Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del psykiske problemer, og er ganske ensom. Dette skammer jeg meg over, så når andre spør hva jeg har gjort i helger osv., hender det jeg lyver og sier jeg har vært sammen med venner osv. Kan noen kjenne seg igjen i dette? Burde jeg ha dårlig samvittighet?  Føler litt på det... 

Anonymkode: 87950...b99

• Liker 1
  • Hjerte 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt i orden. Gjør det som er best for deg, men "småting" er best å holde seg til.
Ikke jug på deg Himalayaekspedisjon og sånn. ;) 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en del psykiske problemer, og er ganske ensom. Dette skammer jeg meg over, så når andre spør hva jeg har gjort i helger osv., hender det jeg lyver og sier jeg har vært sammen med venner osv. Kan noen kjenne seg igjen i dette? Burde jeg ha dårlig samvittighet?  Føler litt på det... 

Selvfølgelig skal du ikke ha dårlig samvittighet. Uansett så er dette noe folk sier kun for small talk, så om du hadde sagt sannheten; "Jeg har ligget på sofaen i hele helgen og tenkt at mørkere enn dette går det ikke an å bli", så hadde det jo blitt veldig ubehagelig for den andre. Så tenk heller at du er med på å smøre samfunnsmaskineriet. Folk vil helst at andre skal svare litt svada. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det. Var ensom i 20-årene, og kunne nok det samme, eller iallfall unngå å snakke om sånt. Så dumt for skammen over å ikke ha venner sto i veien for å få nye. Det var ikke før jeg Trude å åpne meg mer for andre og slippe de inn på meg at jeg begynte å få venner. Nå er jeg i 30-årene og har 5-6 gode venner. Så det er aldri for sent. 

Jeg synes å si du har vært med venner er en hvit løgn. Ingen tar skal av det for eksempel på jobben. Men for deg selv så tror jeg ikke det er så lurt, det bidrar bare til mer skam. 

Anonymkode: 9112a...fc9

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Nei da, det er ingen skam i å si at du bare har hatt en rolig helg hjemme etc.. Håper det bedrer seg for deg ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør ofte det samme, men det er fordi jeg er flau over at jeg ikke har venner. Jeg forteller ofte om "kjæreste" og "venner" som jeg henger med. Jeg føler meg ikke ensom, tenker bare at hvis jeg forteller til folk at jeg alltid er alene, vil de tenke at jeg er rar. 

Anonymkode: a694e...2c9

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det hele tiden. Lyver om at en venninne stakk innom, vært på kafe, tur i helgen osv. Sannheten er at jeg er alene hele tiden, orker ikke at noen skal synest synd på meg fordi jeg ikke har noen å være med. Sommeren er værst, for da skal alle på tur, sene sommerkvelder, konserter, shopping osv - og jeg er hjemme og ev går tur på fjellet…alene såklart🫠

Anonymkode: aef03...67a

• Liker 4
  • Hjerte 12
Skrevet (endret)

Jeg er også ensom.
Meg personlig, så synes jeg ikke om å lyve.

Oftest er jeg ærlig. "I helga har jeg sett på fotball, gjort husarbeid og slappet av. Koset meg. Deilig. Akkurat sånn jeg liker det. Helga har flydd avgårde.", hvis det er det jeg har gjort da.
Og tilbakemeldingene er ofte normale og gode på det. 

Synes det er unødvendig å lyve. Jeg ønsker ikke skryte på meg noe eller leve et liv foran andre som jeg ikke gjør. Dog er en ting å lyve, men en annen ting er å ikke fortelle sannheten. Jeg tyr innimellom til å ikke fortelle sannheten. Folk behøver ikke vite detaljene. Så jeg svarer vagt og snur spørsmålet fort. Men jeg lyver ikke. For jeg ønsker ikke å bli fersket i å lyve. Det er karakterdrap om jeg blir det. Det er krise, og kan skape problemer for meg.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i hvordan ensomheten oppleves og føles, ts. Trist å høre at du har noen mentale utfordringer. Håper du får hjelp om du ønsker det. Du er ikke alene❤️

Jeg forstår ensomheten og hvordan det er å være alene. Er i samme situasjon selv. Har ingen venner, litt kontakt med familie og singel. Er alene helger, fridager, ferier, bursdag osv. Det begynner å tære på. Jeg føler også mye skam rundt ensomheten. Skammer meg over at jeg har satt meg selv i denne situasjonen. Skammer meg over at ingen er glad i meg og ingen ønsker meg i livene deres. Skammer meg over at jeg ikke er god nok for noen å være glad i. Var veldig lei meg i går, da ble det mye tårer. 

Det jeg pleier å svare når noen (f.eks kolleger) spørr om helgen så sier jeg bare at den har vært fin. Sier det samme om ferier etc uten å svare. Sannheten er at jeg er helt alene og gjør ingenting. Så spørr jeg raskt tilbake hvordan de har hatt det og får dreiet samtalen over på noe annet. 

Anonymkode: f4dc2...23b

• Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjenner meg igjen i hvordan ensomheten oppleves og føles, ts. Trist å høre at du har noen mentale utfordringer. Håper du får hjelp om du ønsker det. Du er ikke alene❤️

Jeg forstår ensomheten og hvordan det er å være alene. Er i samme situasjon selv. Har ingen venner, litt kontakt med familie og singel. Er alene helger, fridager, ferier, bursdag osv. Det begynner å tære på. Jeg føler også mye skam rundt ensomheten. Skammer meg over at jeg har satt meg selv i denne situasjonen. Skammer meg over at ingen er glad i meg og ingen ønsker meg i livene deres. Skammer meg over at jeg ikke er god nok for noen å være glad i. Var veldig lei meg i går, da ble det mye tårer. 

