Gå til innhold

Fordeler og bakdeler ved hannhund og tispe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bare hatt tispe

Anonymkode: 00b1d...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulemper, ikke bakdeler... Ved mindre du faktisk mener rumper.

- Største forskjellen er løpetid 1-3 ganger i året (tispe) eller mulighet for løpetid 24/7 (hannhund).

- (Raseavhengig) Hannhunder er som regel større, med mer pelset manke og noe mer tyngre utseende. Modnes noe seinere enn tisper.

- Mtp raser som har en god del samkjønnsaggresjon så er det greit å velge det som passer i familien/det nabolaget du bor om du ikke har noen formeninger selv.

Personlighet, avl, og oppdragelse har mye mer å si enn kjønn. Noen liker ene kjønnet mer enn det andre ut ifra egne erfaringer, så det er veldig smak og behag.

Jeg har kun hatt hannhund.

Anonymkode: 8fade...a78

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun hatt tisper uten om hunden i barndommen som var en hanhund.

Den største forskjellen er som nevnt løpetid. Tisper kan få ganske mye forstyrrelser ang dette som falskt svangerskap som vi har hatt mye problemer med med den hunden vi har nå. Jurbetenelse, pyo (livmorbetenelse) osv. Mens andre knapt merker at hunden deres har løpetid. Og en må selvfølgelig passe ekstra godt på de dagene i løpetiden de er villige til hva som helst omtrent 

Hos hanhund må en alltid passe på da det alltid er en eller annen tispe som har løpetid om en bor eller går en plasser med mange andre hunder, og det kan være veldig anmasende og slitsomt å ha rundt seg en hund som alltid er kåt på en eller annen hund. Og det instinktet er ganske sterkt i de. Ofte går tispene bedre ilag med både andre tisper og hanhund mens en hanhund kan være vanskeligere for å møte andre hanhunder, (nå skriver jeg mer generelt, det vil alltid finnes unntak selvsagt) men de er mer yppige mot sitt eget kjønn enn tispene.

Anonymkode: 73a90...4bb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har tispe nå, men har hatt hannhunder tidligere. Den største forskjellen er humøret. Tispa er mye mer hormonstyrt, blir deppa og sur når hun skulle valpet etter løpetid. 

Hannhundene mine var godt trent ifb utstillinger og aktiviteter, så tisper med løpetid reagerte de minimalt på. De har også generelt vært mykere i gemyttet og lettere å trene. 

Når det er sagt så har tispa ca et tonn mer personlighet. ❤️

Anonymkode: 9382f...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i det at hannhunder markerer. Har først en av hannhundene i gata tissa på søppeldunken din så skal alle de andre også gjøre det. 

Også er forhudskatarr ikke så lekkert.

Anonymkode: b1036...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdeler😂😂😂

Anonymkode: 26102...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tisper er mer ustabile i humøret. To tisper som ryker i tottene på hverandre er stygt. Jeg hadde to en gang som la hverandre for hat og jeg endte opp med å omplassere en. 

Jeg har hatt hannhunder som krangler også, da er det mye lyd, men jeg har aldri endt opp hos veterinæren med stygge skader. 

Hannhunder kan bli tullinger ved løpetid, men det er individuelt (og genetisk). Mine reagerer ikke noe særlig før stådagene, men også da hører de etter, konsentrasjonen er bare litt kortere. 

Med hannhund slipper man å planlegge konkurranser ut i fra løpetiden og man er alltid velkommen på treninger. 

Anonymkode: b2d53...534

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge kjønn og det er mer individuelle forskjeller enn kjønnsforskjeller. 

Hannhundene tisser oftere på tur, men har ikke hatt noe problem med at de må markere for hver 5. meter. De har blitt tullette av tisper med løpetid, men det er ikke mange dagene det har stått på. Har ikke hatt forhudskatarr på noen av hundene (4 hannhunder). 

