Gå til innhold

Hvorfor mangler folk selvinnsikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om noen tenker det samme som meg. En «drittsekk» eller åpenbar ondskapsfull person som forteller deg nøyaktig hvem de er, og innrømmer at de simpelten ikke bryr seg og derfor er slik. Har min respekt på den måten at de forteller deg nøyaktiv hvem de er og hvorfor de er slik. De tar ansvar for sine handlinger selv om de ikke angrer. 
Men hva er det med disse inkompetente, innbilske parasittene. Som oftest kvinner, men også noen ganger menn. Som absolutt alle ser er egoistike, irriternde, kverulerende og stygge mot andre. Men på en eller annen måte tror personen genuint at de selv er verdens hyggeligste menneske. Alle mennesker i livet dems forlater dem, men de er offret såklart. Fullstendig ute av stand til å innrømme skyld selv når det er så åpenbart at hvem som helst skjønner det. Hvordan er det mulig å mangle så mye intelligens og total mangel på selvinnsikt?
Skal du være «ond», vit nå i det minste hva du gjør selv om du ikke bryr deg om andre. Det kan være fordeler med å være litt manipulerende. Men hva er fordelen med at alle ser nøyaktig hva du driver på med, men du selv er hjernedød? 

Anonymkode: c197b...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jo, jeg har lurt på det samme. Det henger jo ikke på greip. Det er mye verre med de som sklir rundt på en slags fasade av hyggeligheter og slipper unna onde stikk de påfører andre. Man skulle tro det var en slags diagnose. Like greit å prøve unngå sånne om man kan.

Anonymkode: 39401...d9b

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heldigvis er ikke noen av de kategoriene så vanlige, tenker jeg. 

Jeg oppfatter det jo egentlig sånn at de som du beskriver som kategori 1 ( som heller mot enbpersonlighetsfortyrrelse i den antisosiale delen av skalaen) ofte også har mye frustrasjon og sinne og avmakt fordi de ikke forstår hvorfor andre tar avstand fram dem. Og er sinte fordi verden ikke ser ting som dem ( jf Donald trump etter dommen tidligere i uka) 

Men de har vel som regel klsrt å fange noen personer som de undertrykker og terririserer da. Ikke så sjarmerende det heller. 

Men alle har jo blind spots når det gjelder selvinnsikt, noen mer en andre. 

Anonymkode: 74ca1...4ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet ikke om noen tenker det samme som meg. En «drittsekk» eller åpenbar ondskapsfull person som forteller deg nøyaktig hvem de er, og innrømmer at de simpelten ikke bryr seg og derfor er slik. Har min respekt på den måten at de forteller deg nøyaktiv hvem de er og hvorfor de er slik. De tar ansvar for sine handlinger selv om de ikke angrer. 
Men hva er det med disse inkompetente, innbilske parasittene. Som oftest kvinner, men også noen ganger menn. Som absolutt alle ser er egoistike, irriternde, kverulerende og stygge mot andre. Men på en eller annen måte tror personen genuint at de selv er verdens hyggeligste menneske. Alle mennesker i livet dems forlater dem, men de er offret såklart. Fullstendig ute av stand til å innrømme skyld selv når det er så åpenbart at hvem som helst skjønner det. Hvordan er det mulig å mangle så mye intelligens og total mangel på selvinnsikt?
Skal du være «ond», vit nå i det minste hva du gjør selv om du ikke bryr deg om andre. Det kan være fordeler med å være litt manipulerende. Men hva er fordelen med at alle ser nøyaktig hva du driver på med, men du selv er hjernedød? 

åh, skrullinger som tror de er normale. 

Anonymkode: a0f1f...349

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får nesten være som de er, og så får du heller oppsøke mennesker som er genuine.  Det kan være mange grunner til at folk er som det og den som tar på seg oppgaven med å dømme er den som aktivt dyrker negativitet inn i sitt eget liv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bigote skrev (1 time siden):

Folk får nesten være som de er, og så får du heller oppsøke mennesker som er genuine.  Det kan være mange grunner til at folk er som det og den som tar på seg oppgaven med å dømme er den som aktivt dyrker negativitet inn i sitt eget liv.

Du tolker jo tråden i verste mening selv, da. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For mye selvinnsikt gjør en jo handlingslammet, vil jeg tro? Balanse gjelder her også. Tror ikke folk generelt sett prioriterer selvinnsikt. Eventuelt har stagnert i selvinnsikten fordi de tenker de har god selvinnsikt, og dermed trenger de ikke jobbe med selvinnsikt. 

Selvinnsikt er noe andre skal jobbe med, aldri en selv. 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Kjenner du mange sånne, siden du skriver "alle disse"? Jeg kan ikke si jeg vet om en eneste noen som passer til den beskrivelsen, selv om en del absolutt kan mangle litt selvinnsikt eller oppføre seg dårlig innimellom Hvis jeg kjente noen sånne ville jeg styrt unna. Hvis det var kolleger eller svigermor kunne det kanskje blitt verre. Den som vel kommer nærmest av de jeg kjenner er en sjef jeg hadde en gang. 

Anonymkode: b4864...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Merkelig fenomen som av en eller annen grunn gjør at selv om folk er 70 år, så går de aldri i terapi eller blir kjent med seg selv? Har også inntrykk av at de blir mer og mer sære/ slemme jo eldre de blir/ jo lengre de bor alene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har aldri hørt om eller møtt noen slike mennesker som du beskriver:

"...absolutt alle ser er egoistiske, irriterende, kverulerende og stygge mot andre" (- absolutt alle er enige om dette?), "Alle mennesker i livet dems forlater dem..." (-absolutt alle forlater dem? Altså de har ingen?), "Fullstendig ute av stand til å innrømme skyld selv når det er så åpenbart at hvem som helst skjønner det" (-hvem skal de innrømme skyld for? De har jo ingen mennesker i livet sitt?). 

Tviler faktisk på at slike mennesker finnes. Enten er beskrivelsene dine dårlige ellers så er det oppfatningen din det er noe feil med. 

Anonymkode: 1a29c...0b0

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjenner du mange sånne, siden du skriver "alle disse"? Jeg kan ikke si jeg vet om en eneste noen som passer til den beskrivelsen, selv om en del absolutt kan mangle litt selvinnsikt eller oppføre seg dårlig innimellom Hvis jeg kjente noen sånne ville jeg styrt unna. Hvis det var kolleger eller svigermor kunne det kanskje blitt verre. Den som vel kommer nærmest av de jeg kjenner er en sjef jeg hadde en gang. 

Du skal være glad du har sluppet. 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Måten du omtaler andre, og ordlegger deg, gir ingen inntrykk av at du har selvinnsikt selv, eller at du på noen måte er en ok person. 

Detdu du opplever fra andre er nok mest er en respons på din egen adferd. 

Anonymkode: ac803...c3c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvinnsikt vil jo i enkeltes tilfelle bety at man må innse og akseptere for et rasshøl man er.

Anonymkode: 1e730...e99

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan hende regnes som en slik person. Er personlighetsforstyrret pga grov omsorgssvikt fra småbarnsalder. Vil si jeg har endel selvinnsikt, og har ikke relasjoner til folk som fungerer mer normalt. Min erfaring er at de normale ikke innser/aksepterer at jeg kan ikke fungere som normalt og at jeg må ha endel begrensninger for å ikke bli psykisk dårlig. Har også erfaring med folk som kanskje ikke helt skjønner at de er bulldozere i relasjoner ("jeg bare sier det som det er!!!") men de styrer jeg unna. Har empati med hvorfor de er blitt som de er blitt, men har slutta å føle ansvar for andre.

