Gå til innhold

Hva slags oppførsel gjør at du trekker deg unna og fader ut mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine røde flagg i relasjoner med venner, naboer og andre mennesker? 

Hvor er dine grenser for akseptabel oppførsel før du begynner å trekke deg unna mennesker?

Nevn gjerne eksempler på hva noen har gjort som førte til at du trakk deg unna.

Anonymkode: 57b5a...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Narsissister 

Anonymkode: 6f87d...346

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

At de inviterer til fest, men ikke inkluderer meg. Ringer kun når de trenger noe, aldri ellers. Sier de skal ringe tilbake men aldri gjør det. Mye baksnakking av andre. Spydige kommentarer. 

Anonymkode: 0bab0...ccd

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At de inviterer til fest, men ikke inkluderer meg. Ringer kun når de trenger noe, aldri ellers. Sier de skal ringe tilbake men aldri gjør det. Mye baksnakking av andre. Spydige kommentarer. 

Anonymkode: 0bab0...ccd

Den med å bli invitert men ikke inkludert er noe av det jævligste. Man føler seg dum på stedet. 

Folk som bare snakker og tenker på seg selv, folk som ikke kan innrømme feil og si unnskyld, folk som ikke respekterer og hører etter når man snakker. 

Anonymkode: 89e03...501

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Narsissister 

Anonymkode: 6f87d...346

Men hvordan vet du at dem er det? 

Har du eksempler på opplevelser?

Skrevet

Selvsentrerte mennesker trekker jeg meg unna. Jeg fadet ut en venninne som kunne sitte i timesvis og prate om seg selv og viste null interesse tilbake. Kom andre til orde, fikk hun raskt samtalen til å dreie om seg selv igjen. Sånne folk orker ikke jeg å bruke tid på. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Folk som utestenger andre. 

Anonymkode: 5a9d2...185

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Folk som f.eks. virker utspekulerte, smiskere, generelt fake mennesker. Det er en lang liste. Merker sånt på personene etterhvert, av og til med en gang. Orker ikke bruke dette ene livet jeg har på folk som tapper meg for energi og som egentlig ikke bryr seg.. Lure meg selv og håpe på det beste.. Nei takk! 

Anonymkode: a09f9...b5b

• Liker 2
Skrevet

Folk som baksnakker andre og skaper drama ut av alt, orker ikke sånne. 

• Liker 6
Skrevet

Når det er en plutselig forandring i personlighet som jeg ikke fortsår eller synes virker autentisk. Eksempel: kul venninne som plutselig skulle være opptatt av bloggere og kjendiser, vesker og botox, og snakket plutselig helt annerledes osv. Også når det ikke er noe å få tilbake i samtaler el. Møtte forleden en gammel veninne litt tilfeldig som hadde «fadet ut» for 7 år siden, og samtalen fløt bare ikke. Var bare jeg som snakket, for hvis jeg ikke sa noe, så ble det bare helt stille. slitsomt å dra samtalen alene.. 

AnonymBruker
Skrevet

Folk som til støtt og stadighet lar egen dårlig humør gå utover deg. Eksempel de er stressa/slitne av jobb og blir sint på deg hvis du sier noe "Feil" eller tilfeldigvis bare er tilstede når de får utbrudd. Eller de som alltidniverreager av bagateller. Hjelper ikkke å si unnskyld etterpå når det gjentar seg i det uendelige.

Anonymkode: fec8e...2b1

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Lost little girl skrev (5 minutter siden):

Selvsentrerte mennesker trekker jeg meg unna. Jeg fadet ut en venninne som kunne sitte i timesvis og prate om seg selv og viste null interesse tilbake. Kom andre til orde, fikk hun raskt samtalen til å dreie om seg selv igjen. Sånne folk orker ikke jeg å bruke tid på. 

Ah, jeg har en slik kollega på jobb. Uansett hva temaet er så begynner hun å snakke om seg selv og hennes relasjoner, fortid og egne opplevelser. Har hun ikke noe å si om et fag så kommer det alltid en kommentar der hun klarer å vri hele samtalen inn på noe fra sin egen fortid, noe hun liker eller ikke liker!  Jeg føler det er som om jeg snakker med en selvsentrert udiagnosert dement person.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ah, jeg har en slik kollega på jobb. Uansett hva temaet er så begynner hun å snakke om seg selv og hennes relasjoner, fortid og egne opplevelser. Har hun ikke noe å si om et fag så kommer det alltid en kommentar der hun klarer å vri hele samtalen inn på noe fra sin egen fortid, noe hun liker eller ikke liker!  Jeg føler det er som om jeg snakker med en selvsentrert udiagnosert dement person.

Ja, sånne folk er slitsomme. Nå var jo jeg så heldig at jeg kunne fase henne ut. Litt verre med en kollega. Får ikke gjort så mye med de. Så føler med deg! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Folk som til støtt og stadighet lar egen dårlig humør gå utover deg. Eksempel de er stressa/slitne av jobb og blir sint på deg hvis du sier noe "Feil" eller tilfeldigvis bare er tilstede når de får utbrudd. Eller de som alltidniverreager av bagateller. Hjelper ikkke å si unnskyld etterpå når det gjentar seg i det uendelige.

