Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte noe smått til 400 kr på finn. Jeg ville at selgeren skulle sende som pakke, men hun sa at hun alltid sendte i konvolutt og at det skulle gå helt fint. Jeg stolte på henne, hun hadde gode vurderinger og hun virket veldig hyggelig og ordentlig i meldingene sine. Jeg ventet tre uker, varen kom ikke. Jeg kontaktet henne et par ganger og spurte om hvordan konvolutten så ut og om hun skrev sin adresse på baksiden siden brevet kan etterlyses hos Posten, men hun svarer ikke. 

Jeg gikk inn på profilen hennes og så at hun hadde fått en dårlig anmeldelse der kjøperen skrev at det hun hadde gjort var dårlig gjort. Jeg kontaktet den brukeren, og det viste seg at selgeren hadde lurt og svindlet henne. Hun hadde rapportert til finn og anmeldt til politiet, men ingenting ble gjort. Denne brukeren ble også kontaktet av en annen finn-bruker som hadde samme opplevelse som meg. Selgeren har altså lurt minst tre personer på finn i det siste. Jeg har rapportert forholdet til finn og sendt en melding til kundeservice med mer informasjon, men tviler på at de tar det på alvor siden de ikke gjorde det med den andre brukeren som opplevde det samme. 

Selgeren ba meg betale via vipps (ser selvfølgelig i etterkant at jeg skulle ha insistert på betaling via finn, men jeg var naiv og så ikke for meg at det skulle bli problemer), så jeg kan ikke legge igjen vurdering på finn. Jeg har altså navnet og telefonnummeret hennes, men navnet på finn er helt annerledes og den andre brukeren som ble lurt av henne sier at hun bruker flere forskjellige alias. På tross av den nylige dårlige anmeldelsen har hun fortsatt 9,9 i vurdering, så andre folk kommer nok også til å stole på henne og bli lurt. 

Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Det er ikke mye penger og jeg vet at jeg ikke har mange rettigheter siden jeg var dum og betalte via vipps, men det er liksom prinsippet. Jeg har kjøpt og solgt ganske mye på finn uten problemer. Synes det er trist at noen få uærlige folk på plattformen ødelegger for alle. Jeg har funnet henne på sosiale medier, men merker at jeg ikke har lyst til å bruke mer tid og energi på dette. Ville dere ringt/sendt SMS/sendt meldinger på SoMe/vippskrav for å prøve å få respons, eller bare gitt opp?

Anonymkode: 96952...efb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde brukt vippsmelding.

Anonymkode: d749f...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Legg ut på Facebook på svindlere i Norge gruppen! Da får du sikkert gode råd også. 

Anonymkode: 91c82...f24

  • Nyttig 4
Skrevet

Vært borti samme greia, selger påstod varen var sendt med norgespakke for flere uker siden, men kunne av uklare grunner ikke vise til kvittering eller sporingsnummer. Hun hadde fullt navn som brukernavn, så jeg fant ut at hun fremdeles bodde hjemme og truet med å kontakte foreldrene. Da kom pengene kjapt tilbake :) 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Troe du må true med å kontakte noen  på vennelista på face. Husk å ta bilde av noen venner før du gir beskjed i tilfelle du blir blokka.

Anonymkode: d749f...7d8

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med moren og faren hennes. Gjerne på sms eller tlf. Det pleier å få ting til å ordne seg.

Anonymkode: 9bf42...b1e

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg kjøpte noe smått til 400 kr på finn. Jeg ville at selgeren skulle sende som pakke, men hun sa at hun alltid sendte i konvolutt og at det skulle gå helt fint. Jeg stolte på henne, hun hadde gode vurderinger og hun virket veldig hyggelig og ordentlig i meldingene sine. Jeg ventet tre uker, varen kom ikke. Jeg kontaktet henne et par ganger og spurte om hvordan konvolutten så ut og om hun skrev sin adresse på baksiden siden brevet kan etterlyses hos Posten, men hun svarer ikke. 

Jeg gikk inn på profilen hennes og så at hun hadde fått en dårlig anmeldelse der kjøperen skrev at det hun hadde gjort var dårlig gjort. Jeg kontaktet den brukeren, og det viste seg at selgeren hadde lurt og svindlet henne. Hun hadde rapportert til finn og anmeldt til politiet, men ingenting ble gjort. Denne brukeren ble også kontaktet av en annen finn-bruker som hadde samme opplevelse som meg. Selgeren har altså lurt minst tre personer på finn i det siste. Jeg har rapportert forholdet til finn og sendt en melding til kundeservice med mer informasjon, men tviler på at de tar det på alvor siden de ikke gjorde det med den andre brukeren som opplevde det samme. 

