Gå til innhold

Er politifolk i små bygder mer "laid back" mens de i store byer er strengere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Opplevde en gang mens jeg bodde i en litt større by å bli stoppet, fordi jeg hadde noe lys som ikke virket på bilen. Det visste ikke jeg når jeg kjørte, var på tur hjem fra jobb midt på lyse dagen. Husker at da ble jeg  stoppa av UP. De stoppet meg ca. 50-100 meter før jeg var kommet hjem. Da kom det en politikar bort til meg som så skikkelig sur og grinete ut og som sa til meg i en sint tone "vet du at du har noe galt med lysene dine?". Jeg visste det ikke, så jeg sa ærlig til han at nei det visste jeg ikke fordi jeg så det jo ikke når det var så lyst ute. Etter han fikk se på førerkortet mitt brukte han bare etternavnet mitt når han snakket til meg. Og tonen han snakket til meg i og måten han så på meg og skulte på meg under hele samtalen fikk meg nesten til å føle meg som om jeg var noe slags horribel kriminell person pga. at jeg ikke visste at det var noe galt med lysene på bilen.

Han sa jeg måtte få det fikset, og jeg sa lovde jeg skulle gjøre det nå som jeg var blitt oppmerksom på det. Spurte han om vi var ferdige så det var greit at jeg kunne få kjøre hjem. Da ble han så alvorlig og sa at det var ikke sikkert han kunne la meg få kjøre videre og spurte hvor jeg bor hen. Jeg pekte nedover veien og sa at "jeg bor borti der, dere stoppa meg rett før jeg var kommet hjem. Er bare ca. 50-100 meter nedover veien her". Da sto han faktisk og tenkte seg om først og vurderte om jeg skulle få lov å kjøre 50-100 meter lengre nedover veien med bare noen lys som ikke funka.... Midt på lyse dagen sommerdagen... 

Tilslutt sier han heldigvis at det er greit, men han avslutter samtalen med å bruke etternavnet mitt igjen og lene seg til meg og si " jeg vil ikke se deg på noen som helst vei igjen før det der er fiksa, og det mener jeg. Du bør huske at du har en veldig lett gjenkjennelig bil...". Måten det var sagt på føltes nesten som en slags trussel. Jeg ble helt paff. Jeg var jo bare uheldig og hadde lys som slutta å funke... Hvem har vel ikke opplevd det noen gang? Å ha glemt å skru på lysene eller ikke lagt merke til at det var noe galt med de fordi man kjørte når det var lyst ute så man ikke så det...

Har også opplevd å bli stoppet av politiet i en liten bygd senere etter jeg flyttet fra den byen. Det var en helt annen opplevelse. Fordi da kan jeg faktisk innrømme at det var ting jeg gjorde som ikke var lov. Da hadde jeg hatt tlf i hånda i noen sekunder for å bytte sang og hadde dårlige dekk med altfor lite spor. Begge deler kunne de jo ha "tatt" meg for og gitt meg bot for. Ble vinka inn og han politikaren som kom der gikk og kikka på dekkene og sa "jeg tror du må vurdere nye dekk etterhvert nå, ihvertfall til neste sesong" mens han lo litt. Og etterpå kom han og sa til meg "du, et lite tips til deg kjøp deg en sånn mobilholder for å ha i bilen. Fordi da kan du faktisk bruke mobilen mens du kjører og bytte sang og andre ting på mobilen uten å risikere noe bot. Fordi den har økt og blitt ganske heftig. Så det hadde vært veldig dumt om du skulle fått så stor bot for det hvis noen tar deg i å holde tlf i hånda senere."

Fikk ikke noe bot, følte ikke han var noe truende eller utrivelig. var en helt annerledes opplevelse. Ikke noe sånn at han brukte kun etternavnet mitt for å snakke til meg, skulte ikke på meg, var bare normal og trivelig. Han var jo egentlig "for grei" med meg, fordi han skulle jo egentlig ha gitt meg bot for både dekkene og det med mobilen... 

Er politifolk i små bygder generelt litt mer "laid back" og runde i kantene eller var jeg bare "heldig" med han jeg møtte på bygda og uheldig med han jeg møtte mens jeg bodde i den byen?

Anonymkode: a31a3...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gidder ikke å lese den novellen der. Men det var veldig trist at noe slikt skjedde med deg. God bedring.

Anonymkode: 8f6c8...28e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på politipersonen tenker jeg.

Anonymkode: 8b1be...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok mest an på hvem man møter, og når man møter de. 

Jeg ble tatt med 15g hasj i Oslo sentrum, han tok det fra meg og brant det opp intill en konteiner, for å unngå papirarbeid tenker jeg siden han sa han hadde sommerferie om noen timer. Ønsket meg god sommer og lot meg gå videre  

Anonymkode: 05e40...70a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mer avslappet på bygda. Heldigvis, det er ikke der galningene er.

Anonymkode: 7d375...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygda jeg kommer fra så var det mye bedre før lensmannskontoret ble lagt ned, bare i byggefeltet jeg vokste opp i så var det tre personer som jobbet i politiet. De kjente folket i kommunen og kunne løse problemer på gode måter, var forresten ikke uvanlig å få sitte med med politiet både til og fra fest hvis de skulle samme vei.

Nå tar det timesvis før politiet kan komme fra nærmeste by hvis de i det hele tatt kommer, når de først dukker opp så kjenner de ikke til området og disse unge aspirantene fra andre steder i landet skjønner ikke dialekt. Oppførselen deres er også veldig firkantet og nedlatende.

Anonymkode: e8e20...789

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virka jo veldig tullete av den politimannen da🤪 jeg bor på «bygda». Og for det første har vi lite problem med politi her. De er ikke her i det hele tatt faktisk, og hvis man ringer og spør om de kan komme har de ofte en grunn til at det ikke passer. Når de kommer er det stort sett for å bøtelegge rånere som har sota rutene sine for mye eller stikke innom den ene vinningskriminelle fyren for å gå igjennom inventaret hans…

Anonymkode: 65be7...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...