Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 20 mnd som i det siste har begynt å slå, ofte for å teste grenser/se reaksjoner. Når jeg sier nei, så ler hun bare 🫣 men når pappa sier nei, så gråter hun og er kjempelei seg. Da får jeg vondt i hjertet og må trøste og kose. 

Jeg har ett par ganger selv prøvd å si nei litt strengere enn vanlig, men da gråter hun masse og da må jeg jo trøste og klemme 🥺

Så lurer på hvordan vi kan si nei til at hun slår, uten at hun blir så lei seg? Og ja, vi forklarer hvorfor man ikke skal slå, hver gang. Blir likevel kjempelei seg.

Anonymkode: dba22...cbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Å slå på impuls er vanlig hos barn. Kontrollen er der ikke enda, så innfall kan fort bli til handling.

Det virker som datteren deres gråter fordi hun er lei seg for at hun skapte en negativ reaksjon hos dere. Som du selv sier, vil hun nok ha positiv oppmerksomhet, men så får hun isteden sinne, og det kan være vanskelig.

Siden behovet her er oppmerksomhet, vil jeg anbefale å lære henne til at hvis hun vil ha din oppmerksomhet må hun kose, ikke slå.

Når hun strekker ut armen for å slå, ta den forsiktig og stopp handlingen. Forklar helt rolig og med munter stemme "når vi tar på andre må vi bruke snill hånd". Så gjentar du "snill hånd" mens du fører hånden hennes mykt opp og ned armen din. Så kan du avslutte med en "bra jobba! Så fin snill hånd!". 

Gjør dette et par 20 ganger så begynner det å feste seg. Husk at hun ikke bruker snill hånd for å kose på deg, men for å få oppmerksomhet. Så du må alltid "belønne" snill hånd med god oppmerksomhet- ellers begynner hun jo bare å slå igjen.

Anonymkode: f7403...b05

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fortell henne heller hva hun skal gjøre. I steder for å si: ikke slå, si noe som: ‘kose hånda’ eller hva du vil hun skal gjøre. 

Hun vet hun får en reaksjon nå. Men det er ikke sikkert at hun forstår hva alternativene til å ikke slå er. Fortell henne det. 

Unngå ord som ikke og nei. Vær helt konkret om hva du ønsker at hun skal gjøre, og gi henne ros når hun gjør det. ‘Godt jobba’ (ikke flink jente!) 

Anonymkode: d03e6...b47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke farlig å føle på følelsen lei seg. La barnet få stå litt i det. Det er heller ikke farlig å sette tydelige grenser. Et nei er et nei. 

Når hun prøver å slå et barn i barnehagen kommer ikke de til å ta hånden og stryke den forsiktig.  De kommer til å si/rope nei. Da må din datter forstå hva de mener og stå i den følelsen hun opplever da. 

Anonymkode: 73c95...356

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Autisme kanskje?

Anonymkode: 8d379...ac1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke farlig å føle på følelsen lei seg. La barnet få stå litt i det. Det er heller ikke farlig å sette tydelige grenser. Et nei er et nei. 

Når hun prøver å slå et barn i barnehagen kommer ikke de til å ta hånden og stryke den forsiktig.  De kommer til å si/rope nei. Da må din datter forstå hva de mener og stå i den følelsen hun opplever da. 

Dette er iallefall ikke sant. 

Vi bruker "kose ikke slå, *** får vondt" samtidig som vi tar hånden å stryker på kinnet. 

Å brøle nei til ett så lite barn har null hensikt og fremkaller kun frykt og stress. 

Anonymkode: d9627...5a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, det er det vi gjør i barnehagen med barn på 20 mnd. 

Anonymkode: d8444...629

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Autisme kanskje?

Gud 🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: b4a99...ece

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har ei jente på 20 mnd som i det siste har begynt å slå, ofte for å teste grenser/se reaksjoner. Når jeg sier nei, så ler hun bare 🫣 men når pappa sier nei, så gråter hun og er kjempelei seg. Da får jeg vondt i hjertet og må trøste og kose. 

Jeg har ett par ganger selv prøvd å si nei litt strengere enn vanlig, men da gråter hun masse og da må jeg jo trøste og klemme 🥺

Så lurer på hvordan vi kan si nei til at hun slår, uten at hun blir så lei seg? Og ja, vi forklarer hvorfor man ikke skal slå, hver gang. Blir likevel kjempelei seg.

Det er ikke farlig å bli lei seg og kjenne på følelser. Datteren din har gjort noe henne ikke skal. Men hver gang hun får tilsnakk får hun trøst av mammaen sin blir akkurat som en belønning, kan bare fortsette da for mamma kommer å trøster etterpå. 

Prøv å forklar hvorfor man ikke skal slå og hvorfor dere må si ifra når hun gjør det. 

Anonymkode: 6bcbe...896

• Liker 2
Skrevet

Autisme kanskje?

Hahahha barnepsykolog her? 

Skrevet

Som nevnte over, bare vise henne hvordan hu heller skal kose, det vil hjelpe etterhvert ❤️ har en 13 måneder baby, hjelper ikke å si nei 😂 han bare ler ser på meg og forsetter 😂 orker ikke være noe streng heller så viser bare at jeg får au au og at jeg får vondt. 

Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Autisme kanskje?

Må alt være Diagnose? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker "kose ikke slå, *** får vondt" samtidig som vi tar hånden å stryker på kinnet. 

Å brøle nei til ett så lite barn har null hensikt og fremkaller kun frykt og stress. 

Nå er det stort sprik mellom et tydelig nei og brøling.  

Om du ikke evner å SI nei, uten at det blir brøling har du et problem.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 0.05):

Smart, du lærer barnet at det ved å gråte kan hun gjøre akkurat som hun vil, hun får jo kos som konsekvens etter å ha slått eller gjort noe annet galt. 

Anonymkode: e8b6e...c2a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 4.36):

Autisme kanskje?

Er du helt ute ? Hva vet du om autisme egentlig ? 🙈

Anonymkode: aad6b...375

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 8.25):

Hvem brøler til barn, eller folk generelt?

Men selvfølgelig vil barna få høre nei i bhg når de er halvannet år gammelt!! 😂

Anonymkode: 4fffe...1fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 0.05):

Dette er jo helt vanlig atferd hos det kvinnelige kjønn; å gråte når man blir nektet noe å gjøre noe som er helt urimelig, bare for å få viljen sin. Ekstremt vanlig trekk hos voksne kvinner også, spesielt overfor menn.

Anonymkode: 0bb69...a32

AnonymBruker
Skrevet

Du må være konsistent. Og ikke avvise barnet urimelig. Hvis hun blir lei seg hos pappa, så kan pappa trøste. Men ikke løp inn og gi overstrømmende kos. Du kan gå inn, løfte henne opp, holde henne inntil deg imens hun roer seg, så ser du henne i øynene og sier at pappa får vondt når du slår. Du må være snill med hånden din til pappa. Så kan du vise ved å ta hånden hennes å stryke pappa på kinnet. Være god med hånden, ikke gjøre vondt.

Anonymkode: ea85d...3c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...