Gå til innhold

Trekker du ut strømkontakter under tordenvær?

Million

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke tordenvær, redd det skal slå ned sånn at det slår ut og ødelegger elektronikk hjemme. Skjedde en gang for mange år siden at en stasjonær pc "døde" og var helt ødelagt etter et lyn og tordenvær, enda jeg hadde den plugget inn i sånn overspenningsvern. Det hjalp tydeligvis ikke, pc-en måtte på dynga.

Har ikke skjedd noe sånt siden, og dette er minst 15 år siden.

Jeg engster meg litt og vil liksom fly rundt og trekke ut alle kontakter, men sønnen blir litt oppgitt og sier det ikke er noen vits, for sjansen for at noe blir ødelagt er så liten osv. Så selv om det tordner nå, har jeg ikke trukket ut noen kontakter...

Hva gjør andre? Trekker du ut støpsler eller lar du bare alt være? Man har jo lynavleder i boliger, og det skal jo i prinsippet ikke gå galt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trekker ut det som er anbefalt. 

Anonymkode: bfb08...054

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør jeg om jeg er hjemme og får det gjort. 

Jeg er ikke noe glad i tordenvær selv heller. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Vi hadde lynnedslag i strømnettet eller huset for tre år siden. Bor i rekkehus, det stod gnister ut av alle stikkontaktene og alt som var koblet til gikk i stykker. Veldig styr å kjøpe alt nytt osv selv om man er forsikret. Så jeg trekker ut. Naboen i rekkehuset skjedde det ingenting, så det var litt rart. 

Anonymkode: 76211...283

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trekker ut datamaskinen da den er det jeg bryr meg mest om i hjemmet, opplevde at en PC ble tatt av lynet for ca. 15 år siden og mistet alt av bilder osv. jeg hadde på den, veldig kjedelige saker.

Kan ikke si jeg bryr meg om TVn går til helvette.

Anonymkode: 8a2df...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trekker ut pc, tv, internet modem. Lamper og Hvitevarer gidder jeg ikke trekke ut annet enn vaskemaskin.

Anonymkode: 4df98...b79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, selvfølgelig. 

Det er ikke bare for å berge elektronikken, men også for å forhindre brann.

Anonymkode: 52e7c...db4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare om det skikkelig ille.

Satser på at overspenningsvernet tar det, selv om det fortsatt er anbefalt å dra ut.

Anonymkode: ac7d3...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke like ofte lenger. Drar ut PCene noen ganger. Lynet tok internett fra oss for par år siden, gamle kobberlinja, ble svart i kontakta. Noe dritt siden Telenor hadde sluttet med vedlikehold og reperasjon da.... Hatt mye som har blitt ødelagt opp gjennom årene av lynnedslag, så burde egentlig være flinkere til å dra ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dersom jeg er hjemme. Kun tv, pc og ladere.  Litt styr å trekke ut kontakten til kjøleskap og oppvaskmaskin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, sjeldent det er så voldsomt tordenvær her i Nord Norge. Har skjedd en gang for noen år siden, da tok diverse hvitevarer kveld, ble dekket av forsikringen.

Anonymkode: a931c...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på. Er det bare litt buldring i det fjerne orker jeg ikke. Men er det intenst, og nært mellom lyn og torden, trekker jeg gjerne ut litt av det mest sårbare. Tv, tvboks, nettmodem, vaskemaskin/tørketrommel og PC-er/spillmaskiner. Uansett om forsikring dekker ting, kan jeg jo unngå å ødelegge de på en enkel måte. Tar meg et par minutter å gå den runden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har sluttet ned det, blir som regel så redd at jeg setter meg i bilen eller går på soverommet

Anonymkode: 90379...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Trekker ut det som er anbefalt. 

Anonymkode: bfb08...054

Du foretrekker det.

Anonymkode: c4b1e...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi drar ut tv, pc, ladere, internett etc.. Drar ut når det er lyn og torden i området (følger med på lynkart) og hvis vi skal være bortreist i flere dager. Lyner ikke så ofte i landsdelen, men når det først lyner slår det ofte ned i nærheten av hjemmet vårt.

Anonymkode: 96ff9...235

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...