AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #1 Skrevet 1. juni 2024 Samboeren min sier han trives godt på jobb, og det virker sånn. Men hele tiden før han skal dra på jobb er han så forferdelig grinete. Da kan han være sur og kranglete med meg for ingen grunn. Så 1-2 t etter han har kommet på jobb kan han begynne å sende snapper og virke i godt humør. Noen ganger ringer han meg også når han har pause og prater og virker glad. Når han kommer hjem er han i skikkelig godt humør og full av liv/energi. Skjønner ikke helt hvorfor han er sånn før han drar? Han trives jo på jobb når han først er der virker det som? Anonymkode: 6f80d...64b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #2 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Samboeren min sier han trives godt på jobb, og det virker sånn. Men hele tiden før han skal dra på jobb er han så forferdelig grinete. Da kan han være sur og kranglete med meg for ingen grunn. Så 1-2 t etter han har kommet på jobb kan han begynne å sende snapper og virke i godt humør. Noen ganger ringer han meg også når han har pause og prater og virker glad. Når han kommer hjem er han i skikkelig godt humør og full av liv/energi. Skjønner ikke helt hvorfor han er sånn før han drar? Han trives jo på jobb når han først er der virker det som? Anonymkode: 6f80d...64b Noen mennesker håndterer stresset og forventningene ved en ny dag dårlig. Jeg vet ivertfall at min ADHD gjør at jeg håndterer de intense følelsene, spessielt på morgenen dårlig. stress, utmattelse/tretthet, angst og irritabelitet kan ofte oppleves veldig intenst på morgenen. I tillegg er det en variasjon av ikke bare en, men flere negative følelser samtidig. Prøv å legg merke til hva som kan trigge han enda mer på morgenen og prøv å unngå dette. I mitt tilfelle verdsetter jeg å få være alene i mine egne tanker og samle meg. Er det mye ytre stimuli rundt meg i tillegg til alt det andre kan de ofte ta følelsene ut på deg. La han starte samtalen om han er pratesyk på morgenkvisten, ikke mas på han og gi han beskjeder om ting han må huske/gjøre. La han samle tankene og følelsene sine i rolige og stille omgivelser. Anonymkode: 42532...70e 3 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #3 Skrevet 1. juni 2024 Han er kanskje morgengretten uten at det er noe spesiell grunn Anonymkode: 6a074...318 10 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #4 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Noen mennesker håndterer stresset og forventningene ved en ny dag dårlig. Jeg vet ivertfall at min ADHD gjør at jeg håndterer de intense følelsene, spessielt på morgenen dårlig. stress, utmattelse/tretthet, angst og irritabelitet kan ofte oppleves veldig intenst på morgenen. I tillegg er det en variasjon av ikke bare en, men flere negative følelser samtidig. Prøv å legg merke til hva som kan trigge han enda mer på morgenen og prøv å unngå dette. I mitt tilfelle verdsetter jeg å få være alene i mine egne tanker og samle meg. Er det mye ytre stimuli rundt meg i tillegg til alt det andre kan de ofte ta følelsene ut på deg. La han starte samtalen om han er pratesyk på morgenkvisten, ikke mas på han og gi han beskjeder om ting han må huske/gjøre. La han samle tankene og følelsene sine i rolige og stille omgivelser. Anonymkode: 42532...70e Bruker aldri å snakke til han om morgenen annet en et "hei" og "god morgen", ellers holder jeg meg stille fordi jeg vet hvordan han er før han drar på jobb. Så jeg maser ikke på han eller gir han beskjeder eller noe slikt. Anonymkode: 6f80d...64b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #5 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bruker aldri å snakke til han om morgenen annet en et "hei" og "god morgen", ellers holder jeg meg stille fordi jeg vet hvordan han er før han drar på jobb. Så jeg maser ikke på han eller gir han beskjeder eller noe slikt. Anonymkode: 6f80d...64b Vel da er han vel bare en surpomp som hater å stå opp🤷♀️ Anonymkode: 42532...70e 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #6 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bruker aldri å snakke til han om morgenen annet en et "hei" og "god morgen", ellers holder jeg meg stille fordi jeg vet hvordan han er før han drar på jobb. Så jeg maser ikke på han eller gir han beskjeder eller noe slikt. Anonymkode: 6f80d...64b Så går det greit med deg om morgenen? Han tar ikke irritasjonen utover deg spesielt, han bare er generelt sur og du lurer på hvorfor? Jeg er ofte sur når jeg våkner (spesielt til alarm), og kjente meg veldig igjen det innlegget om ADHD her. Men jeg har autisme i tillegg. Da jeg hadde jobb hadde jeg alltid på alarmen slik at jeg måtte stå opp med engang og bare hive på meg klær og dra, da unngikk jeg å være sur lengre enn nødvendig. Jeg jobba som lærer så måtte på med maska med engang på jobb. Så går det bedre også på innsida i løpet av dagen. Om kvelden derimot har jeg mye mer energi og har det som regel greit. På natta har jeg det ofte kjempebra (f.eks. nå siden jeg ikke har lagt meg enda) I dag for eksempel våknet jeg til et angstanfall, helt for jævlig. Det gikk uheldigvis utover kjæresten min fordi jeg kjeftet på ham fordi jeg ikke hadde kapasitet til å styre følelsene fordi angstanfallet kom så brått på. Går bra med oss begge nå, han vet at når jeg våkner sliter jeg veldig med regulering av kroppen. Noen ganger kan dette resultere i et autistisk meltdown fordi jeg ikke får stoppet triggerne tidsnok fordi de har på en måte bygd seg opp mens jeg sov og ikke kunne fange dem opp og stoppet dem. Så alt kommer ekstra brått på for meg. Nå som jeg går på AAP og ikke har en fast døgnrytme der en alarm vekker meg har jeg det mye bedre når jeg våkner og får faktisk gjort mer konstruktivt arbeid nå. Det stemmer godt overens med det jeg opplevde da jeg studerte under korona, da var alt i videoopptak og jeg behøvde ikke bruke alarm. Mitt beste semester noen sinne! Jeg må forresten alltid døgne før en eksamen sånn at humøret mitt er på topp. Det går jo utover konsentrasjonen, men humøret er faktisk viktigere enn den, og det sier litt om hvor frustrerende det er å være morgengretten og hvor mye det påvirker både man selv og de rundt man. Jeg har jo utviklet strategier for å få morgningen til å funke litt bedre ved å fikse klær og niste natta før og sånt. Har mannen din selv forsøkt å gjøre noe med dette? (Noen ganger så går det jo ikke, men har han prøvd?) Anonymkode: 23384...4fe 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #7 Skrevet 1. juni 2024 Han er sikkert bare veldig morgengretten. Min samboer er også sånn, han sier at at ikke føler at han er våken før det har gått et par timer. Nå er han heldigvis oppmerksom på det og jobber med å holde en ok tone, og det klarer han, men vi kan aldri ta opp noen form for konflikt om morgenen, da blir han helt hysterisk. Det er faktisk litt som å diskutere med et barn som våkner om natten, reaksjoner helt ute av proporsjoner. Men som du sier, en time seinere kan han ringe og være blid😅 Anonymkode: e70e0...3c0 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #8 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vel da er han vel bare en surpomp som hater å stå opp🤷♀️ Anonymkode: 42532...70e Eller han er en Grinul. Anonymkode: bc2dc...c56
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #9 Skrevet 1. juni 2024 Helt normalt å være morgengretten. Bare la han være i fred. Det er ikke noe vits å forsøke å endre han på det punktet. Legg heller fokus på at han er blid og glad ellers. Ingen mennesker er blide og glade hele tiden… Anonymkode: 61e2e...abd 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #10 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samboeren min sier han trives godt på jobb, og det virker sånn. Men hele tiden før han skal dra på jobb er han så forferdelig grinete. Da kan han være sur og kranglete med meg for ingen grunn. Så 1-2 t etter han har kommet på jobb kan han begynne å sende snapper og virke i godt humør. Noen ganger ringer han meg også når han har pause og prater og virker glad. Når han kommer hjem er han i skikkelig godt humør og full av liv/energi. Skjønner ikke helt hvorfor han er sånn før han drar? Han trives jo på jobb når han først er der virker det som? Anonymkode: 6f80d...64b Spesielt som f, boren min var sånn når begge bodde hjemme , moren min fikk nok å sa: hvorfor skal du være blid og hyggelig med folk du ikke kjenner , å kald eller bjeffe til dine egen famile? (broren min hadde gitt litt mere en det han egentlig har sosialt på jobb, spilt en rolle typ.. han vokste det av seg da, når han gikk på jobb som seg selv så kom overskuddet igjen, livet er for kort til å søke andres bekreftelse. Anonymkode: e44cb...e16 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #11 Skrevet 1. juni 2024 Veldig lett å være gretten om morgenen, når man er trøtt.... Det tar litt tid før man orker å være sprudlende. Jeg elsker jobben min, men jeg elsker ikke våkne tidlig av vekkerklokke. Enkelt og greit. Jeg foretrekker også fred og ro og ingen som skravler til meg på morgenen, uansett når jeg våkner, av meg selv eller vekkerklokke. Jeg liker stillhet rundt meg, kunne nyte kaffen i to uten morgenfugler som er slitsomme på morgenen. Her hjemme har jeg og datter det likt, også når vi kommer hjem slitne. Derfor har vi en forståelse for det, og lar hverandre få den roen. Vi kommuniserer bare det vi må om morgenen. Anonymkode: bfe9f...d66 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #12 Skrevet 1. juni 2024 Han er morgengretten. Mange som er det uten at man har verken ADHD eller autisme (alt i disse dager er visst tegn på det, eller det er årsaken til ALT de gjør). La han være og sitte og surmule for seg selv. Og så svarer du han når han har kommet over det å stå opp. Startet han å krangle eller rette det mot deg, bare gå i et annet rom. Og så sier du til han en dag (ikke på morgen) at du er lei han er sånn mot deg, så du tar frokosten på verandaen og han får sitte på kjøkkenet og surmule. Skal han komme ut til deg, skal han ikke surmule. Ellers får han være for seg selv. Anonymkode: 5dd7b...fef 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #13 Skrevet 1. juni 2024 Vet dere hva, jeg synes det er noe dritt egoistisk å være morgengretten, og det er fordi jeg var det selv i mange år. Jeg våknet dritsur og anspent, og det ødela alle som startet dagen med meg sin morgen, det er faktisk ikke en menneskerett å være morgengretten OG ta ut gørra på andre! Jeg fikk en kjæreste og en av de første morgenene vi hadde sammen så sa han at jeg fikk ærlig talt ta å skjerpe meg og gi faen i å være ei jævla kjeftesmelle. Jeg fikk litt sjokk og begynte å grine, den traff rett i egoet, men han hadde helt rett. Jeg tok meg sammen og valgte bedre måter å starte mine dager på, og den følelsen jeg våknet med gikk gradvis vekk også når jeg løste det som lå i bakgrunnen og gjorde vondt. Det er ok å våkne med dritt på hjertet, men ikke å ta det ut på de nærmeste rundt seg. Be ham skjerpe seg for faen. Anonymkode: 7f57c...4d7 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #14 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet dere hva, jeg synes det er noe dritt egoistisk å være morgengretten, og det er fordi jeg var det selv i mange år. Jeg våknet dritsur og anspent, og det ødela alle som startet dagen med meg sin morgen, det er faktisk ikke en menneskerett å være morgengretten OG ta ut gørra på andre! Jeg fikk en kjæreste og en av de første morgenene vi hadde sammen så sa han at jeg fikk ærlig talt ta å skjerpe meg og gi faen i å være ei jævla kjeftesmelle. Jeg fikk litt sjokk og begynte å grine, den traff rett i egoet, men han hadde helt rett. Jeg tok meg sammen og valgte bedre måter å starte mine dager på, og den følelsen jeg våknet med gikk gradvis vekk også når jeg løste det som lå i bakgrunnen og gjorde vondt. Det er ok å våkne med dritt på hjertet, men ikke å ta det ut på de nærmeste rundt seg. Be ham skjerpe seg for faen. Anonymkode: 7f57c...4d7 Helt enig! Hilsen en som fungerer best om folk ikke er rundt meg første halvtimen jeg står opp, men som biter tenna sammen og smiler siden det ikke er de andre sin feil at jeg er morgengretten. Anonymkode: 04a76...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #15 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig! Hilsen en som fungerer best om folk ikke er rundt meg første halvtimen jeg står opp, men som biter tenna sammen og smiler siden det ikke er de andre sin feil at jeg er morgengretten. Anonymkode: 04a76...8dc Ikke sant! Tenk å holde på på den måten mot partner og familie, det er jo helt høl i huet, klart en må skjerpe seg. Anonymkode: 7f57c...4d7 1
Queen19 Skrevet 1. juni 2024 #16 Skrevet 1. juni 2024 Samboeren min er også morgengretten, han trenger 1-2 timer i fred og ro og 1-2 kopper med kaffe, før han er oppe og "nikker". Vi har heldigvis ikke barn, så vi trenger ikke å kommunisere så mye på morgningen, så det er lett å gi han de timene han trenger for seg selv. Han er heldigvis ikke sånn at han aktivt tar humøret sitt utover meg, men om jeg "maser" for mye så merker jeg at han blir lettere irritert og ikke er like tålmodig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #17 Skrevet 1. juni 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Vet dere hva, jeg synes det er noe dritt egoistisk å være morgengretten, og det er fordi jeg var det selv i mange år. Jeg våknet dritsur og anspent, og det ødela alle som startet dagen med meg sin morgen, det er faktisk ikke en menneskerett å være morgengretten OG ta ut gørra på andre! Jeg fikk en kjæreste og en av de første morgenene vi hadde sammen så sa han at jeg fikk ærlig talt ta å skjerpe meg og gi faen i å være ei jævla kjeftesmelle. Jeg fikk litt sjokk og begynte å grine, den traff rett i egoet, men han hadde helt rett. Jeg tok meg sammen og valgte bedre måter å starte mine dager på, og den følelsen jeg våknet med gikk gradvis vekk også når jeg løste det som lå i bakgrunnen og gjorde vondt. Det er ok å våkne med dritt på hjertet, men ikke å ta det ut på de nærmeste rundt seg. Be ham skjerpe seg for faen. Anonymkode: 7f57c...4d7 Dette! Min eks var ekstremt morgengretten og kunne ikke ta til seg noe info når han stod opp. selv om det var viktige ting å få avklart før han dro på jobb. voksne mennesker uten diagnoser klarer å ta seg sammen når de står opp. Ingen har sagt at en trenger å være sprudlende. Men normal høflig tone. «jeg er bare morgengretten» nei du oppfører deg som er barn. Hvorfor må de rundt gå på eggeskall bare pga du måtte stå opp? Anonymkode: b4056...478 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #18 Skrevet 1. juni 2024 Folk med diagnoser kan også ta seg sammen. ADHD spesielt brukes som frikort til mye nå… Det ER ikke spesielt hyggelig å oppføre seg sånn, men å krangle mot folk i det humøret er håpløst. Så heller avvise og så får de gå og sitte et annet sted å være sur. Anonymkode: 5dd7b...fef 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #19 Skrevet 1. juni 2024 Morgengretne folk skygger jeg unna. De ødelegger jo starten på dagen for de andre rundt seg med den sure og bitende tonen. Hvorfor tenker en at det er en bra løsning å være så pyton? Anonymkode: 81807...9d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2024 #20 Skrevet 1. juni 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Morgengretne folk skygger jeg unna. De ødelegger jo starten på dagen for de andre rundt seg med den sure og bitende tonen. Hvorfor tenker en at det er en bra løsning å være så pyton? Anonymkode: 81807...9d9 Like greit, for morgengretne folk vil helst ha fred rundt seg på starten av dagen. Hvorfor tenker man det er en bra løsning å snakke hull i hodet på folk som bare vil ha fred? Anonymkode: 99f1e...9c4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå