Gå til innhold

MÅ man ha mobil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Seriøst, vurderer å si opp abonnement og kaste den i søpla, det er så mye mas 😝

arbeidsgiver kan jo bare sende en Mail 

Anonymkode: 3e598...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg må ha det, og har hele livet mitt på mobilen. Pælma ut pc og tv i stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man må ikke,

Anonymkode: 70e90...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom ditt primære “problem” er arbeidsgiver så står du selvsagt fritt til å bare svare mellom 8 og 16 og det kun de dagene du er på jobb. Så løser det seg helt av seg selv.

Dersom problemet er uønskede telefoner generelt så står du fritt til å la være å svare. Det er din telefon. Still den på lydløs og la den holde på. Du kan også rute nummeret ditt eller nummeret du gir kollegaer/firma rett til svarer etter klokken 16. 

En mobil har ikke som funksjon at andre fritt kan ringe deg ned. Den funksjonen er det kun et sentralbord som har. En mobil er Internett, karttjeneste, navigasjon, gaming, lydbok, musikktjeneste, fotokamera etc. Bruk den til din tjeneste, ikke andres.

Anonymkode: ebad2...761

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ellers får jeg ikke tak i folk og omvendt.

Anonymkode: 75573...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil heller ha tilbake fasttelefonen som ett alternativ. Det å hele tiden være tilgjengelig er unødvendig 

Anonymkode: 56a9f...bd4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Du må nesten ha en mobiltelefon i dag for å fungere i det norske samfunnet, men du må ikke ha smarttelefon.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bank ID er vel egentlig det mest essensielle med den. Du kan jo bruke brikke og PC til det men det er temmelig klønete. 

Anonymkode: d3b78...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil heller ha tilbake fasttelefonen som ett alternativ. Det å hele tiden være tilgjengelig er unødvendig 

Det avgjør du helt selv hvortid du skal være tilgjengelig eller ikke. Lettvint å billig å prøve å skylde det problemet over på en telefon. 

Anonymkode: 4bbcf...2d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trenger absolutt ikke å gjøre oss selv tilgjengelige 24/7. Det er praktisk å ha en telefon, men veldig sunt å legge den vekk og å  redusere bruken til så lite som mulig. Noen har som unnskyldning at de har den med seg hele tiden, at hva om noe skjer og noen MÅ ha tak i deg der og da. Med mindre du er en høyst nødvendig kirug på sykehuset eller leder en stor bedrift så er det lite sannsynlig. For resten av oss vanlige dødelige holder det masse å planlegge.

Endret av Grevling
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva maser de om? Har du en stilling som tilsier du skal være tilgjengelig? Skriver du timer om de ringer utenom arbeidstid?

Utenom i arbeidstiden er vel ringefunksjonen den som brukes minst på min telefon. Kart, aktivitetsregistrering, musikk og sosiale medier brukes langt oftere.

Anonymkode: b4e1d...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (7 minutter siden):

Du må nesten ha en mobiltelefon i dag for å fungere i det norske samfunnet, men du må ikke ha smarttelefon.

enig, jeg har vurdert å kjøpe meg dum-telefon 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker mobilen som en fasttlf, den ligger alltid hjemme på plassen sin :) 

Anonymkode: 3e885...bc1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er så ekstreme noen ganger. Enten så kaster man ut mobilen eller så "må" man være tilgjengelig 24/7.

Jeg har mobil og kunne aldri tenke meg å være uten. Den er mitt hjelpemiddel for en drøss med ting i hverdagen. 

Det betyr ikke at jeg er tilgjengelig hele dagen. Jeg har den på lydløs døgnet rundt og ser ikke på den når jeg er opptatt med noe annet. 

Finnes det ikke en middelvei for folk?

Anonymkode: 4ec9b...144

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må man ikke det.

Man må ikke ha hus eller jobb heller. Man må ingenting. Man velger selv hvordan man vil leve livet sitt.

Men man kan ikke ønske seg melk, men nekte å betale for det. VAlg har konsekvenser. Velger man melk, så velger man også konsekvensen betaling. Den personlige friheten fratar ikke ens ansvar for konsekvensene av sine valg. De må man fortsatt bære.

Anonymkode: 9cc56...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen MÅ noe! 

Anonymkode: 06d93...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bank ID er vel egentlig det mest essensielle med den. Du kan jo bruke brikke og PC til det men det er temmelig klønete. 

Anonymkode: d3b78...74d

Nordea skal slutte med brikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jo eventuelt bare skru av telefonen? Er enig i at det er stress og skulle være tilgjengelig hele tiden, men, du kan faktisk bare velge å legge den bort på lydløs/do not disturb ett par timer. 

Uansett, ja, for folk flest er telefon nødvendig. Blir veldig raskt "utenfor" om du ikke har tilgang på diverse apper, samt, litt vanskelig for andre å ta kontakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe en Doro og ha som hjemmetelefon og ellers leve på «gamlemåten».

Alle som husker før mobilen kom vet jo at det gikk fint det også, men det er selvfølgelig mye som har blitt en del enklere med mobil. Jeg ville kanskje startet med å be om en separer jobbmobil du legger igjen på kontoret (ev.bare skrur av ved dagens slutt), og så kan du blokkere sjefen på den private.

Om du er lei SoMe så kan du slette alt. Jeg ville nok beholdt det som er positivt,  for egen del. Var på tur i fire dager i en ukjent by, og Googlemap gjorde jo det meste veldig enkelt, det samme med å få tak i sjåfør fra og til flyplassen, kjøpe div. billetter (ofte rimeligere online), finne igjen tenåringen i andre enden av Primark etc. Alt kunne latt seg gjøre uten telefonen også, men det ville vært mer tungvint.

Anonymkode: 3e405...22a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...