Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her med endeløs og brennende dårlig samvittighet etter jeg har mistet hodet fullstendig og angrer ubeskrivelig mye.

Jeg har en baby på 9,5 måned som jeg ammer morgen og kveld, da hun spiser godt med fast føde. Jeg har de to siste månedene tatt meg en snus i ny og ne, og prøvd å holde det lengst mulig unna amming. Det begynte med en snus på formiddagen etter amming og en-to snus på kvelden etter amming, men eskalerte mer og mer. Siste tre ukene har jeg snust mye på formiddagen og på kvelden. Det har som regel gått 6-8 timer mellom snus og amming, men noen ganger færre timer. Jeg har nå sluttet fullstensig med snusen og har nå for alvor sluttet for siste gang. Jeg har hver eneste dag sett på lille jenta mi med dårlig samvittighet fordi at jeg er så egoistisk og velger egen nytelse foran henne. Det spiser meg opp at jeg har gjort noe så dumt og jeg kommer alltid til å angre på dette..

Er det noen som har erfaring å dele? Jeg er selvfølgelig veldig veldig bekymra for om hun har tatt skade av nikotinen hun har fått i seg :( Hun er ei frisk frøken med god apetitt når det gjelder både fast føde og morsmelk. Hun legger fint på seg og er fornøyd. Er bare så redd for eventuelle senskader, og jeg kommer aldri å tilgi meg selv om det viser seg at hun har tatt skade. Jeg har som sagt sluttet helt nå, kastet alt og har ikke engang lyst på snus lengre. Jeg snuste ikke under svangerskapet, og ingenting før hun var 7 mnd. Likevel er det jo fryktelig uansvarlig, egoistisk og jeg føler meg som en skikkelig dårlig mamma mot lille jenta mi som jeg elsker så høyt. Kan egentlig ikke tro helt at jeg fikk meg selv i denne situasjonen, det er egnetlig langt fra noe jeg trodde jeg kunne gjøre, så er veldig skuffet over meg selv.

Erfaring eller kunnskap mottass med stor takk.

Anonymkode: ae68a...550

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det går fint jeg.Det er ikke så mye nikotin i en snus,tror røyking er være for barnet.

Anonymkode: ff8f9...4e6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Tror det går fint jeg.Det er ikke så mye nikotin i en snus,tror røyking er være for barnet.

Nei, snus er verre. Det er mer nikotin.

Ts: du har sluttet igjen, det er det beste du kunne ha gjort. Fokuser på det. De tre ukene har ikke skadet henne, det er langvarig bruk som er skadelig. Ta heller lærdom av det. Du gjorde alt riktig og gikk på en smell, men så våknet morsinstinktet og du rettet det opp. Mer kunne du ikke gjort :)

Endret av Marimma
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er nyttig å fokusere på det som har vært. Du har nå sluttet med snus og det er veldig bra, fortsett slik!

Anonymkode: 00981...c42

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hørt om å ikke vite hva man prater om… «Eksponeringen for nikotin er noe større fra en dose snus enn fra en sigarett, men vil kunne variere med nikotinmengden i snusen som brukes og hvor lenge snusen er i munnen (80).» 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/roykeavvenning/bruk-av-legemidler-til-roykeslutt/snus

TS: Du vet allerede at du har gjort noe dumt, ikke dvel med det nå. Prøv å ha fokus på at du tar lærdom fra det, og skal gjøre kloke valg for barnet ditt fremover. ❤️ Hold den dårlige samvittigheten litt i hjertet ditt, men ikke la den spise deg opp.

Endret av KaraThrace
AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til amming råder de faktisk til å amme og snuse om det er det som må til, istedenfor å slutte å amme pga man ikke klarer slutte med snus 

Anonymkode: 87959...04d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sitter her med endeløs og brennende dårlig samvittighet etter jeg har mistet hodet fullstendig og angrer ubeskrivelig mye.

Jeg har en baby på 9,5 måned som jeg ammer morgen og kveld, da hun spiser godt med fast føde. Jeg har de to siste månedene tatt meg en snus i ny og ne, og prøvd å holde det lengst mulig unna amming. Det begynte med en snus på formiddagen etter amming og en-to snus på kvelden etter amming, men eskalerte mer og mer. Siste tre ukene har jeg snust mye på formiddagen og på kvelden. Det har som regel gått 6-8 timer mellom snus og amming, men noen ganger færre timer. Jeg har nå sluttet fullstensig med snusen og har nå for alvor sluttet for siste gang. Jeg har hver eneste dag sett på lille jenta mi med dårlig samvittighet fordi at jeg er så egoistisk og velger egen nytelse foran henne. Det spiser meg opp at jeg har gjort noe så dumt og jeg kommer alltid til å angre på dette..

Er det noen som har erfaring å dele? Jeg er selvfølgelig veldig veldig bekymra for om hun har tatt skade av nikotinen hun har fått i seg :( Hun er ei frisk frøken med god apetitt når det gjelder både fast føde og morsmelk. Hun legger fint på seg og er fornøyd. Er bare så redd for eventuelle senskader, og jeg kommer aldri å tilgi meg selv om det viser seg at hun har tatt skade. Jeg har som sagt sluttet helt nå, kastet alt og har ikke engang lyst på snus lengre. Jeg snuste ikke under svangerskapet, og ingenting før hun var 7 mnd. Likevel er det jo fryktelig uansvarlig, egoistisk og jeg føler meg som en skikkelig dårlig mamma mot lille jenta mi som jeg elsker så høyt. Kan egentlig ikke tro helt at jeg fikk meg selv i denne situasjonen, det er egnetlig langt fra noe jeg trodde jeg kunne gjøre, så er veldig skuffet over meg selv.

Erfaring eller kunnskap mottass med stor takk.

Anonymkode: ae68a...550

Slapp helt av Ts. Finnes folk som snuser og røyker gjennom hele svangerskap. Naboen vår ammet med røyken i munnen… 

Anonymkode: d60c0...6b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slapp helt av Ts. Finnes folk som snuser og røyker gjennom hele svangerskap. Naboen vår ammet med røyken i munnen… 

Anonymkode: d60c0...6b3

Og det tenker du er en god mor? Er du klar over hvor skadelig det er både på kort og lang sikt og hvor mye daglige plager disse barna har? Abstinens, kvalme, løs mage, dårlig vektoppgang. At du i det hele tatt ser på det som greit vitner om lite empati med barnet som påtvinges dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig egoistisk rett og slett, beklager om du blir lei deg, men det er sant. Det kommer nok til å gå helt fint med baby siden du ikke har snuset så mye, men absolutt ikke begynn igjen. Dumt at du lar dine egne behov være viktigere enn barnet sin helse… 

Anonymkode: a5534...0e6

Skrevet (endret)

La oss bruke gode kilder i det minste og ta ned mammaskammen til et minimum.

https://ammehjelpen.no/nikotin/

Det beste er såklart å ikke snuse, men tror du kan roe ned den dårlige samvittigheten. Vær stolt over at du har klart å slutte igjen!

Endret av FruByråkrat
Feil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...