Gå til innhold

Er det bare jeg som ikke engasjerer meg i Palestina/Israel - situasjonen?

Katten89

Anbefalte innlegg

Nå kommer jeg sikkert til å få mye hat fra dere som leser dette, men. Jeg har en inrømmelse å komme med som jeg ikke forteller så mange.
 Jeg kjenner at jeg faktisk ikke kan bruke energi på å begrave meg i krig og elendighet. Det hjelper ingen at jeg gråter for dem. Jeg leser ikke om det, tenker ikke på det, involverer meg ikke. Jeg lever mitt liv som før.  Klart det er grusomt det som skjer, men det er faktisk mye annen elendighet i verden også. Mange som lider. Jeg kan godt støtte røde kors eller tilsvarende, men jeg leser ikke nyheter. Jeg praktiserer det Tim Ferris kaller "selektiv ignoranse". Jeg har så mye annent å bruke tid og krefter på en nyhetene. Folk rundt meg som jeg faktisk kan hjelpe, barna mine, familien min, hunden min, hobbyene mine, mitt frivillige arbeid osv. 
Jeg har det godt med det. Ser influensere som gråter og ikke får sove pga det som skjer. Ikke vet jeg om det er sant eller om det er for å fiske likes, men jeg tenker at det ikke er så lurt å ofre nattesøvnen og psykisk helse. 
Flere som gjør som meg eller tenker alle at det er en plikt å følge med? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg bor ikke der nede i området så hva som foregår der bryr jeg meg egentlig frykelig lite om. Jeg har mine egne ting å tenke på i livet, så jeg gidder ikke å bruke tid og energi på en konflikt et sted hvor jeg aldri har tenkt til å dra.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TacoTore skrev (På 1.6.2024 den 21.00):

Nei, jeg bor ikke der nede i området så hva som foregår der bryr jeg meg egentlig frykelig lite om. Jeg har mine egne ting å tenke på i livet, så jeg gidder ikke å bruke tid og energi på en konflikt et sted hvor jeg aldri har tenkt til å dra.

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder meg oppdatert på hva som skjer i verden rundt meg, men er ikke aktivt ute på protester osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke lese om det og jeg har ingen tro på at noe vil endre seg om jeg sprer bilder og videoer av barn som dør til venner og følgere... Den triste sannheten er at barn dør i krig hver dag. Se på Jemen hvor det har vært krig i snart ti år. Det er vanskelig å skjønne hvorfor nordmenn lager teltleir for Gaza, men ikke Jemen. Ikke som kritikk, for all del, de må gjøre det de føler er riktig, men jeg synes det er vanskelig å sette opp grensene. Hvordan skal jeg velge hvilken krig jeg skal protestere mot ved å endre profilbildet mitt på Facebook? Når har jeg delt nok bilder av barn som dør i flyktningleirer, på flukt over havet, av vannmangel, matmangel, medisinmangel?

Jeg støtter en organisasjon med et par hundre kroner i måneden og lar være å lese nyheter om verdens mest grusomme hendelser. Og er veldig bevisst takknemlig for at jeg er født i Norge og har muligheten til å velge det bort.

Endret av slush01
Skrev uke istedenfor *måneden
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...