Desse styrer jeg også unna. De har uansett for lite selvinnsikt til at jeg orker kampen med å gå i dialog🫣De får heller bare være misfornøyd med meg. Bare jeg holder kontakten på et minimum så overlever jeg.

Anonymkode: 7a44f...2d4

• Liker 1
Skrevet

At de trenger daglig kontakt. Det har jeg ikke kapasitet til. 

At den kontakt vi har suger energi ut av meg, ved mye furting og negativitet, og det ikke balanseres med også å tilføre meg gode stunder og positiv energi. Aggressivitet suger også energi. Jeg kan tåle at venner har dårlige dager, men orker ikke mennesker som konstant trenger en klagemur. 

Mennesker som alltid tar og trenger generelt egentlig, men ikke gir noe tilbake. Var altfor grei mot slike tidligere, bare de var skjønne mennesker egentlig, men blitt klokere og mer selektiv på slikt nå. Stiller nå kun opp på jevnlig basis på folk som også stiller opp tilbake. 

Helt generelt må et vennskap også gi meg positivt påfyll og en følelse av at det er likevekt og gjensidighet for at jeg ikke skal fase det ut. Jeg er et menneske som lett stiller opp for mennesker og helst sier ja når noen trenger hjelp til noe, og har brent meg mye på mennesker som stadig trenger noe, men som selv sier nei til minste tjeneste. Betydelig mindre enn dem jeg har gjort andre veien, selv om det var ubeleilig egentlig. Er det hva jeg opplever i retur blir de faset ut fort nå. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

grusomt. 

Anonymkode: f6cc3...42f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kjent med en dame som jeg tilbrakte en del tid sammen med en sommer. Vi hadde det hyggelig, hun var sjarmerende og vi kunne gjøre ulike ting sammen. Plutselig en kveld, når vi gikk ut sammen med en ny venninne av henne, så endret hun seg overfor meg ved at hun kom med kommentarer som for å drite meg litt ut. F.eks. at jeg "alltid gjorde slik eller slik", som var noe ufordelaktig om meg og ikke stemte helt med virkeligheten.

Tenkte at siden jeg bare hadde kjent henne i et par måneder, og hun viste flere slike kommentarer i løpet av en kveld, så ER hun slik, og det er ikke noe hun kommer til å forandre. Så jeg fadet henne ut.

Men forstod henne gjorde jeg aldri. Vi hadde det så hyggelig tidligere, og jeg kunne ikke skjønne at hun plutselig hadde en trang til å være ekkel. 

Anonymkode: a8453...cda

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når folk overser meg når de treffer meg, da strykes de av "julekortlista" 

Anonymkode: 77bff...dfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med mitt og er ganske åpen om det, hvis noen spør. (Delvis ufør) Men jeg takler ikke folk som spør og graver om ting de absolutt ikke har noe med, og heller ikke folk som kommer med "råd" om hvordan jeg skal bli frisk. Jeg har vært kronisk syk i 30 år, og har allerede prøvd alt jeg makter for å bli bedre. 

Ble kjent med ei på jobb, og hun virka passe morsom og grei, helt til vi etter noen måneder skulle møtes på fritiden for å gå tur. Ble nærmes et forhør, og hun hadde fryktelig mye å si om plager lik mine, behandlinger som finnes, har du prøvd ditt og datt og og og... Hun tok absolutt ikke hintet om at jeg ville snakke om noe annet. Senere på jobb så kunne hun plutselig komme og spørre om psyke og helse, selv om det var folk i nærheten. Jeg hadde fortalt henne at jeg ikke likte oppmerksomhet, støy og mye folk, og at det var derfor jeg ikke alltid spiste lunch i kantina (hun spurte om konkret om det). Etter turen så gjorde hun et stort nummer ut av det, og sa høyt "Nå må du komme og spise sammen med oss!" Det ble med den ene turen, og det var ikke noe sorg fra min side da hun fikk seg jobb en annen plass. 

Har også en kollega som er svært på meg med gode råd for å bli bedre. I følge henne så er jeg syk fordi jeg ikke jobber full stilling. Prøver å fortelle at det dessverre ikke er slik ting virker for meg, og at jeg antagelig ville ha blitt sykere hvis jeg hadde tatt på meg mer arbeid.

De som ikke tror på psykisk sykdom og mener enkelte psykiske og fysiske diagnoser er fjas og tull, holder jeg meg også langt unna.

Anonymkode: 903df...cbe

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som lyver er det verste! Vær heller ærlig og ikke lyv meg i trynet. Jeg hadde en venninne som jeg hadde kjent i mange år. Under covid så påstod hun at hun hadde sånn angst for covid at hun turte ikke gå ut, og derfor kunne vi ikke møtes. Bare det å gå tur ga henne angst, så hun sa hun var fanget i sin leilighet. Plutselig ser jeg at hun har lagt ut på insta at hun er på fylla med en venninne, på restaurant. Angst du liksom.. Da jeg konfronterte henne så var det bare masse svada "jeg prøvde å konfrontere angsten" etc. Men hver gang jeg spurte om vi skulle ta en lunch eller en drink så hadde hun angst og kunne ikke forlate leiligheten. 

Det er helt ok å finne ut at man er ulike/ikke ønsker kontakt av ulike grunner. Men ikke kom med idiotiske løgner. 

Anonymkode: 2a022...e56

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...