Gå til innhold

Får ikke fred fra noen med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne som møtte den gjeldende personen på en bar der vi kom i prat. Vi var begge ganske beruset så praten gikk fint. Hun ville ha nummeret mitt slik at vi kunne møtes senere, da hun syntes jeg var trivelig. Vi hadde det jo hyggelig så jeg ga henne nummeret mitt. Etter dette så får jeg ikke fred. Hun sender meldinger om hvordan fantastisk person jeg er og hvor takknemlig over at hun har fått en bestevenn. Det som var dråpen var da hun presenterte seg som «tante» overfor sønnen min. Jeg blir ikke kvitt henne,m. Hun er humørsyk og hiver seg lett på bussen gjennom hele byen for bare å dukke opp på døren min. Jeg prøver virkelig å sette grenser, men jo mer jeg sier at dette ikke går, jo hardere holder hun fast. Jeg er sliten og for p være ærlig litt redd henne. Hun trenger så klart hjelp, men jeg ønsker ikke være hennes støtte i livet. HVA SKAL JEG GJØRE? Hilsen fortvilet mor   

Anonymkode: 1270f...711

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at hun har EUPF?  

Om du har forsøkt å sette grenser, og hun ikke oppfatter det, så tenker jeg du bare må være veldig direkte. Si det som det er, jeg har forsøkt å sette grenser, men du respekterer ikke grense a,b,c osv. 

Anonymkode: 51dd1...770

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan starte med å blokkere telefonen din for meldinger og innkommende anrop fra telefonen hennes.
Send henne en melding om at du ikke ønsker mer kontakt, fordi det blir for intens, og blokker. Det er ubehagelig, men nødvendig.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor hun/er hun fra Moss?

Anonymkode: 25082...90e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan vet du at hun har EUPF?  

Om du har forsøkt å sette grenser, og hun ikke oppfatter det, så tenker jeg du bare må være veldig direkte. Si det som det er, jeg har forsøkt å sette grenser, men du respekterer ikke grense a,b,c osv. 

Anonymkode: 51dd1...770

Hun sa det selv. Jeg slet selv en periode etter bruddet med barnefaren så jeg ville gi henne en sjanse. Har fortalt henne at hun ikke bare kan komme innom uten å si i fra. Hun truer med selvskading og at «alle hater henne». Etterpå hagler det med meldinger fra henne

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Si eller svar tydelig at "Jeg ønsker ikke kontakt med deg, ikke kontakt meg igjen". Fortsetter det kan du anmelde for hensynsløs atferd. Ikke svar på henvendelser etter du har sagt tydelig fra, heller ikke for å gjenta deg selv.

Anonymkode: e407a...694

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis hun har EUPF bør du avvise henne på en mild og høflig, men samtidig tydelig måte. Husk at for en person som henne så er det å bli forlatt den største skrekken. Det er jo én av grunnene til at hun er så intens, du betyr mye for henne og hun vil holde seg fast. Si f.eks. at du synes hun er et flott menneske men at dere ikke passer sammen som venner, eller noe i den duren. Hvis hun ikke gir seg og problemet vedvarer kan du anmelde.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun truer med selvskading og at «alle hater henne». Etterpå hagler det med meldinger fra henne

Ta det på alvor: Meld bekymring til legevakten, hver gang.
Slitsomme folk har krav på hjelp, selv når de syns at det er flaut å bli konfrontert med egne utsagn.
Og du har krav på å ikke måtte bale med tankene på dette alene; gi det fra deg til helsepersonell.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (9 minutter siden):

Ta det på alvor: Meld bekymring til legevakten, hver gang.
Slitsomme folk har krav på hjelp, selv når de syns at det er flaut å bli konfrontert med egne utsagn.
Og du har krav på å ikke måtte bale med tankene på dette alene; gi det fra deg til helsepersonell.

Her har du et godt poeng. Jeg ønsker ikke ansvar for henne. Hun er så intens at det skremmer meg. Får hun ikke tak i meg på tlf sender hun mail på jobbmailen hun har funnet på nettet. Jeg er faktisk litt redd henne

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Mayer skrev (27 minutter siden):

Hvis hun har EUPF bør du avvise henne på en mild og høflig, men samtidig tydelig måte. Husk at for en person som henne så er det å bli forlatt den største skrekken. Det er jo én av grunnene til at hun er så intens, du betyr mye for henne og hun vil holde seg fast. Si f.eks. at du synes hun er et flott menneske men at dere ikke passer sammen som venner, eller noe i den duren. Hvis hun ikke gir seg og problemet vedvarer kan du anmelde.

Tror du har rett. En ting er meg, men når barnet mitt blir involvert så har det gått for langt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner tanken, men det er ingenting legevakten kan gjøre med at noen truer med selvskading.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner tanken, men det er ingenting legevakten kan gjøre med at noen truer med selvskading.

Joda, de kjenner henne, ser journalen og kan varsle legen hennes.
Et mønster av varsler indikerer reell selvmordsfare, og utløser vanligvis at de tar kontakt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken journal er det du sikter til? Og hvordan vet du at legevakta kjenner henne?

AnonymBruker
Skrevet

Har vært i samme situasjon. Du må bare ghoste henne. Bytt nummer, mail, begynn å låse døra, så gir hun opp etter hvert. 

Anonymkode: 4de95...6a2

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (30 minutter siden):

Joda, de kjenner henne, ser journalen og kan varsle legen hennes.
Et mønster av varsler indikerer reell selvmordsfare, og utløser vanligvis at de tar kontakt.

Det er ingen som kommer til å gjøre noe når hun har EUPF, da en sentral del av behandlingen er å lære pasienten å ta ansvar for seg selv og sine handlinger. Dermed vil helsevesenet gjøre minst mulig, og legger vekt på at man bare må akseptere risikoen for selvskading/selvmord for å lære pasienten ansvar og selvstendighet.

Anonymkode: 755dc...cfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed at du ikke ønsker å være venninne lenger, og at du ber henne innstendig om å ikke ta kontakt mer.

Holder hun ikke det så informerer du henne om at du vil ta kontakt med politiet for å få besøksforbud.. 

Obs! 

99% av denne gruppen ønsker å få en sjanse til (ligger latent i denne gruppen å manipulere)

Da tar du kontakt med politiet og ber om kontakt- og besøksforbud. 

Anonymkode: 10345...5c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...