøve(livmorhalsprøve) for ca 6 måneder siden. Jeg hadde glemt det og kom plutselig på nå at jeg ikke har fått noe svar. Får alle svar? Og hvor? Helsenorge? 

Anonymkode: 6acaf...32d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er alt ok er det ikke vanlig å få svar om man ikke har avtalt å få det.

Anonymkode: 89b08...aa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er alt ok er det ikke vanlig å få svar om man ikke har avtalt å få det.

Det er feil.
Jeg har alltid fått svar uansett 

Anonymkode: 469e1...151

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tok en celleprøve(livmorhalsprøve) for ca 6 måneder siden. Jeg hadde glemt det og kom plutselig på nå at jeg ikke har fått noe svar. Får alle svar? Og hvor? Helsenorge? 

Kontakt fastlegen og be om svar 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er feil.
Jeg har alltid fått svar uansett 

Det er ikke feil. Det er vanlig i min kommune. Man får ikke svar om alt er ok. Andre legekontor kan ha andre måter å gjøre det på. Bare fordi noe er annerledes enn det du opplever betyr det ikke at det er feil. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare fått svar når det er noe galt. 

Anonymkode: d6e23...bcf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er standard at det IKKE sendes svar om alt er OK. 

Så når det tikket inn en digipost fra livmorhalsprogrammet, mens jeg satt opptatt i et møte på jobb, ble jeg jo livredd! Måtte logge inn med Bank ID, for å lese brevet, som meldte om kun normale funn. 

Så egentlig greit å vite at de også kan varsle negative funn. Mest sansynlig ringer de vel om de finner noe :) 

Anonymkode: 97229...aea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fått melding fra legen min om svar på celleprøve, selv om det alltid har vært normale prøver. Så du bør etterlyse den hos legen.

Anonymkode: 855e2...7a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fått svar. Sist gang gikk det 4,5 mnd før jeg fikk melding 

Anonymkode: e2a93...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Noen leger sender svar uansett, noen bare ved funn. Hvis du vil ha svaret er det bare å spørre på legekontoret. 

Anonymkode: a7493...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid fått svar selv om det har vært normale funn, men det tar gjerne ca en måned før jeg hører noe.

Noen leger/sykehus sender ikke ut noe dersom alt er normalt. Etter et halvt år tror jeg ikke du kan forvente å høre noe, da bør du nok ta kontakt selv.

Anonymkode: cb868...4ed

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å få svar når jeg tar celleprøve hos fastlegen, tar jeg hos gynekolog så får jeg ikke svar.

Anonymkode: 30fb5...311

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg får alltid spørsmål fra min gynekolog etter celleprøve om jeg vil ha svar uansett eller kun om det er noe. Så da kan jeg velge selv. For min del er ingen svar, godt svar.

Anonymkode: 72f39...093

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg skal sende melding til fastlegen for å høre? Eller kontakte de som jobber i skranken?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk svar etter 4 månder ish. Kanskje du skal ringe å etterspørre? 

Anonymkode: d8cd3...8d5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke feil. Det er vanlig i min kommune. Man får ikke svar om alt er ok. Andre legekontor kan ha andre måter å gjøre det på. Bare fordi noe er annerledes enn det du opplever betyr det ikke at det er feil. 

Det er ikke feil, men det er nok ikke en lur praktisering. Det er sjeldent at prøver forsvinner, men det kan skje og det er det veldig kjipt om den var positiv, men forsvant og pasienten tror prøven er ok. 

Anonymkode: d8cd3...8d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt celleprøver hos fastlegen og har aldri fått svar. Forrige gang jeg var hos gynekolog sjekket hun når celleprøve var tatt og fikk bekreftet at prøven var levert inn og alt fint, så dette er nok vanlig praksis hos min lege iallefall. Intet nytt er godt nytt. Men sjekk opp om du lurer. 
jeg ville for sikkerhets skyld tatt en telefon til legekontoret og spurt.

Anonymkode: 9fbc7...edf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal få svar. Legen min sa at hvis jeg ikke hørte noe var det viktig at jeg minnet henne på det. I verste fall er prøven rotet bort og du kan gå glipp av et viktig resultat.

Anonymkode: 2c92a...1d3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke om jeg fikk svar sist jeg tok celleprøve for 5 år siden. 🙈

Skrevet

Hos fastlege får jeg ikke svar hvis alt er bra, men når jeg går privat får jeg alltid svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...