Gå til innhold

Tvungen forvaltning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har litt økonomiske problemer, gjeld og sånn, men har hele tiden styrt økonomien selv. Har tjenester fra kommunen og snakket med min kontaktperson som sa han ville snakke med flere i kommunen som kanskje kunne hjelpe og som jobber med sånt da han sa jeg ikke skal ha det sånn jeg har det nå. Men kan jeg få tvungen forvaltning? Håper ikke det for hvis det kommer en løsning vil jeg gjerne styre de pengene jeg har til disponering selv. Men frivillig kredittsperrer vil jeg gjerne ha. Skal det mye til å få tvungen forvaltning?

Anonymkode: 91847...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva skal til for å få det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til. Regner med du hvertfall får lov å si hva du foreslår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan få frivillig forvaltning først. Normalt at de tilbyr det og man prøver. Da trekker de alt til regninger og så får du resten til mat etc. det fordeles da ofte på flere utbetalinger i måneden.

Anonymkode: 608ba...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan få frivillig forvaltning først. Normalt at de tilbyr det og man prøver. Da trekker de alt til regninger og så får du resten til mat etc. det fordeles da ofte på flere utbetalinger i måneden.

Så da får man alt som blir igjen etter regninger er betalt? Fordelt utover i måneden. De holder ikke tilbake noe? For vil sette litt på sparekonto om det blir mulighet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Blir man presset til å inngå avtale om det eller er det helt frivillig siden det heter frivillig forvaltning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om du har private kreditorer, så sett deg ned å lag en nedbetalingsliste, om du har flere så prøver du kvitte deg med de minste lånene først. Så kontakter du alle sammen å prøver få til en nedbatlingsplan med dem.

Ofte krever de at du betaler litt, så feks om du har 4 lån betal 500, 500, 500, 2000, så jobber du deg nedover. hvor mye kommer selvfølgelig ann på hvor mye du tjener.

Alt handler om å vise vilje og finne løsninger så vil du se at de fleste er veldig greie, for de fleste kreditorer vet at de ikke kommer noe vei hos namsfogden om du har prøvd å finne realistiske løsninger og nedbetalingsplaner.

Å slå sammen lånene kan også være en mulighet for mange, gjerne bak det inn i huslån eller lignende men det kan ikke gjøres om beløpene er for store hos de større bankene.

Dette klarer du.

Anonymkode: 29283...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal ekstremt mye til å bli påtvunget en verge. Du er i din fulle rett til å ha økonomien din gå til H***, det er jo først og fremst deg det går utover. Hvis du får betalingsanmerkninger vil det etterhvert bli umulig å få kjøpt seg for eks mobilabonnement, eller noe annet som krever kredittsjekk. For mange kan en verge være til veldig god hjelp, hvis man faktisk ikke fikser økonomistyring. Men du tvinges sjeldent til det:)

Anonymkode: 2984c...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det skal ekstremt mye til å bli påtvunget en verge. Du er i din fulle rett til å ha økonomien din gå til H***, det er jo først og fremst deg det går utover. Hvis du får betalingsanmerkninger vil det etterhvert bli umulig å få kjøpt seg for eks mobilabonnement, eller noe annet som krever kredittsjekk. For mange kan en verge være til veldig god hjelp, hvis man faktisk ikke fikser økonomistyring. Men du tvinges sjeldent til det:)

Er verge og forvaltning det samme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før det kan fattes vedtak om tvungen forvaltning, skal du få tilbud om frivillig forvaltning. Ved frivillig forvaltning vil du og forvalteren sette opp budsjett og bli enige om hvilke regninger og utgifter som skal betales av forvalter, og hva slags beløp du skal få utbetalt til disposisjon, samt når disse utbetalingene skjer. Noen har best kontroll hvis de får ukentlige utbetalinger, andre klarer å disponere med sjeldnere utbetalinger.

Tvungen forvaltning kan kun vedtas hvis det kan dokumenteres at du nekter å gå med på frivillig forvaltningsavtale, at du er alvorlig syk og ikke kan disponere egne midler, eller at du aktivt benytter egne midler til skade for deg selv. 

Anonymkode: 13880...530

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du forteller ingenting om din livssituasjon, og eller diagnoser og det er ganske relevant i denne sammenhengen. 

Antar at du bor i en kommunal bolig, du har et hjelpeapparat fra kommunen.

Hvorfor er nå fokuset på å spare, det burde være på å betale ned gjelden du har opparbeidet deg. Hvorfor er fokuset på å miste kontrollen når du bevist ikke klarer å styre den selv? 