Det jeg pleier å svare når noen (f.eks kolleger) spørr om helgen så sier jeg bare at den har vært fin. Sier det samme om ferier etc uten å svare. Sannheten er at jeg er helt alene og gjør ingenting. Så spørr jeg raskt tilbake hvordan de har hatt det og får dreiet samtalen over på noe annet. 

Anonymkode: f4dc2...23b

Uff dette var som om jeg skulle skrevet det🥹Men du har ingenting å skamme deg over; vi er flere som ikke har nettverk. Jeg har ikke kollegaer lenger, er ufør. Så føler mye skam rundt det. Klarer meg sånn ok, men spørsmålene rundt helger, ferier etc er vanskelig. Ingen av tidligere venner orker å ta hensyn, heller ikke famile, så da blir det ikke særlig sosialt. Klem til deg🥰

Anonymkode: 4eb8b...be6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for alle svar! 

Jeg har heldigvis et ganske nært forhold til familien min. Og noen venner. Men er ofte alene i helger osv. Og det er ingen garanti for at jeg har noen å være med på nyttårsaften o.l.  Men det er også familien jeg synes det er vanskeligst om får vite hvor mye jeg er alene... Og det er så skamfullt å "presse" seg på vennene mine på de store dagene...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lyver for foreldrene mine. Jeg vet at min gamle mor hadde blitt så lei seg om hun visste hvor mye alene jeg er. Så tenker det er best å skåne henne for det. 

Anonymkode: 970c0...63d

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 18.40):

Det er sjelden bra å lyve, men noen ganger er det enklest. Kan godt forstå det, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Du gjør bare det du føler er riktig for deg, der og da.

Akkurat i denne situasjonen kan det hende du hadde hatt en fordel av å fortelle sannheten, fordi hvis du er ærlig om at du er ensom, kan det hende noen av de som spør, inviterer deg med på ting. Hvis du i stedet forteller at du har vært og gjort det og det med venner, tenker de kanskje at du er så opptatt at det ikke er noen vits i å spørre deg om å bli med på noe. Kanskje er til og med noen av de som spør det hva du har gjort, også litt ensomme, og kunne tenke seg noen å "henge" med.

Anonymkode: 783c2...87c

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lyver for foreldrene mine. Jeg vet at min gamle mor hadde blitt så lei seg om hun visste hvor mye alene jeg er. Så tenker det er best å skåne henne for det. 

Anonymkode: 970c0...63d

Ja, akkurat det samme her...

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 18.40):

Jeg sier bare: ingenting, eller at jeg har ryddet og vasket. 😬😬

Anonymkode: dede0...7d3

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Av og til kan det være greit med en hvit løgn men du skal ikke skamme deg over å si at du ikke har gjort noe spesielt heller. Husarbeid og tv kos er også fine helgeting som mange drømmer om i en hektisk hverdag. Jeg skulle derimot ønske at det var mere åpenhet omkring ensomhet. Det er liksom som om folk blir redde for at den ensomme skal renne ned dørene og spise de opp hvis de sier "ta er tur med meg da" eller "skal vi ta en kaffe en dag" osv. At man er ensom og sier det høyt betyr jo ikke at man ønsker å klenge seg på andre, man ønsker bare å være litt inkludert, snakke med andre en gang i blandt. Ett vennekrets en gang i mnd kan gjøre så stor forskjell for en som ikke har noen.

Anonymkode: cb25f...c79

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så leit at mange av dere tilbringer mye tid ufrivillig alene. Har selv vært ensom tidligere og husker godt hvor skamfullt det kjentes da, men har skjønt i ettertid at det er så mye vanligere enn man skulle tro. 

Så meningsløst at så mange sitter og kjenner på akkurat de samme vonde følelsene. Er det en idé å dele hvor i landet dere bor og litt kort om dere selv? Kanskje befinner to eller flere av dere dere i nærheten av hverandre og kan ta en kaffe eller noe en dag. Eller blir det for kleint?

Anonymkode: 11235...f83

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det hvertfall ikke lettere for deg selv.. En dag blir du gjennomskuet, og hva skal du si da? Jeg vil heller ha en venn som er ærlig om sin situasjon, enn noen som bevisst velger å lyve. Selv hadde jeg bevisst valgt å trekke meg fra personen.

Husk på at du selv har ansvar for å komme deg ut av ensomheten, det er et valg du tar.

Anonymkode: 5dc00...1e9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har løyet noen ganger for å skjule perioder med ensomhet. Min erfaring er at folk har lite sympati/empati når det kommer til ensomhet, så det er ofte enklere å dra en løgn. 

Anonymkode: 861ba...b75

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lyver ikke direkte, men er blitt veldig god på å si halvkvede viser og bare litt. Viser seg at folk utbroderer og ser for seg veldig mye mer.

Har en behandler som har dikta opp både mann og et par unger til meg, i hans eget hodet! Vært singel i årevis og hybelkaniner er det nærmeste jeg kommer barn 😂

Kan si noe sånt som - ja, jeg var på den nye kaffebaren bortpå xyz, var kjempegod iskaffe mocca! Noen som har vært innom der? Og smile søtt :)

Da dras samtalen videre, og stort sett aldri noen som tenker på om jeg var der alene eller sammen med noen. Folk er mer opptatt av å snakke om og dele selve opplevelsen, ikke holde rede på andres omgangkrets.

Eller jeg har bakt, vært på foredrag på biblioteket, tatt en sykkeltur til en fin plass osv osv. 

Anonymkode: 85fb4...325

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...