AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #1 Skrevet 1. juni 2024 Som overskriften sier; Pappa har fått diagnostisert demens. Hva gjør jeg nå? Og hvor går veien videre? Han er kun 65 år gammel. Kommer han mest sannsynlig til å dø snart, eller har jeg han muligens i livet mitt i 10 år til liksom? Anonymkode: 4f5ba...4a4 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #2 Skrevet 1. juni 2024 Man kan leve lenge med demens - så alt koker ned til hvordan helsa hans er ellers, og hvilken hastighet sykdommen utvikler seg i. Hvis han fortsatt er klar og orientert (altså, så bra som det blir) hadde jeg; 1) Ordnet med fremtidsfullmakt, avklart hvem som skal ha ansvar når han ikke kan ha det selv 2) Avklare hans ønsker for tiden fremover. Spesielt behandlingsavklaring 3) Få oversikt over regninger, konti, abbonementer etc. Dere trenger ikke få tilgang til noe nå/se oversikten, men greit å vite hva som eksisterer. 4) Opprette god dialog med fastlegen (også pårørende). 5) For pårørende: begynne å sette seg litt inn i regelverk og rettigheter. Det er enklere å gjøre det nå, enn når ting er vanskelig. 6) Lev livet til det fulle! Anonymkode: 4b5d0...fdb 4 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #4 Skrevet 1. juni 2024 Føler med deg og dere. Det er fryktelig leit med demens😢 Synes listen med 6 punkter over her ser veldig fin og fornuftig ut. Anonymkode: 26e69...51f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #5 Skrevet 1. juni 2024 Vær forberedt på lite støtte fra helsevesenet, faren min hadde også demens og jeg var nærmeste pårørende, det var ikke nok kapasitet hos hjemmesykepleie eller plass på aldershjem så han bodde med meg til han gikk bort, det var en stor sorg på flere måter. Listen over er fin, kom i kontakt med demensteamet så du kan få litt hjelp til hvordan være der for ham uten å miste deg selv. Anonymkode: c42f5...086
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #6 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Snittet er 6-7 år Anonymkode: a5fd6...03e Nei, 12 år Anonymkode: cf908...ea1
Ulrikke Skrevet 1. juni 2024 #7 Skrevet 1. juni 2024 Min far fikk diagnosen Alzheimer for 2,5 år siden. Ta kontakt med demensteamet i kommunen og få dem på lag med en gang, selv om det kanskje ikke trengs akkurat nå. Så lenge de vet om ham er han i "systemet"! Ha også kontakt med hans fastlege. Fastlegen har selvfølgelig taushetsplikt, men denne kan din far oppheve dersom han ønsker det. Fremtidsfullmakt kan være noe å se på dersom dere ikke har det allerede. Må gjøres mens han fortsatt vet hva han skriver under på. Bor han alene, eller har han en partner? Min far bor sammen med min mor, og uten henne hadde han nok kanskje ikke klart seg alene nå. Han var 74 da han fikk diagnosen, og vi hadde stusset et års tid før det. Den fysiske helsen er fortsatt god for ham foreløpig!
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #8 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man kan leve lenge med demens - så alt koker ned til hvordan helsa hans er ellers, og hvilken hastighet sykdommen utvikler seg i. Hvis han fortsatt er klar og orientert (altså, så bra som det blir) hadde jeg; 1) Ordnet med fremtidsfullmakt, avklart hvem som skal ha ansvar når han ikke kan ha det selv 2) Avklare hans ønsker for tiden fremover. Spesielt behandlingsavklaring 3) Få oversikt over regninger, konti, abbonementer etc. Dere trenger ikke få tilgang til noe nå/se oversikten, men greit å vite hva som eksisterer. 4) Opprette god dialog med fastlegen (også pårørende). 5) For pårørende: begynne å sette seg litt inn i regelverk og rettigheter. Det er enklere å gjøre det nå, enn når ting er vanskelig. 6) Lev livet til det fulle! Anonymkode: 4b5d0...fdb Dette 🖕 så ville jeg tatt kontakt med demensteamet i kommunen om dere ikke allerede har tatt kontakt med de. Anonymkode: e16e2...a0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå