Gjest Fairy95 Skrevet 1. juni 2024 #1 Skrevet 1. juni 2024 Hei! Har ikke fått mensen seks måneder etter å ha sluttet på p piller og har derfor tatt blodprøver av hormoner. Er så lenge å vente til neste uke når legen ringer meg opp. Er det noen som klarer å tyde resultatene og evt se sammenhenger mellom hormonene? Er det veldig lavt østradiol eller vanlig?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #2 Skrevet 1. juni 2024 Østradiol vil variere etter hvor du er i syklusen. (FSH øker hvis du nærmer deg overgangsalderen, og det har den ikke gjort) Står ikke referanseverdiene/normalverdiene skrevet i prøvesvarene hvis du trykker deg inn på hver enkelt prøve? Disse referanseverdiene/normalverdiene på hormoner varierer i løpet av livet, og etter som jeg ikke vet hvor gammel du er så kan jeg heller ikke gi deg noe svar. Alle referanseverdiene finner du selv her. (Søk opp eller trykk på alfabetet til høyre for å gå til riktig prøve) Anonymkode: 69ffe...99b
Gjest Fairy95 Skrevet 1. juni 2024 #3 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Østradiol vil variere etter hvor du er i syklusen. (FSH øker hvis du nærmer deg overgangsalderen, og det har den ikke gjort) Står ikke referanseverdiene/normalverdiene skrevet i prøvesvarene hvis du trykker deg inn på hver enkelt prøve? Disse referanseverdiene/normalverdiene på hormoner varierer i løpet av livet, og etter som jeg ikke vet hvor gammel du er så kan jeg heller ikke gi deg noe svar. Alle referanseverdiene finner du selv her. (Søk opp eller trykk på alfabetet til høyre for å gå til riktig prøve) Anonymkode: 69ffe...99b Takk for tips! Ser ut som jeg ligger lavt på både FHS, LH og østradiol. Mistenker Hypothalamic Amenorrhea Men får vente til gynekologen ringer til uken.
Gjest Fairy95 Skrevet 1. juni 2024 #4 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Østradiol vil variere etter hvor du er i syklusen. (FSH øker hvis du nærmer deg overgangsalderen, og det har den ikke gjort) Står ikke referanseverdiene/normalverdiene skrevet i prøvesvarene hvis du trykker deg inn på hver enkelt prøve? Disse referanseverdiene/normalverdiene på hormoner varierer i løpet av livet, og etter som jeg ikke vet hvor gammel du er så kan jeg heller ikke gi deg noe svar. Alle referanseverdiene finner du selv her. (Søk opp eller trykk på alfabetet til høyre for å gå til riktig prøve) Anonymkode: 69ffe...99b Er 29 år forresten
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #5 Skrevet 2. juni 2024 Fairy95 skrev (10 timer siden): Takk for tips! Ser ut som jeg ligger lavt på både FHS, LH og østradiol. Mistenker Hypothalamic Amenorrhea Men får vente til gynekologen ringer til uken. Ville ikke satt noen diagnose før du har snakket med gynekologen. Nivåene av hormonene du nevner er innenfor normalområdet, og ville ha vært gode verdier om blodprøvene er tatt tidlig i syklus da disse nivåene er lave da. Selvfølgelig vanskelig å vite siden du ikke aner hvor i syklus du er. Ei venninne fikk ikke mensen før over ett år etter p-pilleslutt, men har helt normal syklus i dag og har fått to barn. Så jeg anbefaler deg ikke å ta sorger på forskudd ☺️ Anonymkode: da663...7ab 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #6 Skrevet 2. juni 2024 Men T4-prøven din er jo for lav, og det kan tyde på lavt stoffskifte. Har du kjent stoffskiftesykdom (lavt stoffskifte)? Hvis du ikke er under utredning og/eller behandling for lavt stoffskifte bør legen ta flere stoffskifteprøver. Trøbbel med stoffskifte kan jo påvirke menssyklusen og gjøre at du mister mensen. Anonymkode: 22614...879 3
Gjest Fairy95 Skrevet 2. juni 2024 #7 Skrevet 2. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville ikke satt noen diagnose før du har snakket med gynekologen. Nivåene av hormonene du nevner er innenfor normalområdet, og ville ha vært gode verdier om blodprøvene er tatt tidlig i syklus da disse nivåene er lave da. Selvfølgelig vanskelig å vite siden du ikke aner hvor i syklus du er. Ei venninne fikk ikke mensen før over ett år etter p-pilleslutt, men har helt normal syklus i dag og har fått to barn. Så jeg anbefaler deg ikke å ta sorger på forskudd ☺️ Anonymkode: da663...7ab Takk for gode innspill! Og godt å høre at det ordnet seg for venninnen din🙏🏼Det gir håp.
Gjest Fairy95 Skrevet 2. juni 2024 #8 Skrevet 2. juni 2024 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men T4-prøven din er jo for lav, og det kan tyde på lavt stoffskifte. Har du kjent stoffskiftesykdom (lavt stoffskifte)? Hvis du ikke er under utredning og/eller behandling for lavt stoffskifte bør legen ta flere stoffskifteprøver. Trøbbel med stoffskifte kan jo påvirke menssyklusen og gjøre at du mister mensen. Anonymkode: 22614...879 Ja, men det er så vidt under. Normalverdien begynner fra 12. Så ikke noe drastisk. Men har innsett at jeg bare får vente på at gynekologen skal ringe😅 Endret 2. juni 2024 av Fairy95
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2024 #9 Skrevet 3. juni 2024 Hormonaksene dine er fortsatt supprimert etter p-pillebehandlingen (det er sånn blodprøvene ser ut når man bruker hormonell prevensjon), som jo er hensikten med prevensjon. Den vil komme igang igjen, men det kan ta tid. Anonymkode: ff381...2a5 1
Gjest Fairy95 Skrevet 4. juni 2024 #10 Skrevet 4. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hormonaksene dine er fortsatt supprimert etter p-pillebehandlingen (det er sånn blodprøvene ser ut når man bruker hormonell prevensjon), som jo er hensikten med prevensjon. Den vil komme igang igjen, men det kan ta tid. Anonymkode: ff381...2a5 Hm, det kan jo hende! Lurer på hvor lenge det tar før hormoner stabiliserer seg etter p-pille slutt. Trodde 5-6 måneder skulle være nok, men det er jo ikke sikkert 🤔
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #11 Skrevet 4. juni 2024 Fairy95 skrev (På 2.6.2024 den 11.48): Ja, men det er så vidt under. Normalverdien begynner fra 12. Så ikke noe drastisk. Men har innsett at jeg bare får vente på at gynekologen skal ringe😅 Såvidt under er fremdeles under, og kan være et tegn på at du utvikler lavt stoffskifte. Det er også nok til at mensen kan bli i ulage. Nå vet ikke jeg med lavt stoffskifte, men jeg har Graves (går på medisin mot for høyt stoffskifte) og jeg får symptomer så snart jeg bare såvidt bikker over normalverdiene. Stoffskiftet må tas på alvor, så jeg håper gynekologen følger deg opp og at du tilbys regelmessige blodprøver fremover for å holde et øye med stoffskiftet. Anonymkode: 22614...879
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #12 Skrevet 4. juni 2024 Jeg har nettopp vært til utredning på fertilitetsklinikk av samme årsak som deg; manglende eggløsning/mens. Ser at AMH-verdien din er veldig høy, noe den også er hos meg. Gynekologen på fertilitetsklinikken fortalte meg at dette ofte skyldes pco/pcos. Jeg har fått diagnosen nå, og har nettopp startet på medikamentbehandling for å bedre det😊 Anonymkode: cbce5...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #13 Skrevet 4. juni 2024 Fairy95 skrev (På 2.6.2024 den 11.48): Ja, men det er så vidt under. Normalverdien begynner fra 12. Så ikke noe drastisk. Men har innsett at jeg bare får vente på at gynekologen skal ringe😅 Og TSH er normal. Ikke prøv å grave i dette selv, det er en grunn til at leger har mange års utdannelse. Få legen til å forklare hva disse verdiene betyr! Anonymkode: 8ec4c...313
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2024 #14 Skrevet 4. juni 2024 Fairy95 skrev (På 1.6.2024 den 17.45): Hei! Har ikke fått mensen seks måneder etter å ha sluttet på p piller og har derfor tatt blodprøver av hormoner. Er så lenge å vente til neste uke når legen ringer meg opp. Er det noen som klarer å tyde resultatene og evt se sammenhenger mellom hormonene? Er det veldig lavt østradiol eller vanlig? S-TSH (0,85) og S-Fritt T4 (10,7) er innenfor normale grenser, noen som tyder på at bukspyttkjertelen fungerer normalt. Ser noen skriver at dette er for lavt, men det er den ikke. Referanseområder kan variere mellom ulike laboratorier, men vanligvis ligger normalområdet for fritt T4 mellom 9 og 19 pmol/L. S-FSH (5) og S-LH (2) er hormoner som regulerer eggstokkfunksjonen. Normale nivåer av disse hormonene kan indikere at hypofysen fungerer slik den skal. Men det er viktig å se det i sammenheng med andre hormoner. S- Prolaktin (157) er også innenfor normalområdet. Forhøyede nivåer av prolaktin kan hemme menstruasjonssyklusen, men det ser ikke ut til å være tilfelle her. S-Østraduol 17beta (<0,07) er lavt, noe som kan bety at eggstokkene ikke produserer tilstrekkelig østrogen. Dette kan være en årsak til uteblitt menstruasjon. S-Progesteron (<3) er også lavt, men det er også forventet om du ikke har hatt eggløsning. S-Testosteron (<0,3) og S-SHBG (67) er innenfor normale grenser. SHBG binder kjønnshormoner i blodet, og normale nivåer her er et godt tegn. S-Anti-Müller Hormon (59,1) er en indikator på eggstokkreserven. Dette nivået er høyt, og viser at du har en god eggstokkreserve. Et godt tegn. S-Kortisol morgen (373) er innenfor normalområdet og viser til at binyrene fungerer slik de skal. Samlet sett kan de lave nivåene av østrogen og progesteron tyde på at eggstokkene ikke har gjenopptatt normal funksjon etter avsluttet prevensjon. Det kan enten være midlertidig, men det er viktig at du får oppfølging av gynekolog/lege for videre utredning og behandling. Uteblitt menstruasjon kan komme av flere årsaker som feks vekttap, stress eller noe annet underliggende som PCOS eller hypotalamisk amenoré. Anonymkode: c4b86...395 1
Gjest Fairy95 Skrevet 5. juni 2024 #15 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): S-TSH (0,85) og S-Fritt T4 (10,7) er innenfor normale grenser, noen som tyder på at bukspyttkjertelen fungerer normalt. Ser noen skriver at dette er for lavt, men det er den ikke. Referanseområder kan variere mellom ulike laboratorier, men vanligvis ligger normalområdet for fritt T4 mellom 9 og 19 pmol/L. S-FSH (5) og S-LH (2) er hormoner som regulerer eggstokkfunksjonen. Normale nivåer av disse hormonene kan indikere at hypofysen fungerer slik den skal. Men det er viktig å se det i sammenheng med andre hormoner. S- Prolaktin (157) er også innenfor normalområdet. Forhøyede nivåer av prolaktin kan hemme menstruasjonssyklusen, men det ser ikke ut til å være tilfelle her. S-Østraduol 17beta (<0,07) er lavt, noe som kan bety at eggstokkene ikke produserer tilstrekkelig østrogen. Dette kan være en årsak til uteblitt menstruasjon. S-Progesteron (<3) er også lavt, men det er også forventet om du ikke har hatt eggløsning. S-Testosteron (<0,3) og S-SHBG (67) er innenfor normale grenser. SHBG binder kjønnshormoner i blodet, og normale nivåer her er et godt tegn. S-Anti-Müller Hormon (59,1) er en indikator på eggstokkreserven. Dette nivået er høyt, og viser at du har en god eggstokkreserve. Et godt tegn. S-Kortisol morgen (373) er innenfor normalområdet og viser til at binyrene fungerer slik de skal. Samlet sett kan de lave nivåene av østrogen og progesteron tyde på at eggstokkene ikke har gjenopptatt normal funksjon etter avsluttet prevensjon. Det kan enten være midlertidig, men det er viktig at du får oppfølging av gynekolog/lege for videre utredning og behandling. Uteblitt menstruasjon kan komme av flere årsaker som feks vekttap, stress eller noe annet underliggende som PCOS eller hypotalamisk amenoré. Anonymkode: c4b86...395 Tusen takk! Dette var nyttig. Håper gynekologen er god på å finne ut av årsak til lavt østrogen og progesteron. Som sagt usikker på om dette skyldes at jeg sluttet på p piller for 5-6 mnd siden eller hypotalamisk amenore.. eller noe annet!
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #16 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): S-TSH (0,85) og S-Fritt T4 (10,7) er innenfor normale grenser, noen som tyder på at bukspyttkjertelen fungerer normalt. Ser noen skriver at dette er for lavt, men det er den ikke. Referanseområder kan variere mellom ulike laboratorier, men vanligvis ligger normalområdet for fritt T4 mellom 9 og 19 pmol/L. Anonymkode: c4b86...395 skjoldbruskkjertelen Anonymkode: e99e2...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #17 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): skjoldbruskkjertelen Anonymkode: e99e2...9f7 Ja. Vet ikke hvorfor det ble endret under korrigering Anonymkode: c4b86...395
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2024 #18 Skrevet 5. juni 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har nettopp vært til utredning på fertilitetsklinikk av samme årsak som deg; manglende eggløsning/mens. Ser at AMH-verdien din er veldig høy, noe den også er hos meg. Gynekologen på fertilitetsklinikken fortalte meg at dette ofte skyldes pco/pcos. Jeg har fått diagnosen nå, og har nettopp startet på medikamentbehandling for å bedre det😊 Anonymkode: cbce5...4ce AMH er 59,1 her. Opp til 30 år er dette innenfor referansenivå og da ikke "veldig høyt". Jeg som har PCOS hadde 94 i AMH her i fjor. Hvis man er normalvektig og ikke insulinresistent finnes det ikke meg bekjent medikamenter som bedrer PCOS. Anonymkode: ebb79...f07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå