Gå til innhold

Par med to barn og én på vei: Ny tomannsbolig eller eldre enebolig med oppussingsbehov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei andre foreldre! Her venter vi snart vårt tredje barn, og kjenner på at vår fireroms leilighet uten egen hage begynner å bli litt trang. Vi ønsker ikke makse ut lånet, og står mellom å kjøpe en relativt ny tomannsbolig eller en enebolig med oppussingsbehov. Vi kan holde på leiligheten i en lang overgangsperiode om nødvendig, men vi pusser opp.

Er det noen som har erfaring med slike valg? Er det grusomt å pusse opp når man har liten baby? Er det dumt å kjøpe tomannsbolig når enebolig er innenfor rekkevidde? 

Anonymkode: ced70...868

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere har råd til å pusse opp i èn runde, så kan dere kjøpe enebolig. Vi kjøpte et oppussingsobjekt i 2016. Nå er vi snart ferdige… i mellomtiden har vi fått et tredje barn, en av oss ble utbrent, et av barna fikk kreft… og vi har bodd oppi en evig oppussing som har stikki av med mye av morobudsjettet og gitt oss mange kjipe overraskelser. Jeg hadde aldri(!) gjort dette igjen hvis jeg fikk valget på nytt. Økonomien og psyken vår hadde sett helt annerledes ut hvis vi hadde kjøpt tomannsbolig/rekkehus da vi sto og lurte på hva vi skulle gjøre i 2016. Men når det er sagt er det mange som har gjort dette som ikke har hatt samme opplevelse da. 

Anonymkode: d7593...9f7

• Liker 4
  • Hjerte 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis dere har råd til å pusse opp i èn runde, så kan dere kjøpe enebolig. Vi kjøpte et oppussingsobjekt i 2016. Nå er vi snart ferdige… i mellomtiden har vi fått et tredje barn, en av oss ble utbrent, et av barna fikk kreft… og vi har bodd oppi en evig oppussing som har stikki av med mye av morobudsjettet og gitt oss mange kjipe overraskelser. Jeg hadde aldri(!) gjort dette igjen hvis jeg fikk valget på nytt. Økonomien og psyken vår hadde sett helt annerledes ut hvis vi hadde kjøpt tomannsbolig/rekkehus da vi sto og lurte på hva vi skulle gjøre i 2016. Men når det er sagt er det mange som har gjort dette som ikke har hatt samme opplevelse da. 

Anonymkode: d7593...9f7

Dette var skikkelig trist og tankevekkende å lese om. Takk for at du tok deg tid til å svare. 💙

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil IKKE anbefale stort oppussingsprosjekt med baby/småbarn, muligens med unntak av hvis man kan sette bort ALT, og bo et annet sted. Men selv da er det mye som må følges opp (ofte daglig), og det blir dyrt. 
Jeg ville valgt nyere/nesten nytt. Å pusse opp blir ofte dyrere enn man tror også… Det dukker opp ting som råte i veggen, skjevheter, man må bytte enda flere ting enn man hadde trodd… 

Anonymkode: 352f5...bf0

• Liker 11
Skrevet

Jeg hadde ikke orket oppussing med små barn! Da må det være små ting som kan gjøres selv på en uke, eller som dere kan sette bort. Ville mye heller gått for nytt da. Selv om jeg ikke anbefaler nybygg med mindre det allerede er noen år gammelt og har ferdigattest! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare må dere pusse opp eneboligen, men innen noen år må energiklassen forbedres, og det blir dyrt... så da bør dere ta dette allerede nå. Men så er ikke subsidier og støtte for energiutbedring helt avklart. Så hadde i hvert fall gått for tomannsbolig med minst energiklasse B. 

Anonymkode: 266ab...2e4

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde helt klart gått for tomannsboligen. 

Anonymkode: 03cbd...89b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke bare må dere pusse opp eneboligen, men innen noen år må energiklassen forbedres, og det blir dyrt... så da bør dere ta dette allerede nå. Men så er ikke subsidier og støtte for energiutbedring helt avklart. Så hadde i hvert fall gått for tomannsbolig med minst energiklasse B. 

