Gå til innhold

Tvinge barnet på trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som nekter å dra på fotball. Det er litt overvektig og har helt klart behov for å røre på seg. Vi har meldt på fotball og håndball og kampsport, men det liker ingenting. 
Er det rett at vi «tvinger» det. Det er jo litt tungt, så er nok tungt å løpe. Det er bare 7 år, men jeg føler vi har et ansvar for at ikke det får en vane hvor det ikke trener i takt med at det blir større..

Hva ville dere gjort her? 
kosthold har vi selvsagt tatt tak i…

Anonymkode: 13ccb...840

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En skal ikke tvinge barn til å være med på fritidsaktiviteter. Der gjør ikke dette for barnets skyld, dere gjør det fordi fasaden er viktig. 

At barnet er overvektig er ikke barnets skyld. Det er dere foreldres skyld fordi dere gir barnet søppelmat. Dere ødelegger forholdet deres til deres eget barn og han kommer til å snu seg mot dere. Bare vent.

Anonymkode: 37435...b9e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke riktig å tvinge et barn på noe det ikke ønsker å delta på. Det blir både vondt og vanskelig for barnet, stakkars.

Anonymkode: 9556e...978

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Liker du å bli tvunget til ting du absolutt ikke vil? Du skal ikke tvinge barn til trening. Kanskje barnet ditt heller vil leke utendørs på sykkel eller andre ting.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som jeg sier tik mitt barn. Så skal han være med på minst en fritidsaktivitet. Hvis han ikke har lyst til å spille fotball lenger, må han begynne med noe annet. 

Han har spilt fotball i 5 år. Han trives godt, men han er ikke like ivrig hver gang. 

Anonymkode: 43dc1...617

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er det dere som har meldt på litt sånn over hodet? Eller var det barnet som ville prøve?

Fritidsaktivitetene her i huset er valgt av barna, med den konsekvens at vi"tvinger". Det er ikke valgfritt når man først har bundet seg og meldt seg på, med unntak av sykdom. Det gjelder ut året/halvåret. 

Anonymkode: 96c79...2af

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

La heller vær å gi ungen så mye drit å spise

Anonymkode: 755c7...fe9

AnonymBruker
Skrevet

Er det en annen sport som han kan delta på? Tennis? Allidrett? Hva gjør de andre barna i klassen? 

Her velger barna idretten, men de blir "tvingt" og pushet på trening de dagene de ikke har så lyst. Spes 7åringen kan være litt opp og ned.

Anonymkode: 347aa...f6a

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tvunget de til trening, nei. 

Men om barnet er litt tung i sessen, så hadde kanskje svømming vært enklere?

Anonymkode: f28a8...b96

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aktiviteter bør være moro, ikke tvang. Om barnet er overvektig vil riktig kosthold være utslagsgivende i mye større grad enn trening. 

Anonymkode: 18247...889

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har tvunget barna på trening, for barn kan få impulser om å ha lyst til noe annet akkurat da, men hadde det alltid gøy på trening når de først kom dit. Dørstokkmila kan være tung. I perioder har de følt litt lav mestring, da har vi tatt de med på banen/i hagen med ball for å øve litt, har også tatt de med på løpeturer/fjellturer.  Vaner med fysisk aktivitet må læres. 

Anonymkode: e6f3c...be0

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har et barn som nekter å dra på fotball. Det er litt overvektig og har helt klart behov for å røre på seg. Vi har meldt på fotball og håndball og kampsport, men det liker ingenting. 
Er det rett at vi «tvinger» det. Det er jo litt tungt, så er nok tungt å løpe. Det er bare 7 år, men jeg føler vi har et ansvar for at ikke det får en vane hvor det ikke trener i takt med at det blir større..

Hva ville dere gjort her? 
kosthold har vi selvsagt tatt tak i…

Anonymkode: 13ccb...840

Man tvinger ikke barn til firtidsaktivteter. Ta barnet med på turer i skog og fjell, delta aktivt som foreldre selv.

Tvang løser iallefall ikke noe, skaper bare vegring. 

Har barnet selv frivillig valgt en aktivitet, så må de gå på den, men ikke tvang. 

Anonymkode: 73b28...a87

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man tvinger ikke barnet på fotball.

Bruk tid og finn en aktivitet barnet liker. Det gagner ingen å gå på noe man ikke liker. Det gjør at barnet gruer seg, hele tiden forsøker å slippe unna både før trening og underveis, og får dårlige opplevelser der og ved at trenerne maser/gir opp. 

For å si det sånn, overvekt løses ikke på en fotballtrening for et barn som ikke vil spille fotball, de sitter sannsynligvis mer på sidelinjen og får dårligere selvtillit etter all unnasluntringen, fordi de ikke ønsker å være der. 

Legg inn aktivitet i hverdagen mens dere prøver å finne noe barnet liker, etterhvert som han blir lettere vil det kanskje løsne i forhold til løping. Hvis ikke, så er det faktisk ikke slik at alle elsker organisert idrett.

Anonymkode: 3d316...cf4

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tvinger så lenge det er midt i en sesong. Barnet selv får bestemme hvilken idrett/aktivitet det vil gå på, for all del - men har hun valgt fotball og vi har betalt henne inn så får hun delta på de treningene og kampene vi får til mtp logistikk/andre barn i huset/sykdom. Så da tvinger jeg, dersom det kun er at dørstokkmila er lang. Som regel er alt fint når hun kommer hjem igjen, sier det har vært kjekt. Men dersom det er usedvanlig sært vær - så kan det hende jeg sier at ok, i dag slipper du. Men det skjer sikkert 1 gang i året. 

Anonymkode: ea17c...bbb

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Feit blir man av å spise, ikke av å sitte.

Anonymkode: 95731...71f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En venninne av meg har fortalt at hun alltid var den tyngste i klassen selv, og så at hennes barn også utviklet seg til å bli de tyngste i barnehagen. 
Begge foreldre (min venninne og mannen) var overvektige og mest glad i aktiviteter som håndarbeid/kreativt og veldig mye lesing. De innså at her måtte hele familien ta grep, ikke bare barna. 

Orientering på hele familien, og noen andre lokale varianter. Det måtte være en aktivitet som var fysisk når eldste begynte på skolen, og samme for neste. 

De tok tak i maten, men også hva de gjorde sammen som familie. De skulle ikke sitte stille og spise kjeks mens de gjorde noe sammen inne, de skulle komme seg ut. Sånn satt litt på spissen, for selvsagt gjør de ting inne som familie også. 

Hele familien har det nå bedre. Nærmere ett tiår siden de tok tak, og har fått innarbeidet bedre vaner. 

Jeg tror det å si til barnet at det må delta på en fysisk aktivitet i uken er innenfor, men så må også dere foreldre med på laget. Maten må en ta tak i, men også hva dere gjør sammen som familie. 

Jeg er utrolig stolt av min venninne som tok de valgene. Det var ikke enkelt, og det var (og er til tider enda) noen tøffe tak, men de har det bedre som familie, og alle trives nå med aktivitet de før ikke var så interessert i. 

Anonymkode: e536e...92a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, min sønn må på trening. Når han går på fotball planlegger trenerne treninger og kamper med tanke på alle som er med. Det er helt uaktuelt at han ikke skal dra fordi han vil være hjemme og game. De har godt av trening. 

Anonymkode: 39233...2ac

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Her krever vi at man går på en fysisk aktivitet, hva velger de selv

Anonymkode: 11d0f...ea2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unger som blir tvunget på trening - ødelegger ofte for resten av laget : så som trener sjøl sier jeg NEI! 

Da får dere heller ta med ut på tur flere ganger i uken. Man må ikke gå på en fritidsaktivitet for å være aktiv, men da må dere foreldre være mer aktive og delta i hverdagsaktivitet.

Anonymkode: 15c4e...e97

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Syns det er fint at ungen har fått prøve litt forskjellig, synd at hen ikkje likar noko av dette då. Hadde gjerne vore lettare om dykk som foreldre holdt på med noko aktivt som ungane måtte være med på, t.d. ungar på gård er heldige. Men er mykje anna man kan drive med saman; ski, turar, sykling, fisking, hagearbeid, lage potetåker i hagen, bygge ting ute, 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...