Anonymkode: 0c62d...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om du har private kreditorer, så sett deg ned å lag en nedbetalingsliste, om du har flere så prøver du kvitte deg med de minste lånene først. Så kontakter du alle sammen å prøver få til en nedbatlingsplan med dem.

Ofte krever de at du betaler litt, så feks om du har 4 lån betal 500, 500, 500, 2000, så jobber du deg nedover. hvor mye kommer selvfølgelig ann på hvor mye du tjener.

Alt handler om å vise vilje og finne løsninger så vil du se at de fleste er veldig greie, for de fleste kreditorer vet at de ikke kommer noe vei hos namsfogden om du har prøvd å finne realistiske løsninger og nedbetalingsplaner.

Å slå sammen lånene kan også være en mulighet for mange, gjerne bak det inn i huslån eller lignende men det kan ikke gjøres om beløpene er for store hos de større bankene.

Dette klarer du.

Anonymkode: 29283...e37

Ja får nok hjelp til dette, har prøvd før uten at de ville gå med på det. Min kontaktperson kunne hjelpe meg så kan jo hende de hører på han, men har ikke store forhåpninger. Han skulle også snakke med flere i kommunen han kjenner som jobber med dette med økonomi og sånt og prøve å finne en løsning. Jeg eier ikke hus desverre. Leier bare en leilighet.

Kommer nok ikke til å ville ha noe forvaltning om det ikke blir press om det.

Takk ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det skal ekstremt mye til å bli påtvunget en verge.

Nei, det skal ikke ekstremt mye til å bli påtvunget en verge. TS beskriver en hverdag med kontaktperson i kommunen, hun sier også at hun ikke har styrt egen økonomi, opparbeidet seg gjeld etc... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du forteller ingenting om din livssituasjon, og eller diagnoser og det er ganske relevant i denne sammenhengen. 

Antar at du bor i en kommunal bolig, du har et hjelpeapparat fra kommunen.

Hvorfor er nå fokuset på å spare, det burde være på å betale ned gjelden du har opparbeidet deg. Hvorfor er fokuset på å miste kontrollen når du bevist ikke klarer å styre den selv? 

Joa, selfølgelig skal jeg betale ned gjeld. Men om fem år tenkte jeg å spare, og da har jeg nesten ingen gjeld igjen, formulerte meg litt uklart der i stad men hvis kommunen bestemmer at jeg aldri får mulighet til det blir jeg litt fortvilet. Har alltid styrt økonomien selv fint, men ble psykisk langt nede og det gikk litt ut av kontroll. Jeg har Asperger. Ja jeg bor i kommunal leilighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det skal ikke ekstremt mye til å bli påtvunget en verge. TS beskriver en hverdag med kontaktperson i kommunen, hun sier også at hun ikke har styrt egen økonomi, opparbeidet seg gjeld etc... 

Jo, jeg har styr økonomien selv og det har gått bra. Men har vært psykisk langt nede de siste årene. Derfor ble det sånn det er nå.

Jeg skal ikke har verge eller forvaltning i flere år før jeg får kontroll selv igjen nei. Jeg kommer ikke lenger til å ta skaffe meg gjeld. Det skal jeg holde meg langt unna, og det mener jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok. Da må jeg vel regne med å få frivillig forvaltning da og hvis jeg ikke vil det så får jeg sikkert tvungen ettersom jeg har forstått fra svar her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Joa, selfølgelig skal jeg betale ned gjeld. Men om fem år tenkte jeg å spare, og da har jeg nesten ingen gjeld igjen, formulerte meg litt uklart der i stad men hvis kommunen bestemmer at jeg aldri får mulighet til det blir jeg litt fortvilet. Har alltid styrt økonomien selv fint, men ble psykisk langt nede og det gikk litt ut av kontroll. Jeg har Asperger. Ja jeg bor i kommunal leilighet 

Faktisk greit å spare litt med tanke på tannlege og om noe skulle ryke og sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må jeg regne med det?

Noen her som faktisk har litt greie på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha sparekonto er viktig. Hvis kjøleskap, komfyr, vaskemaskin eller annet dyrt går i stykker, så er det viktig å ha penger så du kan kjøpe en nytt. Tannlege er også dyrt, så sparekonto er svært viktig å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Belima skrev (3 minutter siden):

Å ha sparekonto er viktig. Hvis kjøleskap, komfyr, vaskemaskin eller annet dyrt går i stykker, så er det viktig å ha penger så du kan kjøpe en nytt. Tannlege er også dyrt, så sparekonto er svært viktig å ha.

Ja 🙂 Får håpe jeg får lov å styre det selv da hvis jeg skulle bli påtvunget forvaltning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...