Har hatt to tisper og ingen av de har flidd opp etter seg under løpetid, noe som har ført til ekstra vask av gulv og tepper, og bruk av tispetruser. Den ene fikk lukket livmorbetennelse da hun var 1 år, og vi greide akkurat å berge livet hennes. Ingen av de hadde innbilt svangerskap eller ble alt for manisk under løpetidene. (3 g i året)

Alle hundene jeg har hatt har vært kosete, gått greit-ish* sammen med andre hunder av begge kjønn, og har vært greie å oppdra.

*Hannhunden jeg har nå er litt skeptisk til tisper for han ble jaget av to da han var liten. Ingen av hundene har likt å møte andre hunder uten "folkeskikk ", som bjeffer eller kommer rett opp i trynet på dem. 

Begge kjønn kan i perioder bli selektiv døve, løpetid eller ikke, og det blir verre med alderen. 😂

(Har nå tispe 10 år og hannhund 2 år)

Anonymkode: b4d66...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetid er ekkelt på begge kjønn. Velg det kjønnet som er lettest å kastrere.

Anonymkode: 3e184...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Løpetid er ekkelt på begge kjønn. Velg det kjønnet som er lettest å kastrere.

Anonymkode: 3e184...ac5

Kastrering av hund uten grunn,  er ulovlig i Norge. Må være store plager i forhold til løpetid, hyperseksualitet eller sykdom. 

Anonymkode: b4d66...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tispe og har nå hannhund. Jeg må helt klart si at jeg foretrekker hannhunder. De er rett og slett enklere å forholde seg til.

Jeg orker ikke styret med løpetid 2 ganger i året og risikoen for livmorbetennelse. I tillegg er det jo også dyrere å kastrere/sterilisere tisper. 

Ja, hannhunder har sine greier de også, men det er ting jeg fint kan leve med i hverdagen. Jeg har f.eks ikke behov for at min hund skal hilse på andre hunder når vi er ute på tur. Jeg har også vært heldig med min hannhund med at han ikke reagerer noe særlig på løpetid i de 14 årene jeg nå har hatt han. Det er jo et sjansespill selvfølgelig, for man kan jo risikere å få en hannhund som blir helt koko hvis det er løpetid i nabolaget. 

Markering når vi er ute på tur er heller ikke noe stort problem. Fikserer han på en tisseflekk, så drar jeg han bare med meg videre. Han får ikke lov til å "ruse" seg på sånne ting. 

Jeg tror nok at min neste hund også blir en hannhund. Jeg trives rett og slett bedre sammen med dem ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt begge deler, men har endt opp med hannhunder. Tispene mine var ikke veldig styrt av hormoner som andre nevner, og hadde like stabilt humør som hannene mine. For min del er den eneste ulempen med tisper, løpetiden. 

Ulemper med hannhunder er at de ofte bruker lengre tid på å bli voksne. Markering, spesielt på hunder med lang pels, blir fort seigt og lukter. Han ene min blir veldig stressa når tisper i nærheten har løpetid, de andre har ikke brydd seg. Hannhunder kan ikke gå fritt med andre tisper med mindre de er kastrert, eller har andre tiltak på plass for å unngå paring. Pluss at jeg generelt opplever at tisper lettere går overens med andre hunder.

Likevel, fortsetter jeg med hanner. Trives med gutta boys. 

Anonymkode: 874a3...990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 21.12):

Ulemper, ikke bakdeler... Ved mindre du faktisk mener rumper.

- Største forskjellen er løpetid 1-3 ganger i året (tispe) eller mulighet for løpetid 24/7 (hannhund).

- (Raseavhengig) Hannhunder er som regel større, med mer pelset manke og noe mer tyngre utseende. Modnes noe seinere enn tisper.

- Mtp raser som har en god del samkjønnsaggresjon så er det greit å velge det som passer i familien/det nabolaget du bor om du ikke har noen formeninger selv.

Personlighet, avl, og oppdragelse har mye mer å si enn kjønn. Noen liker ene kjønnet mer enn det andre ut ifra egne erfaringer, så det er veldig smak og behag.

Jeg har kun hatt hannhund.

Anonymkode: 8fade...a78

bakdel

substantiv hankjønn

Vis bøyning

Betydning og bruk

1. bakre, bakerste del av noe
  2. motsatt fordel

Anonymkode: bcb60...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...