Anonymkode: 9f6e4...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvinnsikt vil jo i enkeltes tilfelle bety at man må innse og akseptere for et rasshøl man er.

Anonymkode: 1e730...e99

Det må vel de fleste av oss i løpet av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er flere psykologiske mekanismer som hindrer oss i å se oss selv helt klart og tydelig utenfra. Og det vi selv synes er en snill handling overfor andre, trenger ikke være det mottakeren liker eller setter pris på, så i bunn og grunn har vi alle begrenset innsikt i både oss selv og andre. Vi forstår verden ut fra oss selv.

En av de enkleste mekanismene er at vi rasjonaliserer for oss selv ved kognitiv dissonans; f.eks hvis jeg er utro en kveld, men egentlig er mitt verdisyn at det er galt, så vil hjernen finne ytre årsaker til at det likevel skjedde, som at «vi er på et dårlig sted», «får ikke det jeg trenger», etc etc, fremfor å tenke og føle at jeg er et elendig menneske som bedro partneren min. Hvis man rokker litt ved disse forsvarsmekanismene kan vi utvikle oss til bedre mennesker. Men mange er ikke interessert i det indre livet og bryr seg lite om de skader andre på veien.

Anonymkode: da90b...ff0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ifølge min tidligere terapeut retter folk sinne/forakt enten hovedsaklig mot seg selv eller mot andre. Heldige er de som har vokst opp slik at de ikke har noe særlig sinne/forakt hverken utover eller innover. De som retter det mot andre har som regel ikke så mye selvinnsikt for de er så opptatt av alt som et feil med andre. Enkelt forklart hva psykologen min sa.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tviler faktisk på at slike mennesker finnes. Enten er beskrivelsene dine dårlige ellers så er det oppfatningen din det er noe feil med. 

Anonymkode: 1a29c...0b0

Ja, jeg tror i hvert fall ikke det finnes så mange av dem at en enkelt person har en haug av dem i sin krets. Så mange at man til og med kan lage statistikk over om de er flest menn eller kvinner. Generelt sett er det vel sånn at hvis man synes det er noe feil med alle andre, må man også vurdere muligheten for at det kan være en selv som feiler noe. Uten at det nødvendigvis gjelder TS, kan jo være han har vært helt usedvanlig uheldig med hvem han omgås. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ifølge min tidligere terapeut retter folk sinne/forakt enten hovedsaklig mot seg selv eller mot andre. Heldige er de som har vokst opp slik at de ikke har noe særlig sinne/forakt hverken utover eller innover. De som retter det mot andre har som regel ikke så mye selvinnsikt for de er så opptatt av alt som et feil med andre. Enkelt forklart hva psykologen min sa.

Min tante på 61 år er slik. Hun tømmer all aggresjon mot flere i sin krets som ikke har gjort noe for å fortjene det. Svartmaler alt. Klager på alt. Klager på posten, legen, naboen, styreleder i borettslaget, og er sur for den aller minste ting som ikke er slik hun vil ha det. Hun har kommet med trusler om å voldta flere menn faktisk..  Husker når jeg var liten så truet hun moren til min venninne med å banke henne opp om hun ikke gjorde som hun sa. 

Selvinnsikt eksisterer ikke for denne kjerringa.

Anonymkode: 0e021...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Min tante på 61 år er slik. Hun tømmer all aggresjon mot flere i sin krets som ikke har gjort noe for å fortjene det. Svartmaler alt. Klager på alt. Klager på posten, legen, naboen, styreleder i borettslaget, og er sur for den aller minste ting som ikke er slik hun vil ha det. Hun har kommet med trusler om å voldta flere menn faktisk..  Husker når jeg var liten så truet hun moren til min venninne med å banke henne opp om hun ikke gjorde som hun sa. 

Selvinnsikt eksisterer ikke for denne kjerringa.

Anonymkode: 0e021...8e1

LOL😅🤣

Anonymkode: 2a640...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...