Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kraftig jernmangel. Har hatt lave ferritin-nivåer «bestandig» pga veldig kraftig menstruasjon. Nå er jeg i overgangsalderen, og har ikke hatt menstruasjon på 6 mnd. Jeg trodde dermed ferritin-nivået hadde steget litt, men nei, det er fortsatt veldig lavt. 
Noen som vet om det høres logisk ut at jernlagrene bruker veldig lang tid på å bygge seg opp igjen? 

Har noen forresten opplevd nummenhet i hender og føtter pga kraftig jernmangel?

Anonymkode: 76e32...018

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tar du ikke tilskudd?

Anonymkode: f5a7d...c32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du for å få opp verdiene da?

Anonymkode: dad7f...71d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor tar du ikke tilskudd?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva gjør du for å få opp verdiene da?

Anonymkode: dad7f...71d

Jeg har tatt litt tilskudd i perioder, og skal selvsagt begynne på igjen nå. Men tåler det dårlig, får hard mage, derfor blir det ikke tatt så mye og ofte som jeg burde.

Skrevet (endret)

Du må enten starte å spise mer jernholdig mat (som mørkegrønne eller røde grønnsaker, rødbeter, spinat osv samt rødt kjøtt) eller ta snarveien og spise multivitamintilskudd som også inneholder jern. Rent jerntilskudd er ofte hardt for magen, og mange får fæle forstoppelser av jerntilskudd. Er det bare litt jern i et multivitamintilskudd i stedet, går det som regel bedre for magen.

Jeg bruker Omega 3 Multi og den inneholder også litt jern, i tillegg til alt det andre. Du får kjøpt den hos Farmasiet (som du ser i linken) men også på vanlige, fysiske apoteker overalt. Mulig de har den i dagligvarebutikker også, men der har ikke jeg sjekket. OBS! Jeg får IKKE hard mage av denne, det er bare litt jern i den. 

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har tatt litt tilskudd i perioder, og skal selvsagt begynne på igjen nå. Men tåler det dårlig, får hard mage, derfor blir det ikke tatt så mye og ofte som jeg burde.

Aminojern er lettere for magen, så kan være verdt å prøve. 

I tillegg må du fokusere på jernrik kost. Du er kanskje kjent med det allerede, men hvis ikke: Spis/drikk noe med c-vitamin til måltider for å øke jernopptaket (gjelder for ikke-hem jern, dvs. ikke animalsk jern. Så når du spiser grovt brød/kornprodukter, belgvekster etc. bør du inkludere c-vitamin i måltidet).

Unngå kaffe/te og melk til måltider, da kaffe og tanniner i te, samt kalsium, hemmer jernopptaket.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Prøv aminojern. De er ikke så sterke, men de er mye bedre mot magen for de fleste. Datteren min får magetrøbbel av alt bortsett fra dem. Men de er ikke en knall booster av jernverdier, så du må ta dem en stund.

Anonymkode: 12c73...3e7

• Liker 1
Skrevet

Kjøp Ferro-retard, den er en depottablett som frigjør litt av gangen og er mild mot magen. Høy dose er den også, så det er bra. Tas utenom måltid, med c-vitamin eller juice. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du prøvd Niferex? Jeg blir hard i magen av andre jerntabeletter, men ikke den.

Anonymkode: 24a6a...ba8

AnonymBruker
Skrevet
KatteLatte skrev (8 minutter siden):

Kjøp Ferro-retard, den er en depottablett som frigjør litt av gangen og er mild mot magen. Høy dose er den også, så det er bra. Tas utenom måltid, med c-vitamin eller juice. 

Jeg blir steinhard i magen av Ferro retard i hvert fall.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir steinhard i magen av Ferro retard i hvert fall.

Det var synd. Jeg tok to tabletter daglig (en morgen og en kveld), og merket lite. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har kraftig jernmangel. Har hatt lave ferritin-nivåer «bestandig» pga veldig kraftig menstruasjon. Nå er jeg i overgangsalderen, og har ikke hatt menstruasjon på 6 mnd. Jeg trodde dermed ferritin-nivået hadde steget litt, men nei, det er fortsatt veldig lavt. 
Noen som vet om det høres logisk ut at jernlagrene bruker veldig lang tid på å bygge seg opp igjen? 