Selgeren ba meg betale via vipps (ser selvfølgelig i etterkant at jeg skulle ha insistert på betaling via finn, men jeg var naiv og så ikke for meg at det skulle bli problemer), så jeg kan ikke legge igjen vurdering på finn. Jeg har altså navnet og telefonnummeret hennes, men navnet på finn er helt annerledes og den andre brukeren som ble lurt av henne sier at hun bruker flere forskjellige alias. På tross av den nylige dårlige anmeldelsen har hun fortsatt 9,9 i vurdering, så andre folk kommer nok også til å stole på henne og bli lurt. 

Hva bør jeg gjøre i denne situasjonen? Det er ikke mye penger og jeg vet at jeg ikke har mange rettigheter siden jeg var dum og betalte via vipps, men det er liksom prinsippet. Jeg har kjøpt og solgt ganske mye på finn uten problemer. Synes det er trist at noen få uærlige folk på plattformen ødelegger for alle. Jeg har funnet henne på sosiale medier, men merker at jeg ikke har lyst til å bruke mer tid og energi på dette. Ville dere ringt/sendt SMS/sendt meldinger på SoMe/vippskrav for å prøve å få respons, eller bare gitt opp?

Anonymkode: 96952...efb

Har du betalt med Vipps, så har du vel også betalt med kredittkort? 
Å betale med fiksferdig via Finn ville medført at du kanskje fikk tilbake det du har betalt til selger, men du får aldri tilbake gebyret Finn tar for å «leke» bank. Er det kr. 40 på småbeløp? Det gebyret kommer heller aldri frem før du har trykket deg gjennom det meste med fiksferdig løsningen, og er i ferd med å skulle betale. 
Har du betalt med Vipps og har kredittkort på din Vipps så har du sikkerhet i kortet. Kontakt banken og skriv en reklamasjon, så får du pengene tilbake av banken. 
 

Jeg lot meg lure av en nettbutikk og betalt dyrt for noe «søppel». Jeg måtte i tillegg betale på posten for å få pakken utlevert. Ringte banken og spurte om dette kunne taes som kortreklamasjon på kredittkortet, fikk klart nei til svar. Kontaktet Forbrukerombudet på telefon. Fikk klar beskjed om å ringe banken på nytt, og få skjema forkortreklamasjon og å skrive reklamasjon på både varekjøpet (Vipps og kredittkort) og på å få pakken utlevert fra posten betalt med debetkort. 
 

Gjorde dette, sendte skjemaet. Fikk spørsmål tilbake og viste til Forbrukerombudets uttalelse. Noen dager senere var pengene tilbake på begge kortene, og melding i bankens innboks om at saken var avsluttet da de hadde betalt tilbake til kortene det jeg hadde lagt ut. Hadde jeg betalt med Klarna eller andre dumme løsninger ville dette vært betydelig vanskeligere om enn umulig ifølge Forbrukerombudet. 
 

i TS sin sak så bør hun og levere anmeldelse. Fordi flere som anmelder finnsvindlere desto større sjangse er det for at de tilslutt blir tatt og stoppet, midlertidig. Midlertidig skrives fordi disse svindlerne er vanskelige å stoppe permanent. 
 

Finn fiks ferdig bruker jeg aldri, fordi det er en falsk trygghet, og går det galt, så taper du gebyret for trygg betaling uansett. I tillegg jeg har ikke sansen for at Finn skal drive og leke bank. Hva Finn.no får av inntekter i gebyrene sine og hva de gjør for jobb for de gebyrene sine? Ja, det er grunn til å stille spørsmålstegn ved. Mottar du en pakke med skadet innhold, så skal du først sende dokumentasjon til Finn.no på at innholdet er skadet, så skal Finn.no vurdere om du får lov til å reklamere til fraktselskapet/posten. Så må du skrive reklamasjon til posten og dokumentere med 17 bilder hvordan du har fått pakken utlevert. Bildene skal være tatt  der du henter ut pakken, fordi du kan ha ødelagt innholdet på vei hjem eller hjemme. Nei, det holder med å betale selger privat, og å skrive en reklamasjonssak til posten.

Anonymkode: 027c2...fc8

  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld. Når selgeren får flere anmeldelser mot seg, er det større sjanse for at politiet følger opp.

Anonymkode: 1ec33...13a

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ta kontakt med moren og faren hennes. Gjerne på sms eller tlf. Det pleier å få ting til å ordne seg.

Anonymkode: 9bf42...b1e

Ja, for det er enkelt å vite hvem de er.

Anonymkode: 0f1e7...197

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ta kontakt med moren og faren hennes. Gjerne på sms eller tlf. Det pleier å få ting til å ordne seg.

Anonymkode: 9bf42...b1e

Det er ikke så enkelt å finne foreldrene til Bente på 58 år, som heller ikke beholdt pikenavnet sitt da hun giftet seg i 1989.

