Gå til innhold

Kjeft fra en annen mor da jeg spurte om tenåringen hadde hodepine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har en kompis som er mye på besøk hos oss. De er begge fylt 13 og går i 7. klasse. Kompisen klager veldig ofte over hodepine. Omtrent hver dag når han er hos oss. Sønnen min sier han ofte må gå hjem fra skolen pga hodepine.

Var sommeravslutning nå. Vi satt sammen, foreldre og barn. Han kompisen virket litt slapp så jeg spurte ham om han hadde hodepine. Jeg skulle til å si at det var bra at han klarte å være med på avslutningen selv om han hadde vondt, men moren avbrøt meg på en brysk, nesten aggressiv, måte og sa høyt at «Vi snakker ikke om det for da blir det så mye fokus på det».

Jeg sa selvfølgelig ikke noe mer da, men etter at guttene hadde gått og vi foreldrene satt igjen alene tok jeg det opp igjen for å si sorry for at jeg tråkket i salaten. Men hun moren reagerte veldig negativt og begynte faktisk å kjefte på meg.

Jeg skjønner ikke hvorfor det var så ille at jeg spurte om han hadde hodepine. Jeg mente ikke noe vondt med det. Jeg bare tenkte at det må være kjipt for ham å være så mye plaget med hodepine og at det er ekstra kjipt å ha vondt på sommeravslutningen når alle koser seg. Siden han har så mye hodepine så er det jo ikke en hemmelighet, og han snakker jo ofte om det selv.

Jeg mente bare å være grei og støttende. Vi kjenner ikke denne moren noe særlig for hun har alltid sagt nei når vi har invitert henne på grilling eller noe sånt, og hun kommer sjelden på foreldremøter. 
Mannen min snakket med noen andre så han hørte ikke før hun begynte å kjefte, og han lurer på hva som skjedde, og det gjør egentlig jeg også. Jeg føler meg skikkelig dum nå. Er det en sosial kode her som jeg har misforstått?

Anonymkode: 96640...0b1

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt forskjell på hva man prater om fortrolig for eksempel i et hjem, og hva man snakker om offentlig som på eksempelvis en sommeravslutning. Helse er for mange noe litt privat. Selv om jeg hadde vært åpen om noen helseproblemer, hadde jeg ikke likt å blitt konfrontert med dette offentlig senere foran folk som potensielt ikke visste dette. 

Når det er sagt så tror jeg på at du bryr deg, og syns hun moren hørtes uforskammet ut. 

Anonymkode: 32b0f...db1

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

hun moren virker jo helt fjern.

dersom sønnen har hodepine nesten hver dag så er jo det et alvorlig problem som moren burde se alvoret i selv. Det virker ut fra det du skriver at hun prøver å feie det under teppet og ignorere helsen til sin egen sønn av uante grunner som alle er like dårlige.

Du viser jo bare forståelse og empati med et ungt menneske. 

Endret av megda
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det var en unødvendig setting å ta det opp, men synes reaksjonen hennes var hinsides uansett.

Anonymkode: 1c731...066

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
megda skrev (2 minutter siden):

hun moren virker jo helt fjern.

dersom sønnen har hodepine nesten hver dag så er jo det et alvorlig problem som moren burde se alvoret i selv. Det virker ut fra det du skriver at hun prøver å feie det under teppet og ignorere helsen til sin egen sønn av uante grunner som alle er like dårlige.

Du viser jo bare forståelse og empati med et ungt menneske. 

Ro ned da.

Kan jo hende hun tar det på alvor fordi om hun ikke vil snakke om det på skoleavslutningen blant alle andre. Her legger du vel mye egne tanker inn i en setting du ikke vet noe om.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenker at det var en unødvendig setting å ta det opp, men synes reaksjonen hennes var hinsides uansett.

Samme tenkte jeg. Det var litt unødvendige av Ts å spørre gutten, siden han "alltid" har hodepine. Det er nok kjipt å få fokus på at han har hodepine nå igjen. Men å begynne å regelrett kjefte er selvfølgelig helt ute. Håper hun har tatt med gutten til lege for utredning. Det kan f.eks være migrene eller vitaminmangel.

Anonymkode: 30516...e84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det er snakk om hodepine, ikke noe privat. Det var ikke akkurat som om hun spurte om han har trang forhud eller om kvisene er ekstra store nå. 

Det er da bare en måte å vise at man bryr seg på. 

Anonymkode: 85307...f93

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det er snakk om hodepine, ikke noe privat. Det var ikke akkurat som om hun spurte om han har trang forhud eller om kvisene er ekstra store nå. 

Helse er privat 

Anonymkode: 8f1a4...22a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke opp til deg å vurdere hva som er privat av helse. For noen hadde det vært lettere å snakke om kvisene enn hodepinen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke opp til deg å vurdere hva som er privat av helse. For noen hadde det vært lettere å snakke om kvisene enn hodepinen.

Når dette er et problem ts har snakket med kompisen om før, og hun ser at han ikke er i form, er det ganske naturlig å spørre han - synes jeg da. Det er min mening, jeg hadde ikke blitt krenker eller fornærmet av et slik spørsmål.

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ro ned da.

Kan jo hende hun tar det på alvor fordi om hun ikke vil snakke om det på skoleavslutningen blant alle andre. Her legger du vel mye egne tanker inn i en setting du ikke vet noe om.

jeg tror ikke det er mulig å ikke legge egne tanker inn i noen som helst setting og med informasjonen som er gitt er det mitt definitive standpunkt.

uforståelig atferd av den andre moren som hun trumfer gjennom ved å kjefte på TS da barna har gått.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For alt du vet så er hodepinen utredet opp og ned og i mente og mor har fått beskjed om å få vekk fokuset i tilfelle fokuset øker guttens oppmerksomhet rundt smerten og dermed begrenser han/gjør det verre.

Eller så er moren en dust.

Syns ikke du gjorde noe galt, så ikke gruble mer på det.

Anonymkode: ece40...48b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er så nærtagende. Jeg har også et barn som sliter masse med hodepine (har en sykdom), og jeg kan ikke fatte at det å spørre om noen som ser dårlig ut har hodepine? Om man føler at det er så ekstremt privat, er det jo bare å si nei da. Gutten har åpenbart fortalt om plagene til ts uansett, og hele klassen vet helt sikkert om det, så det kan umulig være så ekstremt privat.

Anonymkode: 48d31...e94

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun burde ikke kjeftet, men med et barn selv som sliter med sitt så er jeg veldig bevisst på at vi ikke skal sykeliggjøre men heller prøve å normalisere. 

Når andre da prøver å gi oppmerksomhet til disse plagene, så avfeier vi foreldre ganske kjapt fordi vi merker at det har en negativ påvirkning når barnet får for mye oppmerksomhet på det. 

Hjemme er det annerledes, og vi snakker og trøster ved behov men vi tar aldri opp temaet for barnet, det får barnet gjøre selv. 

Kanskje mor ble stresset av en eller annen grunn? Det kan være at barnet er utredet , har fått en diagnose og er i behandling. For alt vi vet kan det være noe helt ufarlig, men det kan også være noe mer alvorlig som foreldrene (mor) ikke ønsker å snakke offentlig om. 

Anonymkode: 72b7c...174

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for fine svar.

Skjønner at helse er privat, men at han har mye hodepine er noe hele klassen allerede vet så jeg tenkte ikke på det som privat.
Synes dere det hadde vært mer riktig av meg å ignorere det at han var slapp og ikke lekte med de andre? Jeg hadde følt meg ufølsom da, og trodde det var mer riktig å anerkjenne det.

Så vidt jeg har forstått er han ikke utredet. Mener å huske at moren sa noe om at han er for ung. Da guttene først ble venner og han hadde klaget over hodepine et par ganger spurte jeg først ham om han trengte hjelp med å ta medisin (jeg renke han kanskje hadde migrenemedisin eller noe), og så spurte jeg moren om det samme, men begge sa at han bare tar Paracet og at han ordner det selv. Tror ikke det er migrene for han klarer å se på skjerm, og han spiser godt til middag og virker ikke kvalm. 

Anonymkode: 96640...0b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde meldt de til BV for å ikke følge opp med lege. 

Langvarig hodepine kan være tegn på mye fæle greier og det bør sjekkes ut. 

Foreldre har plikt til å ta vare på helsa til barna sine. 

Anonymkode: 39817...cb2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når dette er et problem ts har snakket med kompisen om før, og hun ser at han ikke er i form, er det ganske naturlig å spørre han - synes jeg da. Det er min mening, jeg hadde ikke blitt krenker eller fornærmet av et slik spørsmål.

Enig! 
Synes morens reaksjon var skremmende, faktisk! Hadde aldri reagert hvis noen som kjenner mine barn, hadde spirt om det gikk bra… 

Anonymkode: a4383...041

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hun moren reagerte veldig negativt og begynte faktisk å kjefte på meg.

Hva sa hun egentlig da? 

AnonymBruker
Skrevet

Helse er privat 

Anonymkode: 8f1a4...22a

Hodepine er som regel ikke veldig privat. Veldig mange har det innimellom. Ts, jeg synes det var omsorg fra deg, og dritt tilbake..

Anonymkode: db817...d57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt forskjell på hva man prater om fortrolig for eksempel i et hjem, og hva man snakker om offentlig som på eksempelvis en sommeravslutning. Helse er for mange noe litt privat. Selv om jeg hadde vært åpen om noen helseproblemer, hadde jeg ikke likt å blitt konfrontert med dette offentlig senere foran folk som potensielt ikke visste dette. 

Når det er sagt så tror jeg på at du bryr deg, og syns hun moren hørtes uforskammet ut. 

Anonymkode: 32b0f...db1

Kanskje hun ikke ville snakke ut som sånt med mange andre på en avslutning?

Eller så er vondt i hodet sykdom de ikke har sjekket.

Men følelsen her sier at det er noe i hjemmet?

Anonymkode: 30f12...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...