Gå til innhold

Jeg mener at Russland har rett til å forsvare seg selv

HenrikJ

Anbefalte innlegg

HenrikJ skrev (På 31.5.2024 den 19.01):

Jeg mener at Russland har rett til å forsvare seg selv, og vi burde ikke bruke mer penger på støtte til Ukraina eller sende dem våpen. I stedet bør vi fokusere på å finne en varig fredsløsning.

Jeg ønsker heller ikke at skattepengene mine skal brukes til dette formålet.

Forsvare seg selv? Var det Ukraina som invaderte Russland? Var det soldater fra NATO som gikk inn i Russland?

Eller var det russiske soldater som gikk inn i Ukraina?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (16 timer siden):

Dette var da et vesentlig lavere nivå enn det jeg svarte deg.

Disse tankesmiene du refererer til har like mye troverdighet som økonomene som hvert eneste år er ute i media og spår at nå skal boligbobla sprekke. Det vil si absolutt null troverdighet. Alt de har kommet med har vist seg å være helt komplett feil som jeg har gitt flere eksempler på over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LeveMannen skrev (5 timer siden):

Disse tankesmiene du refererer til har like mye troverdighet som økonomene som hvert eneste år er ute i media og spår at nå skal boligbobla sprekke. Det vil si absolutt null troverdighet. Alt de har kommet med har vist seg å være helt komplett feil som jeg har gitt flere eksempler på over her.

Jeg forklarte deg hvordan Russland både kan være i trøbbel om ikke krigen avsluttes ila 18 mnd, og hvordan de fortsatt kan være en trussel mot andre Nato-land ila fem år så lenge de avslutter krigen tidsnok.

Du har ikke touchet noe av det jeg skrev. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
Katten.2.0 skrev (På 1.10.2024 den 10.53):

Tja. Smartere mennesker enn meg har konkludert med at sett at Russland avslutter krigen ila 2025 vil de være en reell trussel ila fem år. Det om man skal utfordre NATO. Hvis du bare skal provosere, slik tankesmiene tror om Finland, ila tre år.

Hvor sannsynlig det er er en annen sak, men Putin har vist seg til å ikke være nevneverdig jordet.

Putin er en gambler som tar store sjanser. Det som kan skje er at Putin gambler på at NATO-landene ikke ønsker å starte verdenskrig over at Russland tar noen russisk-talende områder i Estland. Og når han har tatt de områdene så finner han noen andre områder NATO ikke er villige til å forsvare. Det kalles salami-taktikken hvor man tar litt og litt og satser på at ingen ønsker en storkrig pga noen små områder. Men over tid så kan de mange salamiskivene bli en hel salamipølse. 

Det var en slags salami-taktikk Putin også prøvde på i Ukraina før han gikk til fullskala invasjon. Han tok litt av Ukraina og han satset på at vesten ville se gjennom fingrene på det. Og delvis gjorde jo vesten det og det var derfor Putin turte å ta en fullskala invasjon. 

Trump har allerede sagt at han ikke ser det på USAs ansvar å forsvare Europa og det samme har mange republikanere. Det er ikke sikkert de andre store NATO-landene heller ønsker en storkrig pga Putin tar noen russisktalende områder i Øst-Europa. Kan også være at ingen NATO-land tør en krig mot Russland uten hjelp fra USA. 

Endret av DeprimertMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikJ skrev (På 31.5.2024 den 19.05):

Ja, men da må dem gjøre det på egenhånd ikke med skattepengene mine. 

Nå er det en gang slik at de ikke bruker dine skattepenger, den norske regjering velger å bruke dem.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DeprimertMann
DeprimertMann skrev (7 timer siden):

Putin er en gambler som tar store sjanser. Det som kan skje er at Putin gambler på at NATO-landene ikke ønsker å starte verdenskrig over at Russland tar noen russisk-talende områder i Estland. Og når han har tatt de områdene så finner han noen andre områder NATO ikke er villige til å forsvare. Det kalles salami-taktikken hvor man tar litt og litt og satser på at ingen ønsker en storkrig pga noen små områder. Men over tid så kan de mange salamiskivene bli en hel salamipølse. 

Det var en slags salami-taktikk Putin også prøvde på i Ukraina før han gikk til full invasjon. Han tok litt av Ukraina og han satset på at vesten ville se gjennom fingrene på det. Og delvis gjorde jo vesten det og det var derfor Putin turte å ta en full invasjon. 

Trump har allerede sagt at han ikke ser det på USAs ansvar å forsvare Europa og det samme har mange republikanere. Det er ikke sikkert de andre store NATO-landene heller ønsker en storkrig pga Putin tar noen russisktalende områder i Øst-Europa. Kan også være at ingen NATO-land tør en krig mot Russland uten hjelp fra USA. 

Yes Prime Minister har et bra klipp om salami-taktikken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...