Sjekk deg for cøliaki. Det fins en hjemmetest på apotek. 

Anonymkode: 38abd...d4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjære TS, dette må du ta på alvor. Siden du nevner nummenhet i hender og føtter, så har mest sansynlig også mangel på B12 og magnesium.
Jern må ha nok B12 i kroppen for å bli tatt skikkelig opp, magnesium må ha D vitamin. 
Dette bør du bruke litt tid på å lese deg opp på, begynn med google. Man kommer alltid over noe interessant.
Jeg får B12 injeksjoner og jerninfusjon, kanskje det er noe legen din burde ordne for deg også.  Legen din burde og henvise deg til endokrinolog, så du får en bedre oversikt på hormonsystemet ditt nå mens du er i overgangsalder.
Dette må du be legen din om ❤️

Anonymkode: 2d194...d10

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kvinne ferdig med overgangsalder og jernalder her. Er du utredet på alle måter? Hos meg har de konkludert med at jeg problemer med å ta opp jern, rett og slett, så må ta jerntilskudd livet ut. Bruker Niferex, alt annet slår seg på magen.

Anonymkode: a5ee1...133

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kjære TS, dette må du ta på alvor. Siden du nevner nummenhet i hender og føtter, så har mest sansynlig også mangel på B12 og magnesium.
Jern må ha nok B12 i kroppen for å bli tatt skikkelig opp, magnesium må ha D vitamin. 
Dette bør du bruke litt tid på å lese deg opp på, begynn med google. Man kommer alltid over noe interessant.
Jeg får B12 injeksjoner og jerninfusjon, kanskje det er noe legen din burde ordne for deg også.  Legen din burde og henvise deg til endokrinolog, så du får en bedre oversikt på hormonsystemet ditt nå mens du er i overgangsalder.

Du mener det sikkert godt, men ikke sett diagnoser på nett, er du snill. Det beste er å snakke med fastlege, ikke google seg blind og syk. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har tatt b12-sprøyter i mange år, blir aldri så veldig lav i verdier da, og legen mener jeg strengt tatt ikke trenger de sprøytene, men jeg tar de hver 3.mnd likevel. Men D-vit er litt lettere lavt. Magnesium vet jeg ikke. 

Jeg lurte egentlig mest på om andre har hatt jernmangel etter såpass lang tid som 6mnd uten menstruasjon. Jeg skal til legen å snakke om alt dette om noen uker, men bekymrer meg for underliggende, mulige årsaker, og derfor ville jeg spørre her, om det er mulig at jernmangelen forblir status quo selv om man ikke har hatt mens på 6mnd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kvinne ferdig med overgangsalder og jernalder her. Er du utredet på alle måter? Hos meg har de konkludert med at jeg problemer med å ta opp jern, rett og slett, så må ta jerntilskudd livet ut. Bruker Niferex, alt annet slår seg på magen.

Jeg er ikke utredet nei, har ikke kommet så langt, håper egentlig jeg slipper, det er derfor jeg lurer på om jernmangelen kan forbli den samme selv 6 mnd etter siste mens😊 Ble du fullt utredet med koloskopi og gastroskopi osv? Takk for tips ang Niferex!

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen til disse? Små doser, men kunna ha tatt fire gummies pr dag, isåfall. Både lette å få i seg, og kanskje bedre for magen?

IMG_2573.png

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg lurte egentlig mest på om andre har hatt jernmangel etter såpass lang tid som 6mnd uten menstruasjon.

Jeg har ikke hatt mens på 20 år (bruker Cerazette for å slippe), og tar Aminojern fast hver dag i alle disse årene men har likevel jernmangel. Jeg har IBS så fastlegen mener at det har en sammenheng. Jeg hadde også jernmangel som barn før jeg fikk mens. 

Anonymkode: 3f58c...e5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke hatt mens på 20 år (bruker Cerazette for å slippe), og tar Aminojern fast hver dag i alle disse årene men har likevel jernmangel. Jeg har IBS så fastlegen mener at det har en sammenheng. Jeg hadde også jernmangel som barn før jeg fikk mens. 

Anonymkode: 3f58c...e5a

Takk for at du forteller, veldig greit å vite😊 Ble du utredet på noen måte, for å utelukke diverse mulige årsaker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...