AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #41 Del Skrevet 2. juni 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, man må ikke det. Man kan ta datafag eller språkfag f.eks. Langt fra alle som har kjemi, biologi, matte og fysikk på vgs. Anonymkode: 790a0...781 Men skal man studere medisin må man ha flere realfag. Anonymkode: 76bd5...bb9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonym35445 Skrevet 2. juni 2024 #42 Del Skrevet 2. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, man må ikke det. Man kan ta datafag eller språkfag f.eks. Langt fra alle som har kjemi, biologi, matte og fysikk på vgs. Anonymkode: 790a0...781 Var det her jeg prøvde å si🥰. Kan vell også ta typ rettslære, sosiologi, psykologi osv. også. Trenger ikke være realfag. Men skal du inn på medisin må du jo ha realfag. Endret 2. juni 2024 av anonym35445 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #43 Del Skrevet 2. juni 2024 du får vente å se hva du ender med til slutt av poeng før du bekymrer deg snittet vet man ikke før opptaket er gjort og regner ut snittet av de som blir tatt inn. tror ikke snittet synker særlig selv om det er fler plasser i år desverre, men snittet vi lvareire som alltid på de ulike studiestedene Anonymkode: b419b...c7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #44 Del Skrevet 2. juni 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Nei, man må ikke det. Man kan ta datafag eller språkfag f.eks. Langt fra alle som har kjemi, biologi, matte og fysikk på vgs. Anonymkode: 790a0...781 Jo, for å komme inn på medisin, så må man det. Det var det jeg mente. Man trenger åpenbart ikke realfag hvis man ikke skal inn på et studie som krever realfag. Anonymkode: b3168...e09 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #45 Del Skrevet 2. juni 2024 19 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde personlig aldri valgt det samme igjen, og når jeg i romjulen jobbet alle røde dager (og 60-timers uke) for tredje år på rad uten helligdagstillegg, tenkte jeg bittert på dem jeg kjenner i IT- og ingeniørbransjen med tilsvarende lønn, 4 dagers arbeidsuke og mulighet for hjemmekontor. Anonymkode: cb2ba...157 Interessant at du nevner dette, fordi venninnen min som er lege sier akkurat det samme, at hun angrer på at hun ikke valgte å gå IT som meg tidligere. Med karakterene hennes kunne hun jo blitt hva hun ville. Jeg tjener over millionen, jobber 40 timer uken, har veldig fleksibel arbeidstid og kan jobbe hjemmefra om jeg vil. Kan også ta ferie når jeg vil på kort varsel, og har utrolig mange goder gjennom jobben. Mens hun tjener litt over meg, men egentlig ikke når du tenker på hvor mye hun faktisk jobber til dårlige tider. Som jeg alltid sier; du tjener ikke mye dersom grunnen til at du tjener mye er fordi du jobber mye. Anonymkode: ea8ef...022 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 2. juni 2024 #46 Del Skrevet 2. juni 2024 Har ingenting å bidra med i tråden. Men ville bare skrive at jeg er imponert over karakterene dine, ts. Wow🥰 1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #47 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, man må ikke det. Man kan ta datafag eller språkfag f.eks. Langt fra alle som har kjemi, biologi, matte og fysikk på vgs. Anonymkode: 790a0...781 Man må ta realfag for medisinstudiet. Det var nok dét vedkommende siktet til. Anonymkode: 70306...f4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #48 Del Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Interessant at du nevner dette, fordi venninnen min som er lege sier akkurat det samme, at hun angrer på at hun ikke valgte å gå IT som meg tidligere. Med karakterene hennes kunne hun jo blitt hva hun ville. Jeg tjener over millionen, jobber 40 timer uken, har veldig fleksibel arbeidstid og kan jobbe hjemmefra om jeg vil. Kan også ta ferie når jeg vil på kort varsel, og har utrolig mange goder gjennom jobben. Mens hun tjener litt over meg, men egentlig ikke når du tenker på hvor mye hun faktisk jobber til dårlige tider. Som jeg alltid sier; du tjener ikke mye dersom grunnen til at du tjener mye er fordi du jobber mye. Anonymkode: ea8ef...022 Jeg er akkurat som deg, men vi redder ikke akkurat liv da, med mindre vi koder i helsetech. Man blir vel lege av andre grunner enn lønn og goder. Anonymkode: d314d...54f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #49 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 19.16): Hei! Jeg søker medisin til høsten og går nå i vgs3. Jeg har hatt eksamen i sidemål, hovedmål og r2. Føler alle sammen fikk veldig dårlig, og hvis jeg får 4 i alle eksamene får jeg 5,8 i snitt ca. Har 6,1 i snitt uten noen av eksamenskarakterene. Er så stresset for hvordan snittet mitt kommer til å bli. Tror også at snittet på medisik burde synke pga det er i år flere plasser og at det har vært vanlig eksamen for alle vgs elever. Tror dere et snitt med 5,8-5,9 holder for å komme inn på medisin i år? Håper helst på å komme inn i Bergen Anonymkode: d7ec5...1a8 Du mistet meg ved "6,1" i snitt. Det er ikke noe som heter det og noen som har lyst å studere medisin burde vite det. Det er kun noe som heter 61 konkurransepoeng, men det går ikke an å få over 6,0 i snitt. 