Anonymkode: 1dbb3...fad

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har du betalt med Vipps, så har du vel også betalt med kredittkort? 
Å betale med fiksferdig via Finn ville medført at du kanskje fikk tilbake det du har betalt til selger, men du får aldri tilbake gebyret Finn tar for å «leke» bank. Er det kr. 40 på småbeløp? Det gebyret kommer heller aldri frem før du har trykket deg gjennom det meste med fiksferdig løsningen, og er i ferd med å skulle betale. 
Har du betalt med Vipps og har kredittkort på din Vipps så har du sikkerhet i kortet. Kontakt banken og skriv en reklamasjon, så får du pengene tilbake av banken. 
 

Jeg lot meg lure av en nettbutikk og betalt dyrt for noe «søppel». Jeg måtte i tillegg betale på posten for å få pakken utlevert. Ringte banken og spurte om dette kunne taes som kortreklamasjon på kredittkortet, fikk klart nei til svar. Kontaktet Forbrukerombudet på telefon. Fikk klar beskjed om å ringe banken på nytt, og få skjema forkortreklamasjon og å skrive reklamasjon på både varekjøpet (Vipps og kredittkort) og på å få pakken utlevert fra posten betalt med debetkort. 
 

Gjorde dette, sendte skjemaet. Fikk spørsmål tilbake og viste til Forbrukerombudets uttalelse. Noen dager senere var pengene tilbake på begge kortene, og melding i bankens innboks om at saken var avsluttet da de hadde betalt tilbake til kortene det jeg hadde lagt ut. Hadde jeg betalt med Klarna eller andre dumme løsninger ville dette vært betydelig vanskeligere om enn umulig ifølge Forbrukerombudet. 
 

i TS sin sak så bør hun og levere anmeldelse. Fordi flere som anmelder finnsvindlere desto større sjangse er det for at de tilslutt blir tatt og stoppet, midlertidig. Midlertidig skrives fordi disse svindlerne er vanskelige å stoppe permanent. 
 

Finn fiks ferdig bruker jeg aldri, fordi det er en falsk trygghet, og går det galt, så taper du gebyret for trygg betaling uansett. I tillegg jeg har ikke sansen for at Finn skal drive og leke bank. Hva Finn.no får av inntekter i gebyrene sine og hva de gjør for jobb for de gebyrene sine? Ja, det er grunn til å stille spørsmålstegn ved. Mottar du en pakke med skadet innhold, så skal du først sende dokumentasjon til Finn.no på at innholdet er skadet, så skal Finn.no vurdere om du får lov til å reklamere til fraktselskapet/posten. Så må du skrive reklamasjon til posten og dokumentere med 17 bilder hvordan du har fått pakken utlevert. Bildene skal være tatt  der du henter ut pakken, fordi du kan ha ødelagt innholdet på vei hjem eller hjemme. Nei, det holder med å betale selger privat, og å skrive en reklamasjonssak til posten.

Anonymkode: 027c2...fc8

Vipps er ikke nødvendigvis kredittkort.

Anonymkode: 6b92c...888

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du betalt med Vipps, så har du vel også betalt med kredittkort? 
 

Anonymkode: 027c2...fc8

Nei, det trenger man ikke. Man kan vel velge om man vil registrere bankkort eller kredittkort i Vipps, mener jeg å huske?

Jeg har registrert bankkortet mitt i Vipps, og når jeg vippser noen blir det da trukket umiddelbart fra kontoen min. Jeg får også pengene fra andre inn på min konto straks.

Anonymkode: 599c4...0e1

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, litt feil fra min side i innlegget rett over her (se anonymkode).

Dette står på Vipps sine nettsider:

Straksbetaling

Du kan selv velge om du skal betale med konto eller kort i Vipps. Velger du konto skjer betalingen på sekundet, og mottakeren har pengene inne på konto umiddelbart. Dette kaller vi straksbetaling.

Bruker du kort som betalingskilde, kan det gå inntil tre virkedager før pengene blir mottatt. I Vipps kan du registrere opp til 11 ulike betalingskilder, som kan være både kort og kontoer. Du velger hvilken du vil betale fra idet du er i ferd med å sende pengene i Vipps.

Anonymkode: 599c4...0e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vipps er ikke nødvendigvis kredittkort.

Anonymkode: 6b92c...888

Nei, Vipps er ikke nødvendigvis knyttet til kredittkort. Man velger selv om man vil gjøre det enkelt dor Gud og hvermansen å svindle en, på enkleste mulige måte, ved å legge inn debet kort i Vipps. Har man litt mellom ørene, følger med på anbefalinger fra dem som ser hvor svindlerne «jobber» og hvordan, så legger man ikke inn debetkort men kredittkort i sin Vipps. 
(Og man går og inn og sperrer seg for kreditt hos alle kredittbyråene, slik at andre ikke kan ta opp gjeld i ens navn. Å ikke sperre seg er og å be om  unødvendig risiko for trøbbel). 

Anonymkode: 027c2...fc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...