Gå til innhold

Toåringen vår slår og dytter i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og det er så kjipt å få tilbakemelding om! Barnehagen deler inn i små grupper for å ha god kontroll og tar tak når han gjør noe galt, i tillegg til at vi prater om det med ham hjemme. Han trives ellers godt i barnehagen, går godt sammen med de andre barna, er blid og tar initiativ overfor både voksne og barn og leker fint. Har også snakket med helsesøster som sier det er helt normalt, så ingen er bekymret sånn sett. Blir bare så lei når vi får tilbakemelding fra barnehagen om at det har vært en sånn dag igjen. Greia er jo at han ikke holder på sånn hjemme, så det blir jo vanskelig å korrigere ham når vi aldri opplever det selv. Hva gjør vi for å få bukt med det? 😅

Anonymkode: b08ef...4d3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med barnehageansatte. Spør om de kan si at man kan ikke slå?

Anonymkode: 4d3b7...c41

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som pedagogisk leder på avdeling med 2-åringer. Har barn som biter og slår andre, men foreldrene får ikke tilbakemeldinger hver dag det skjer noe. Jeg avklarer med de på forhånd, og anbefaler at vi gjør det på den måten, nettopp for å gjøre henting til en positiv opplevelse for barn og foreldre. 

Det er normalt, ja, og vi har jobbet mye med konfliktløsing på avdelingen. Vi jubler innvendig når vi ser at det hjelper, og nå har de fleste barna blitt supre konfliktløsere;) 

Jeg har stoppet kollegaer fra å snakke med foreldre noen ganger, de blir overivrige og skal absolutt si at barnet har gjort det og det, har vært helt umulig, osv… Du har kanskje gjort det, men iallfall ta et møte og snakk med pedagogisk leder og/eller styrer. 

Anonymkode: 7dc69...04c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det spesifikk en person som han e på??? Har jobbet i barnehage vi har hatt sånne episoder. 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og det er så kjipt å få tilbakemelding om! Barnehagen deler inn i små grupper for å ha god kontroll og tar tak når han gjør noe galt, i tillegg til at vi prater om det med ham hjemme. Han trives ellers godt i barnehagen, går godt sammen med de andre barna, er blid og tar initiativ overfor både voksne og barn og leker fint. Har også snakket med helsesøster som sier det er helt normalt, så ingen er bekymret sånn sett. Blir bare så lei når vi får tilbakemelding fra barnehagen om at det har vært en sånn dag igjen. Greia er jo at han ikke holder på sånn hjemme, så det blir jo vanskelig å korrigere ham når vi aldri opplever det selv. Hva gjør vi for å få bukt med det? 😅

Tiden jobber, selvfølgelig vokser han dette av seg. Det må korrigeres i situasjonene når det oppstår, som er hovedsakelig i barnehagen. Så skader det sikkert ikke at du snakker litt med ham, utrolig hva de skjønner på den alderen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er SÅ vanlig og det er bare et godt tegn at du synes det er kjipt. Det viser at du bryr deg. Egentlig må du bare stå i det, heldigvis har du en bhg som allerede har tatt tak i det.

Men du kan snakke med han om det og vise andre ting man kan gjøre med hendene, stryke og kose på. Gi masse god oppmerksomhet når han gjør fine ting mot andre og prøve å speile andres følelser så han kan øve seg på det. Husk at empati er ikke medfødt, men må læres.

Så lenge det ikke skjer i konflikter og han har så god trivsel ellers, ville jeg ikke bekymret meg en plass.

Anonymkode: b3c35...ec9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig så vanlig? Da mitt ene barn holdt på slik, sa de ganske indirekte at dette var unormalt og at barnet skapte mye uro på avdelingen. De koblet også inn PPT. Virket som om de tenkt ADHD, for deres beskrivelsen av barnets var egentlig bare oppramsing av ADHD symptomene på BUP sine sider. Fikk god oppfølging av PPT, forøvrig, men noen ADHD-diagnose ble det aldri, gitt. Barnet er i dag 8 år og kvalifiserer absolutt ikke til noen ADHD-diagnose. 

Anonymkode: 062e6...500

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber som pedagogisk leder på avdeling med 2-åringer. Har barn som biter og slår andre, men foreldrene får ikke tilbakemeldinger hver dag det skjer noe. Jeg avklarer med de på forhånd, og anbefaler at vi gjør det på den måten, nettopp for å gjøre henting til en positiv opplevelse for barn og foreldre. 

Det er normalt, ja, og vi har jobbet mye med konfliktløsing på avdelingen. Vi jubler innvendig når vi ser at det hjelper, og nå har de fleste barna blitt supre konfliktløsere;) 

Jeg har stoppet kollegaer fra å snakke med foreldre noen ganger, de blir overivrige og skal absolutt si at barnet har gjort det og det, har vært helt umulig, osv… Du har kanskje gjort det, men iallfall ta et møte og snakk med pedagogisk leder og/eller styrer. 

Jeg har barnet som har blitt både bitt, slått og dytta. Mye har skjedd uprovosert i følge bhg. Vært på feil sted til feil tid. Her kom barnet hjem og fortalte hva som skjedde i bhg. Bhg ville ikke vedkjenne seg problemet på avdelingen. Snakket med andre foreldre som opplevde det samme. Først da ble det reaksjon fra bhg sin side. De gjorde tydelig tiltak i endring på gruppene på avdeling og tydelig fotfulgte barnet hakket mere. Det hjalp veldig. Heldigvis satte de inn tiltak tidsnok, for barnet mitt hadde på slutten sterke meninger om det barnet som slo,dytta og beit. Og det var ikke positive ting. Men bhg hadde veldig stakkars barnet som biter holdning. Her skulle foreldrene absolutt ikke få vite noe. Det var nærmest synd på foreldrene som hadde barn som beit,slo og dytta… 

Anonymkode: cd517...a71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har barnet som har blitt både bitt, slått og dytta. Mye har skjedd uprovosert i følge bhg. Vært på feil sted til feil tid. Her kom barnet hjem og fortalte hva som skjedde i bhg. Bhg ville ikke vedkjenne seg problemet på avdelingen. Snakket med andre foreldre som opplevde det samme. Først da ble det reaksjon fra bhg sin side. De gjorde tydelig tiltak i endring på gruppene på avdeling og tydelig fotfulgte barnet hakket mere. Det hjalp veldig. Heldigvis satte de inn tiltak tidsnok, for barnet mitt hadde på slutten sterke meninger om det barnet som slo,dytta og beit. Og det var ikke positive ting. Men bhg hadde veldig stakkars barnet som biter holdning. Her skulle foreldrene absolutt ikke få vite noe. Det var nærmest synd på foreldrene som hadde barn som beit,slo og dytta… 

Anonymkode: cd517...a71

Det høres ikke bra ut:/ 

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig så vanlig? Da mitt ene barn holdt på slik, sa de ganske indirekte at dette var unormalt og at barnet skapte mye uro på avdelingen. De koblet også inn PPT. Virket som om de tenkt ADHD, for deres beskrivelsen av barnets var egentlig bare oppramsing av ADHD symptomene på BUP sine sider. Fikk god oppfølging av PPT, forøvrig, men noen ADHD-diagnose ble det aldri, gitt. Barnet er i dag 8 år og kvalifiserer absolutt ikke til noen ADHD-diagnose. 

Anonymkode: 062e6...500

Det er nok en helhetsvurdering. 

AnonymBruker
Skrevet

2-4- åringer er den desidert mest fysisk voldelige gruppen mennesker i Norge. 

Anonymkode: 77d94...0fe

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Godt å høre det fra flere fagpersoner :) Vi har god dialog med barnehagelæreren "vår", og får heller ikke beskjed hver gang noe har skjedd. Stort sett forteller de ansatte at gutten vår har hatt en fin dag, så det er ikke tvil om at han generelt har god trivsel. Det som er litt kjipt er at tiltakene og korrigeringen hjalp en periode, men så blusset det opp igjen nylig... vi har nettopp fått baby i hus, og selv om storebror er kjempestolt så kan det jo kanskje tenkes at det kan være medvirkende årsak. Vil tro at store omveltninger i livet har betydning for adferden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Godt å høre det fra flere fagpersoner :) Vi har god dialog med barnehagelæreren "vår", og får heller ikke beskjed hver gang noe har skjedd. Stort sett forteller de ansatte at gutten vår har hatt en fin dag, så det er ikke tvil om at han generelt har god trivsel. Det som er litt kjipt er at tiltakene og korrigeringen hjalp en periode, men så blusset det opp igjen nylig... vi har nettopp fått baby i hus, og selv om storebror er kjempestolt så kan det jo kanskje tenkes at det kan være medvirkende årsak. Vil tro at store omveltninger i livet har betydning for adferden.

Det har nok en innvirkning! Er bare å fortsette med tiltakene. 

Min erfaring er at barna trenger tett oppfølging, støtte og veiledning der de er. I lek og alle situasjoner. Jeg stepper inn når jeg ser at konflikter kan ende i biting eller slåing, men lar de løse det selv så langt det lar seg gjøre. Det er en fryd å se når det løsner og barna klarer det mer og mer selv, med mindre veiledning😁 

Barna er tettere på hverandre i en barnehage enn hjemme, og blir etter hvert såpass trygge at de hevder seg selv på de måtene de vet fungerer, selv om det ikke er en ønsket handling. Derfor er det viktig med ansatte som er sammen med de i leken. Trenger ikke å være streng en gang lenger, bare tar bort en arm som skal til å slå, og barnet summer seg, og sier hva han eller hun mener. Så får de masse ros, og opplever at det er den beste metoden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...