6,0 i snitt er 6-ere på alt. Ikke noe 6,1 eller 6,01 for den slags skyld. Som regel trenger du ikke 6-ere i alt, men hvis det er snakk om rent snitt, så bør du ha nærmere 5,8 - 5,9 i rent snitt. Men det har du ikke så vidt jeg forstår siden du inkluderer med ekstra poeng inn der. Hvis du hadde vært under ordinærkvoten, så hadde det holdt med 5,6 - 5,7 i snitt. Det er fortsatt veldig høyt selvfølgelig. Øst-Europa er et alternativ, så du har alltid den muligheten. Anonymkode: 2b7f3...428 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #50 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du mistet meg ved "6,1" i snitt. Det er ikke noe som heter det og noen som har lyst å studere medisin burde vite det. Det er kun noe som heter 61 konkurransepoeng, men det går ikke an å få over 6,0 i snitt. 6,0 i snitt er 6-ere på alt. Ikke noe 6,1 eller 6,01 for den slags skyld. Som regel trenger du ikke 6-ere i alt, men hvis det er snakk om rent snitt, så bør du ha nærmere 5,8 - 5,9 i rent snitt. Men det har du ikke så vidt jeg forstår siden du inkluderer med ekstra poeng inn der. Hvis du hadde vært under ordinærkvoten, så hadde det holdt med 5,6 - 5,7 i snitt. Det er fortsatt veldig høyt selvfølgelig. Øst-Europa er et alternativ, så du har alltid den muligheten. Anonymkode: 2b7f3... Går du under førstegangsvitnemål er det lavere poeng grense enn ved ordinær kvote. Og TS skriver jo att hun går Vg3, så hun går under som førstegangs søker. Og alle skjønner att hun mener poeng, din kvarulant. Anonymkode: 72a85...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #51 Del Skrevet 3. juni 2024 Neppe Anonymkode: 619e9...460 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #52 Del Skrevet 3. juni 2024 Det er ikke noe å stress over, er ikke sjans i havet at du kommer inn med det. Anonymkode: 12f79...2b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #53 Del Skrevet 3. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 9.25): Hva med fastlege da? Jeg kjenner flere som er fastleger og tror de trives med det. Kjenner også en som jobber privat og vedkommende trives der. Tror det er bedre betalt og bedre arbeidstider. Anonymkode: fc354...b5a Fastleger jobber omtrent døgnet rundt + helger. Det er ingen 9-16 jobb og iallefall i Oslo, må de rett fra jobb og til vakt på legevakta, hver 3.uke. Om de ikke klarer å selge vakten sin. Har sett flere som har gått på veggen og som er godt på vei. Det er mye papirarbeide, som er lite eller ingenting betalt. Og mer papirarbeide blir det for hvert år. Anonymkode: 63a73...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 3. juni 2024 #54 Del Skrevet 3. juni 2024 anonym35445 skrev (På 1.6.2024 den 23.17): Men hun ønsker helst å komme inn i Bergen. Der va kvoten slik: Ts, søk i Bergen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 5. juni 2024 #55 Del Skrevet 5. juni 2024 Tråden er ryddet for brukerangrep. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 6. juni 2024 #56 Del Skrevet 6. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 20.41): Mitt eneste råd: tenk deg godt om og vurder om du ønsker livet som lege. Veldig mange får en kalddusj når de innser hva de har «ofret» år og krefter på. Urovekkende mange av mine bekjente angrer på yrkesvalg, og det samme gjelder turnusleger jeg møter på jobb. Virkeligheten som sykehuslege er en hverdag med høy puls og samtidighetskonflikter i et system der oppgavene man har til enhver tid har overstiger tilgjengelige ressurser. Du må forholde deg til et endeløst byråkrati, lite autonomi og null fleksibilitet. I tillegg er vi i ferd med å få en «saksøkningskultur» der det blir stadig viktigere å holde ryggen fri for å ikke havne i baret. Dette tar mye tid og krefter. Jeg hadde personlig aldri valgt det samme igjen, og når jeg i romjulen jobbet alle røde dager (og 60-timers uke) for tredje år på rad uten helligdagstillegg, tenkte jeg bittert på dem jeg kjenner i IT- og ingeniørbransjen med tilsvarende lønn, 4 dagers arbeidsuke og mulighet for hjemmekontor. Anonymkode: cb2ba...157 Jeg er ikke lege selv, men har flust av leger i nær familie. Og ja, ut fra det de beskriver er det akkurat slik. Onkelen min er kirurg og måtte en helg jeg var på besøk jobbe fra 09.00 til 23.00 fredag. St opp og jobbe 03-00 til 19.00 lørdag. Og 03.00 til gud vet hvor lenge søndagen. Jeg vet helt ærlig ikke om jeg hadde orket slike arbeidstider, selv om ikke hver helg er sånn. Det gjelder forøvrig farmasøyter også. Et nært familiemedlem holder på å ta en helt annen utdanning for å komme seg unna, fra medisiner og mas til IT. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2024 #57 Del Skrevet 5. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 20.16): Hei! Jeg søker medisin til høsten og går nå i vgs3. Jeg har hatt eksamen i sidemål, hovedmål og r2. Føler alle sammen fikk veldig dårlig, og hvis jeg får 4 i alle eksamene får jeg 5,8 i snitt ca. Har 6,1 i snitt uten noen av eksamenskarakterene. Er så stresset for hvordan snittet mitt kommer til å bli. Tror også at snittet på medisik burde synke pga det er i år flere plasser og at det har vært vanlig eksamen for alle vgs elever. Tror dere et snitt med 5,8-5,9 holder for å komme inn på medisin i år? Håper helst på å komme inn i Bergen Anonymkode: d7ec5...1a8 Hei! Er bare nysgjerrig på hvor du endte opp? Anonymkode: c1e83...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå