Gå til innhold

Veldig sjenert jente skal begynne på skolen, og nabojentene kom i annen klasse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager lengden på denne posten!

Vi har en jente som skal begynne på skolen.

Hun er stille og sjenert, og har vanskelig for å få seg nye venner. Dette er forsterket av en liten talefeil som gjør at de som ikke kjenner henne ofte ikke hører hva hun sier.

Hun går ikke i barnehage med de som bor i nabolaget. Vi flyttet til nabolaget for to år siden. 

Hun har blitt god venn med naboen og de leker fint sammen. Hun har også klart å være med en annen av jentene i nabolaget. Alle tre er rolig og forsiktige jenter.

Nå er klassene delt inn slik at fire jenter i samme gate går i klasse sammen, mens vår datter går i klasse med jenter som bor flere gater nedenfor. Disse jentene hun kommer i klasse med er alt annet enn rolige, og de er akkurat den typen vår datter normalt prøver å unngå.

Hvis hun skal gå til skolen med naboene kommer hun fort til å havne utenfor i klassen, da de er en gjeng som kommer til å gå sammen.

Nabojentene kommer også til å knytte et enda tettere bånd og vår datter kommer fort til å havne utenfor også der.

Hun er såpass rolig og forsiktig at pedagogisk leder i barnehagen innrømmet at de hadde glemt henne over en lengre periode og hun bare satt på en benk uten å være med noen.

Hun har alle verdens muligheter hvis hun kommer i klasse med en hun er trygg på, og jentene i nabolaget.

Nå blir det en lang lang motbakke, og vi er veldig redd for at hun får en veldig tøff hverdag.

Hva gjør vi? Er det noe håp om å få byttet klasse?

Anonymkode: 80849...b71

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ofte sånn at skoler vil en skal prøve litt gjerne frem til høstferien før en får bytte. Er en uting at en gjeng får gå sammen mens en eller to i gjengen havner utenfor. Jeg hadde kontaktet skolen og holdt dem løpende orienterte. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som lærer synes jeg sånt er uakseptabelt, lignende skjedde da min datter skulle begynne på ungdomsskolen. Da var hun en av tre fra klassen som ble sendt til en helt annen skole! 

Jeg ser hvor mye klasse har å si, så tullete å ikke tenke på hvor barna bor og deres personlighet. Jeg har vært med på å fordele 120 stykker på forskjellige grupper og vet det er krevende arbeid. Men ved å gjøre jobben ordentlig FØR skolestart så sparer skolen seg for ekstrajobb senere. Håper dere får bytta klasse. 

Anonymkode: ed51e...058

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er denne talefeilen tilknytta en diagnose hun har?

Anonymkode: d7c59...d34

AnonymBruker
Skrevet

Når 4 av fem i en gata er i samme klasse, da hadde keg sendt en e-post til skolen og bedt om bytte. 

Det sagt, husker ene gutten i gata vår kom først i en annen klasse - moren sendte e-post og fikk byttet klasse før skolestart. Nå går de i femte og har alle kompisene sine i den andre klassen (som han egentlig skulle gå i). 
Så selv om hun startet i den andre klassen, så kan det være at det også blir veldig bra. Kanskje det er der hun finner hjertevennene sine. 

Anonymkode: 37d6a...1d5

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har dere formidlet ønske om å gå sammen med nabobarna da? I vår kommune har alle barnehagene overgangssamtaler med skolene, og der passet vi på å få formidlet at  vi ønsket at vårt barn skulle gå med nabobarna. Skolen uttalte nemlig på første foreldremøte at de dikke alltid tok hensyn til adresser når de skulle sette sammen klasser. Jeg tenker at jeg ville tatt kontakt med skolen i dette tilfellet. Legg frem saken så nøytralt og faglig som mulig og få gjerne en uttalelse fra ped. Leder om problematikken datteren din har. 

Anonymkode: 054a2...563

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det her må du ta tak i med en gang. De sier nok  nei men argumenter godt  

Anonymkode: 2ac65...0a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er denne talefeilen tilknytta en diagnose hun har?

Anonymkode: d7c59...d34

Er det relevant?

Anonymkode: aaff3...e64

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det lønner seg å følge hjertet helt fra begynnelsen. Vi hadde en lignende situasjon, men valgte å gi det en sjanse (som alle sier man skal), men det gjorde også at aldri fikk bytte. Datteren går nå på storskolen, og har fortsatt bestevennene i parallellklassen. Utenfor ved klasebursdager og klassefester. Ikke helt innenfor i friminutt, da de ikke har klasserom ved siden av hverandre, og de ikke alltid har pause samtidig. De går sammen til skolen, men så må de gå til hvert sitt område på skolegården. De går ikke alltid sammen hjem, de andre glemmer nok å vente på henne selv om de er bestevenner, for de er jo mange. Hun er en av gjengen, men litt utenfor. Jeg har forsøkt å få bytte, men får beskjed om at klassene er satt, hun må ha venner i egen klasse. I følge mange er visst det kjempegod læring, men jeg forstår ikke helt hvorfor det er viktig å skulle føle seg innenfor, men litt utenfor, hele tiden. 

Anonymkode: bad40...e57

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det relevant?

Anonymkode: aaff3...e64

Det kan jo være det, om det er mange diagnosebarn på trinnet, da må de jo fordeles.

Anonymkode: 3bc8c...773

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det kan jo være det, om det er mange diagnosebarn på trinnet, da må de jo fordeles.

Det gjør de ikke alltid. Barnet mitt ble puttet i klasse med en som har (mild) cp og assistent. Barnet mitt har fatuige etter kreftbehandling og har hatt assistent i barnehagen som ikke følger over til skolen. Skolen satte disse to sammen fordi mitt barn mest sannsynlig trenger å være en del på grupperom pga lydsensitivitet og da kan dele på assistentressursen. Diagnose betyr ikke alltid at barn er et forstyrrende element. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener du seriøst at absolutt alle jentene i din datters klasse er urolige jenter hun helst vil unngå? Det er fullstendig urealistisk at det du sier stemmer og det er umulig å svare seriøst når du sitter og finner på ting for å fremme situasjonen din. Det kommer til å være andre barn i klassen som din datter kan bli venn med og hun kan fremdeles leke med jentene i gata selv om de ikke går i samme klasse. Hun har godt av å lære å omgås alle slags barn. 

Anonymkode: 85083...2cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mener du seriøst at absolutt alle jentene i din datters klasse er urolige jenter hun helst vil unngå? Det er fullstendig urealistisk at det du sier stemmer og det er umulig å svare seriøst når du sitter og finner på ting for å fremme situasjonen din. Det kommer til å være andre barn i klassen som din datter kan bli venn med og hun kan fremdeles leke med jentene i gata selv om de ikke går i samme klasse. Hun har godt av å lære å omgås alle slags barn. 

Hvorfor skal ett barn i gata velges ut til å være den som skal lære å omgås alle barn? 

Hvorfor får de andre barna slippe unna, hvis det er så viktig å lære? 

Anonymkode: 717fa...ae0

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det gjør de ikke alltid. Barnet mitt ble puttet i klasse med en som har (mild) cp og assistent. Barnet mitt har fatuige etter kreftbehandling og har hatt assistent i barnehagen som ikke følger over til skolen. Skolen satte disse to sammen fordi mitt barn mest sannsynlig trenger å være en del på grupperom pga lydsensitivitet og da kan dele på assistentressursen. Diagnose betyr ikke alltid at barn er et forstyrrende element. 

Dét sa jeg ikke heller at det kan være! Men det kan likevel være at de har delt på diagnosebarna slik at ikke det ikke er en klasse med fem diagnoser og en klasse uten en eneste diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt det et forsøk. Det kommer barn i klassen du ikke vet hvem er. Kanskje en som blir din datters beste venn? Noen som kommer flyttende og ikke kjenner noen? Dessuten omrokkerer de klassene etter litt tid når de ser hvordan gruppen oppfører seg sammen. Da vil det være mulighet for datteren din å bytte klasse dersom du fortsatt føler på behovet.

Anonymkode: dfb45...2a0

Skrevet

Jeg ville beskrevet så objektivt som mulig mitt barns behov for å bli vurdert for den andre klassen- der mer likesinnede jenter skal gå. 

Kanskje du også kan spørre om barnehagen kan skrive en uttalelse.

(Det er forresten hårreisende at barnehagen har "glemt" henne fordi hun er stille....)

Som mor til et veldig stille barn selv, vet jeg at barnehage og skole trenger påminnelser om at også disse barna er til stede og skal ha muligheter ut fra sine forutsetninger. 

Det er nok ikke uvanlig at skolen får henvendelser etter at klasselistene er sendt ut, så du kan ta kontakt.

Hos oss var dette en del av siste utviklingssamtale i barnehagen, før klasselistene var satt opp. Jeg sa fra hva mine tanker var, og det ble tatt hensyn til. da klasselistene ble laget. Jeg vet at andre fikk byttet klasse etter at listene var satt opp. 

Tenk over hvordan du framstår når du henvender deg til skolen. Du skal samarbeide med dem i en del år framover. 

Dersom dere ikke får byttet klasse nå;  følg godt med når skolen begynner og hva som gjøres fra skolen for å sørge for at også ditt barn blir en del av klassemiljøet. Prøv å gi det litt tid, men ikke for mye.  Det kan jo hende at det er flere som  kan bli gode, jevnbyrdige lekekamerater for henne i den klassen hun er satt opp. Jeg tror at de aller fleste lærere i 1. trinn er opptatt av dette med å ikke falle utenfor. Ulike klasser er forskjellige og lærere er forskjellig. Jeg vet av egen erfaring at de aller stilleste elevene kan "forsvinne" når det er mange  barn som krever oppmerksomhet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Beklager lengden på denne posten!

Vi har en jente som skal begynne på skolen.

Hun er stille og sjenert, og har vanskelig for å få seg nye venner. Dette er forsterket av en liten talefeil som gjør at de som ikke kjenner henne ofte ikke hører hva hun sier.

Hun går ikke i barnehage med de som bor i nabolaget. Vi flyttet til nabolaget for to år siden. 

Hun har blitt god venn med naboen og de leker fint sammen. Hun har også klart å være med en annen av jentene i nabolaget. Alle tre er rolig og forsiktige jenter.

Nå er klassene delt inn slik at fire jenter i samme gate går i klasse sammen, mens vår datter går i klasse med jenter som bor flere gater nedenfor. Disse jentene hun kommer i klasse med er alt annet enn rolige, og de er akkurat den typen vår datter normalt prøver å unngå.

Hvis hun skal gå til skolen med naboene kommer hun fort til å havne utenfor i klassen, da de er en gjeng som kommer til å gå sammen.

Nabojentene kommer også til å knytte et enda tettere bånd og vår datter kommer fort til å havne utenfor også der.

Hun er såpass rolig og forsiktig at pedagogisk leder i barnehagen innrømmet at de hadde glemt henne over en lengre periode og hun bare satt på en benk uten å være med noen.

Hun har alle verdens muligheter hvis hun kommer i klasse med en hun er trygg på, og jentene i nabolaget.

Nå blir det en lang lang motbakke, og vi er veldig redd for at hun får en veldig tøff hverdag.

Hva gjør vi? Er det noe håp om å få byttet klasse?

Anonymkode: 80849...b71

Jeg synes du skal prøve å få byttet klasse. Kan godt hende det ikke går, men jeg ville prøvd. 

Anonymkode: d48b9...82a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

👎 Siden det ikke finnes en tommel ned knapp,for kommentaren din fortjener virkelig det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes den fordelingen er så merkelig av og til. Tanteungen min kom også i en helt annen klasse enn resten av naboene. Heldigvis er hun en utadvendt jente som lett får venner 

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg mener absolutt ikke det. Jeg tviler ikke på at det er kjekke jenter i klassen. Det jeg sier er at jentene i klassen som bor i gangavstand er jenter som ikke har samme "lynne". De går f.eks. på samme fritidsaktiviteter, så vi har observert dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...