Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Lurer på om noen har gode tips til mat som er godt på sommeren når man ikke orker noe særlig varm mat? 

Gjerne noe som er enkelt å lage 😊

Grillmat, pastasalat osv er greit men ønsker nye forslag 😊

Anonymkode: 85374...cab

• Liker 1
Skrevet

Min mor laget en del ovnsbakt blomkål med ostesaus, og sommerskinke på sommeren. Det gir sommerminner her. 

Her går det mye i salater, og mealpreppe en del og bare varme opp igjen. Da slipper jeg at det blir ekstra varmt på kjøkkenet hver dag. Da blir det mye samme maten som ellers i året, men gjerne mer lett (som i mindre mektig) tilbehør. 

Jeg er også glad i smoothie og kjøleskapsgrøt. 

Følger tråden for tips 😊

AnonymBruker
Skrevet

Sommerruller

Anonymkode: 2f4f4...f8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker suppe. Lag så mange porsjoner du får plass til i din største gryte. Porsjoner ut (og frys ned om nødvendig) og så har du hjemmelaga, sunn fastfood. Du kan varme den, du kan lunke den, og om du vil kan du spise suppe kald eller med isbiter i.  (Som de gjør i varme land)

Anonymkode: 06ba5...dc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tabbouleh, feks med stekt eller grillet halloumi.

Grønn salat med ferske reker, avokado og grapefrukt, eller med tomater (eller melon), spekeskinke og bøffelmozzarella, med brød til.

På ekstra varme dager: Gazpacho.

Anonymkode: 4162f...628

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brokkolisalat er sommermat for meg. 

Anonymkode: daf91...222

Skrevet

Sushi bowl😋 Liker godt den ferdige i boks fra Lerøy

AnonymBruker
Skrevet

Salater, sashimi, spekemat med eggerøre og potetsalat, stekt/grillet makrell, rømmegrøt

Anonymkode: 13759...790

• Liker 1
Skrevet

Hjemmelaget potetsalat med spekemat. Ellers er jeg glad i å bare spise en god salat på sommeren, f eks gresk salat, pastasalat osv. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ceviche, poke, pastasalat med kylling, grillmat naturligvis, gaspacho suppen (andre kalde supper)  også går det mye i ting med sommerkål i (stekt, grillet, i salat), brokkolisalat med bacon, støtter hjemmelaget potetsalat, sommerruller med reke

Endret av Sovushka
Kom på flere
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Av kald mat er det egentlig bare avkokt fisk (laks eller sei) som jeg forbinder med sommeren.

Ellers er sommermat for meg ting som hjemmelaget kjøttsuppe, grillet laks eller fiskeburger og italiensk pizza.:sikle:

Anonymkode: 45b65...f60

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Salat,omelett,spekemat,grillmat,kald sommerskinke med potetsalat,sommerkoteletter. Lette kyllingretter.  Nykål og nypoteter.

Jeg lager mye melonsalat,brokkolisalat og mangosalat som tilbehør om sommeren. Jordbær i salat er også kjempegodt.  

Anonymkode: ac550...1f0

• Liker 1
Skrevet

Salmalaks med edamebønner og kokt egg. Funker med alt av grønnsaker/salat, quinoa/pasta/ris

Lomper eller tortilla med spekeslmi, ruccola, god ost, røkt laks osv

Omelett eller quiche, gjerne med fetaost, soltørkede tomater 

Pitabrød med kylling og pesto, eller tunfisksalat 

Potetsalat med egg, løk, purre 

Salat med mozzarella og tomat

Krabbe - renset i krabbehus 

Blåskjell 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vannmelon med feta!  

Anonymkode: 111af...50c

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/mat/kald-tomatsuppe-1.13663347 Man kan diskutere om denne tar lang tid siden det anbefaler at den skal stå over natta, men å lage selve suppa går fort

https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/kald-mandelsuppe-med-druer-som-i-spania-gazpacho-blanco,34507    Jeg var litt usikker første gang jeg prøvde den men jeg ble raskt hekta

https://juliesmatblogg.no/2015/06/01/smakebit-fra-den-nye-boken-min-avokadosuppe/

https://www.coop.no/oppskrifter/frukt-og-gront/mango-og-advokadosalat-med-asiatisk-vri Jeg pleier å blande inn kikerter og toppe salaten med nøtter/kjerner eller frø for litt krønsj

Bulgur eller couscous som jeg blander med plantego middelhavsalat

Oppkuttet grønnsaker, pitachips og hummus

Anonymkode: 4a48d...066

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe annet som er godt i varmen er gode gammeldagse snitter/smørbrød. Rikelig med pålegg og pynt. Serveres jo kalde,men man kan også ha et varmt karbonadesmørbrød. Pålegg kan være spekeskinke og eggerøre,laks og eggerøre,roastbiff,skinke,ost,kokt egg,reker osv. Pynt med salat,tomat,agurk, paprika,løk,druer,appelsin, persille ,majones,remulade osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noe annet som er godt i varmen er gode gammeldagse snitter/smørbrød. Rikelig med pålegg og pynt. Serveres jo kalde,men man kan også ha et varmt karbonadesmørbrød. Pålegg kan være spekeskinke og eggerøre,laks og eggerøre,roastbiff,skinke,ost,kokt egg,reker osv. Pynt med salat,tomat,agurk, paprika,løk,druer,appelsin, persille ,majones,remulade osv. 

Enig i at det er godt, men enkelt å lage er det jo ikke akkurat - det er fiklete og tar lang tid.

I så fall ville jeg heller gått for klassikeren loff og reker der alle piller sine egne reker og lager egne smørbrød.

• Liker 3
Skrevet

Kyllingpai med salat.

AnonymBruker
Skrevet

Grillet side av laks med kald agurksalat

Pai i ulike varianter med grønn salat

Sjøkreps med godt brød

Krabbe og aioli

Meze (hummus, flatbrød, lammespidd, bakt paprika...) 

Anonymkode: b47b5...42a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Enig i at det er godt, men enkelt å lage er det jo ikke akkurat - det er fiklete og tar lang tid.

I så fall ville jeg heller gått for klassikeren loff og reker der alle piller sine egne reker og lager egne smørbrød.

Ja,sant det. Men trenger jo ikke lage så mange forskjellige da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...