Anonymkode: 266ab...2e4

Ok, dette ser jeg at vi må lese oss opp på! Takkfor nyttig innspill. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei andre foreldre! Her venter vi snart vårt tredje barn, og kjenner på at vår fireroms leilighet uten egen hage begynner å bli litt trang. Vi ønsker ikke makse ut lånet, og står mellom å kjøpe en relativt ny tomannsbolig eller en enebolig med oppussingsbehov. Vi kan holde på leiligheten i en lang overgangsperiode om nødvendig, men vi pusser opp.

Er det noen som har erfaring med slike valg? Er det grusomt å pusse opp når man har liten baby? Er det dumt å kjøpe tomannsbolig når enebolig er innenfor rekkevidde? 

Vi bodde i en ny tomannsbolig med 3 soverom og 2 stuer (120km2 totalt) mens vi ble gravid med 3. mann. Vi så ikke for oss å bo der når vi fikk 3. mann, da kjøkkenet feks er smalt og vanskelig å møblere med plass til 5 rundt bordet, veldig lite lagringsplass ute og inne(helt håpløst når man har barn med sykler, sparkesykler, akebrett, ski, vogn, sykkelvogn, for ikke å snakke om kofferter, gamle ting man vil spare på, ikke fikk vi ha noe ekstra rom til hobby/kontror, og hva med alt av turustyr/telt osv osv Er håpløst med sånne nye hus ). Vi gikk for et gammelt hus på over 200km2, med stor tomt og hage, som da var og er et oppussingsprosjekt. Vi overtok huset når baby var knapt 1 mnd gammel. Mannen pusset opp ca hver ettermiddag i 4 mnd, da bodde vi andre i et midlertidlig bosted. Gikk veldig fint, men jeg hadde litt hjelp med barna av besteforeldre akkurat i den perioden da leggingen ble litt utfordrende å gjøre alene. Ellers er som regel de nyfødte rolige i starten forhåpentligvis. Overgangen til 3 barn var ikke noe voldsom i det hele tatt. Nå har vi bodd her i ca 5 år. Gjenstår ennå mye oppussing så klart, da det er dyrt å pusse opp, men vi stresser ikke å bruker kun egenkapital til oppussing underveis. Ville gjort det samme igjen. Eeeelsker å ha hage og frukttrær, større plass :)

Anonymkode: a6a5f...d2f

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vi bodde i en ny tomannsbolig med 3 soverom og 2 stuer (120km2 totalt) mens vi ble gravid med 3. mann. Vi så ikke for oss å bo der når vi fikk 3. mann, da kjøkkenet feks er smalt og vanskelig å møblere med plass til 5 rundt bordet, veldig lite lagringsplass ute og inne(helt håpløst når man har barn med sykler, sparkesykler, akebrett, ski, vogn, sykkelvogn, for ikke å snakke om kofferter, gamle ting man vil spare på, ikke fikk vi ha noe ekstra rom til hobby/kontror, og hva med alt av turustyr/telt osv osv Er håpløst med sånne nye hus ). Vi gikk for et gammelt hus på over 200km2, med stor tomt og hage, som da var og er et oppussingsprosjekt. Vi overtok huset når baby var knapt 1 mnd gammel. Mannen pusset opp ca hver ettermiddag i 4 mnd, da bodde vi andre i et midlertidlig bosted. Gikk veldig fint, men jeg hadde litt hjelp med barna av besteforeldre akkurat i den perioden da leggingen ble litt utfordrende å gjøre alene. Ellers er som regel de nyfødte rolige i starten forhåpentligvis. Overgangen til 3 barn var ikke noe voldsom i det hele tatt. Nå har vi bodd her i ca 5 år. Gjenstår ennå mye oppussing så klart, da det er dyrt å pusse opp, men vi stresser ikke å bruker kun egenkapital til oppussing underveis. Ville gjort det samme igjen. Eeeelsker å ha hage og frukttrær, større plass :)

Anonymkode: a6a5f...d2f

Hyggelig med argumenter for enebolig og. Kjenner meg veldig igjen i dette med manglende oppbevaring i leiligheten. Drømmen er hage med bærbusker og frukttrær, ja. 

Skrevet

Hadde aldri pusset opp med småbarn 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dropp oppussingen miste småbarnslivet ♥️ fokuser heller på hverandre enn å ende opp utbrent/skilte fordi livet ble for travelt.

Anonymkode: 45e78...dd6

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal dere gjøre alt selv, eller hyrer dere hjelp? Hadde ikke tatt på meg masse oppussing på egenhånd med 3 barn. Nå hater jeg oppussing og å vasse rundt i rot! Jeg og mannen min har pusset opp endel og vi ryker alltid i tottene på hverandre 😏

Anonymkode: 75557...2f7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal dere gjøre alt selv, eller hyrer dere hjelp? Hadde ikke tatt på meg masse oppussing på egenhånd med 3 barn. Nå hater jeg oppussing og å vasse rundt i rot! Jeg og mannen min har pusset opp endel og vi ryker alltid i tottene på hverandre 😏

Anonymkode: 75557...2f7

Planen var å la fagfolk gjøre mesteparten (90%) vi kan eventuelt male/tapetsere noe, men de må jo slippes inn og ut disse fagfolkene, avgjørelser må taes, overraskelse av negativ art kan finnes. Vi ønsker at så mye som mulig skal gjøres  før vi flytter inn. 

Jeg hater også rot....

AnonymBruker
Skrevet

Ny tomannsbolig, helt klart :) vår første leilighet var et totaloppussingsprosjekt fra 60-tallet, det var et mareritt enda vi den gang var barnløse og det var kun snakk om 80kvm😅 hadde aldri orket å pusse opp en stor enebolig med tre barn, ville følt at det hadde gått på bekostning av tid og energi brukt på barna. Vi bor i en tomannsbolig med to (snart tre) barn og føler vi har mer enn nok plass, det er enkelt å holde rent og vi har en søt liten hage med plommetrær, jordbærplanter, rips- og solbærbusker og trampoline til barna, stortrives her🥰

Anonymkode: 730ac...92a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle de gode innspillene, alle var nyttige og fine å lese. Det verste er at vi ennå ikke har klart å ta et skikkelig valg. Ser at de fleste advarer mot oppussingsobjektene, og jeg syns argumentene deres er logiske. Samtidig ser jo flere av de eldre eneboligene helskjønne ut nå på sommeren med hager i full blomst. 

Skal sette oss mer grundig inn i tibg før vi avgjør. Igjen, tusen takk for alle svar! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for alle de gode innspillene, alle var nyttige og fine å lese. Det verste er at vi ennå ikke har klart å ta et skikkelig valg. Ser at de fleste advarer mot oppussingsobjektene, og jeg syns argumentene deres er logiske. Samtidig ser jo flere av de eldre eneboligene helskjønne ut nå på sommeren med hager i full blomst. 

Skal sette oss mer grundig inn i tibg før vi avgjør. Igjen, tusen takk for alle svar! 

Kan hage-drømmen settes på vent i noen år, frem til tredjemann har blitt litt større? Er ikke bare bare å ivareta en hage heller, spesielt om man vil ha den fin og velstelt 😉

Anonymkode: 5e0e0...a81

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan hage-drømmen settes på vent i noen år, frem til tredjemann har blitt litt større? Er ikke bare bare å ivareta en hage heller, spesielt om man vil ha den fin og velstelt 😉

Anonymkode: 5e0e0...a81

Ja, vi har faktisk vurdert å bli boende i leiligheten uten egen hage, og det kan jo hende det er det vi gjør....men barna er tydelige på at de ønsker seg hage med trampoline og jeg ser jo at det hadde vært kjekt med mulighet til det, både en liten hage ved tomannsbolig og en større ved en enebolig. Hvis barna vil leke ute en lørdag eller en ettermiddag,  så må vi ut for å gå eller kjøre dit. 

Skrevet

Har tre barn og bor i tomannsbolig og har pusset opp en god del i årene med små barm. Skulle helst hatt enebolig. Har heldigvis hage og kjeller, men likevel dårlig med oppbevaringsplass for ting og tang. Hvis dere kan få kjøpt enebolig i et fint strøk ville jeg gått for det. Overgangen fra to til tre var ikke noe problem: mye heftigere med 0 til 1 og 1 til 2. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke lenken, men siterer en psykolog innen familievern som ble spurt om et generelt råd: Unngå store oppussingsprosjekt i småbarnsfasen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...