AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #1 Skrevet 31. mai 2024 Er det noen her som bor og jobber i et annet europeisk land, f.eks Spania, mer enn 183 dager i året og som dermed må betale skatt til dette landet? Sparer dere også opp rettigheter til pensjon? Bekymrer det dere å kanskje få begrenset med pensjon fra folketrygden pga. å ha bodd flere år i utlandet? Jeg jobber frilans på hjemmekontor og har frem til nå tilbrakt noen måneder av året i utlandet og resten i Norge, men jeg kunne egentlig tenkt meg å være der lenger enn 6 måneder. Men jeg er redd for at det er dumt, siden jeg da mister trygderettigheter. Jeg har ikke noe pensjonssparing gjennom jobben siden jeg driver enkeltpersonforetak, sparer bare i aksjefond på egen hånd. Er forsåvidt 37 år, så er en stund igjen til jeg blir pensjonist. Hvordan gjør dere det med pensjon, om det i det hele tatt er et tema dere tenker på? Anonymkode: 0de61...5ab
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #2 Skrevet 31. mai 2024 Hvis man jobber for norsk arbeidsgiver, og skal bo og jobbe for denne arbeidsgiveren i utlandet i maks ett år, kan man søke om frivillig medlemsskap i folketrygden. Vet ikke hvordan de ser på det når det gjelder enk, selv om det er norsk... Kanskje verdt å sjekke ut. Når det gjelder pensjonsregler, vil det jo være forskjellig fra land til land. Anonymkode: c2a90...c18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå