Gå til innhold

Kommer jeg inn på medisin med 5,8-5,9 i snitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg søker medisin til høsten og går nå i vgs3. Jeg har hatt eksamen i sidemål, hovedmål og r2. Føler alle sammen fikk veldig dårlig, og hvis jeg får 4 i alle eksamene får jeg 5,8 i snitt ca. Har 6,1 i snitt uten noen av eksamenskarakterene. Er så stresset for hvordan snittet mitt kommer til å bli. Tror også at snittet på medisik burde synke pga det er i år flere plasser og at det har vært vanlig eksamen for alle vgs elever.

Tror dere et snitt med 5,8-5,9 holder for å komme inn på medisin i år? Håper helst på å komme inn i Bergen

Anonymkode: d7ec5...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

6 i snitt er ikke nok for Norges medisinstudie

Anonymkode: c0442...4b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt eneste råd: tenk deg godt om og vurder om du ønsker livet som lege. Veldig mange får en kalddusj når de innser hva de har «ofret» år og krefter på. Urovekkende mange av mine bekjente angrer på yrkesvalg, og det samme gjelder turnusleger jeg møter på jobb.

Virkeligheten som sykehuslege er en hverdag med høy puls og samtidighetskonflikter i et system der oppgavene man har til enhver tid har overstiger tilgjengelige ressurser. Du må forholde deg til et endeløst byråkrati, lite autonomi og null fleksibilitet. I tillegg er vi i ferd med å få en «saksøkningskultur» der det blir stadig viktigere å holde ryggen fri for å ikke havne i baret. Dette tar mye tid og krefter. 

Jeg hadde personlig aldri valgt det samme igjen, og når jeg i romjulen jobbet alle røde dager (og 60-timers uke) for tredje år på rad uten helligdagstillegg, tenkte jeg bittert på dem jeg kjenner i IT- og ingeniørbransjen med tilsvarende lønn, 4 dagers arbeidsuke og mulighet for hjemmekontor.

Anonymkode: cb2ba...157

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mener du 58-59 poeng eller et reelt karaktersnitt på 5,8-5,9? 

Anonymkode: 25cfe...005

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du også snakker om 6,1 i snitt så regner jeg med at dette er tilleggspoeng. Er det ikke oppegående nok til å logge inn på SO og sjekke statistikkene? Du har ikke sjanse til å komme inn!

Anonymkode: e2b7e...924

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Jeg søker medisin til høsten og går nå i vgs3. Jeg har hatt eksamen i sidemål, hovedmål og r2. Føler alle sammen fikk veldig dårlig, og hvis jeg får 4 i alle eksamene får jeg 5,8 i snitt ca. Har 6,1 i snitt uten noen av eksamenskarakterene. Er så stresset for hvordan snittet mitt kommer til å bli. Tror også at snittet på medisik burde synke pga det er i år flere plasser og at det har vært vanlig eksamen for alle vgs elever.

Tror dere et snitt med 5,8-5,9 holder for å komme inn på medisin i år? Håper helst på å komme inn i Bergen

Nei du er ikke i nærheten en gang.

Anonymkode: 0d563...a69

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke stol på følelsene du har etter eksamenene, vent heller på resultatet. Håper det har gått bedre enn fryktet. Om det er medisin du har lyst til så søker du på det, og krysser fingre og tær for at du kommer inn.

Har du forresten vurdert å søke i Danmark i tillegg?,-  om du får deg en ekstrajobb i Danmark får du dansk studiestipend i stedet for norsk - som utgjør 7500 nok i måneden (du kan låne i tillegg om du vil), de har lønnene praksiser, utdanningen er gratis og det er ikke så ulikt Norge kulturelt - bare bedre vær, kulere folk og romsligere økonomisk. 

Anonymkode: cb1f4...f17

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man søker rett fra vgs og har 6 i alle fag... Da bør man vel klare å komme inn?

Anonymkode: b3168...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var ordinær eksamen for alle VGs elever i fjor også altså.

Endret av anonym35445
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis man søker rett fra vgs og har 6 i alle fag... Da bør man vel klare å komme inn?

Anonymkode: b3168...e09

Nei, dessverre

Anonymkode: 415ba...539

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei du er ikke i nærheten en gang.

Anonymkode: 0d563...a69

Nå var da poeng snittet for å komme inn på primær kvote for Medisin i Bergen i fjor 59,80. Så å si att hun ikke er i nærheten en gang blir jo litt feil.

Endret av anonym35445
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra UiO.no

Screenshot_20240601-231444_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: c81b3...33c

Men hun ønsker helst å komme inn i Bergen. Der va kvoten slik: 

555DCDBE-1303-4726-9838-78256F62E6D2.png

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym35445 skrev (7 minutter siden):

Men hun ønsker helst å komme inn i Bergen. Der va kvoten slik: 

555DCDBE-1303-4726-9838-78256F62E6D2.png

Det fikk jeg ikke med meg. Ja da er ikke de tallene jeg fant relevante i dette tilfellet.

Anonymkode: c81b3...33c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...