AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #1 Skrevet 31. mai 2024 Jeg var på jobb og var opptatt. Så at et ukjent nummer prøvde å ringe meg mens jeg satt i møte. Møtet var nesten ferdig så jeg tenkte å ringe tilbake når møtet var slutt. Men rett etterpå sendte min samboer meg melding om at Dr ….. hadde ringt ham for å flytte på en timeavtale som jeg har. Legen må ha ringt rett til samboeren min da hun ikke fikk svar hos meg. Både samboeren min og jeg står på 1881, så hun har søkt på adressen min der. Bare flaks at hun faktisk ringte samboeren min, og ikke han som leier hos oss. Jeg føler at dette er et skikkelig overtramp. Jeg har aldri vært hos legen enda, dette er første time. Så hun kjenner ikke min samboer, og vet ingenting om hva jeg er komfortabel med å dele med ham. Hva om jeg var i et voldelig forhold og trengte å holde legetimen skjult? Det kan være mange grunner til at noen ønsker å holde en legetime skjult, og selv om man har en samboer så har man krav på et privatliv særlig når det gjelder helse. Er dette lovlig? Eller er det brudd på taushetsplikten? Anonymkode: 10b3e...3f4 19 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #2 Skrevet 31. mai 2024 Høres Ikke sannsynlig ut, men om det har skjedd er det vel i en gråsone kanskje. Anonymkode: d0cc6...8fd 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #3 Skrevet 31. mai 2024 Bare for å flytte avtale? Det er ok. Å dele noen sensitive personopplysninger med din samboer - ikke ok. Anonymkode: 83e0b...bf6 18
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #4 Skrevet 31. mai 2024 Oi, dette høres jo litt spesielt ut. Legen kan da bare flytte timen og sende deg en SMS med informasjon, det har legen min gjort før. Skal ikke være nødvendig å ringe i det hele tatt. Anonymkode: 03e70...f30 28 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #5 Skrevet 31. mai 2024 Dette virker ikke greit, å som du sier så er det flere som bor på samme adresse. Står samboeren din kanskje oppført som nærmeste pårørende på Helsenorge? Uansett, så var det jo ikke så viktig og akutt at legen måtte kontakte pårørende. Legen kunne fint sendt en sms eller mld på Helsenorge om timebytte. Anonymkode: 5b0e5...f9b 20
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #6 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare for å flytte avtale? Det er ok. Å dele noen sensitive personopplysninger med din samboer - ikke ok. Anonymkode: 83e0b...bf6 Det er ikke ok! Anonymkode: 9495d...c98 14
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #7 Skrevet 31. mai 2024 Absolutt ikke greit. Som du sier, det kan jo være at samboeren ikke skulle vite om den timen. Si i fra til henne at det ikke er greit. Anonymkode: 253d3...6d7 14
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #8 Skrevet 31. mai 2024 Brudd på taushetsplikten. Anonymkode: 01148...ec8 11 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #9 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Står samboeren din kanskje oppført som nærmeste pårørende på Helsenorge? Anonymkode: 5b0e5...f9b Nei, det er mamma og søsteren min som står der. Samboerskapet er ganske nytt. Jeg hadde uansett ikke likt det om legen hadde ringt til mamma eller søsteren min for å informere om at jeg har time hos Dr …. Det er bare å google navnet til legen så kommer det opp hvilken spesialitet legen har. Anonymkode: 10b3e...3f4 5 3 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #10 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare for å flytte avtale? Det er ok. Å dele noen sensitive personopplysninger med din samboer - ikke ok. Anonymkode: 83e0b...bf6 Legen er da vel utdannet normalt godt? Og kan dermed antas vite at det finnes en ting som heter sms? Jeg ville avbestilt timen. Det er for meg utenkelig at noen som er så dum skal kunne gi medisinsk forsvarlige råd. Anonymkode: 8be80...9e4 12 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #11 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare for å flytte avtale? Det er ok. Å dele noen sensitive personopplysninger med din samboer - ikke ok. Anonymkode: 83e0b...bf6 Nei, det er ikke ok. Samboeren min vet når jeg skal til legen, og hvem som er legen min, det velger jeg å dele med han. Likevel er det faktisk sånn at dette ikke er offentlig informasjon, så det er ikke ok at en lege deler denne informasjonen på mine vegne. Legen eller spesialisten har ingen forutsetninger for å vite om jeg ønsker å dele dette med noen. Anonymkode: 71e2e...9a0 10 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #12 Skrevet 31. mai 2024 Veldig spesielt.... Og jeg skjønner ikke heller poenget med å ringe samboeren din for å fortelle det når du ikke tok telefonen. Hvordan er det bedre enn å bare sende en sms til deg om at timen har blitt flyttet i stedet? Er jo ikke akkurat sånn at samboeren din kan bekrefte uten videre at det passer for deg uten å ha snakket med deg først. Dessuten, veldig merkelig at legen ringte. På mitt legekontor er det sekretærene som ringer meg ved flytting av time, legen har aldri gjort det selv. Så er her er det jo mye som er rart. Anonymkode: 92021...212 10
Gjest Luksusbia Skrevet 31. mai 2024 #13 Skrevet 31. mai 2024 Det er greit å ringe ektefelle, men ikke samboer. Ts, hvem er din nærmeste pårørende?
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #14 Skrevet 31. mai 2024 Luksusbia skrev (1 minutt siden): Det er greit å ringe ektefelle, men ikke samboer. Ts, hvem er din nærmeste pårørende? Hvorfor skulle det være greit å ringe ektefelle? Taushetsplikten blir ikke magisk borte den dagen man gifter seg. Anonymkode: b89ea...649 23 10
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #15 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig spesielt.... Og jeg skjønner ikke heller poenget med å ringe samboeren din for å fortelle det når du ikke tok telefonen. Hvordan er det bedre enn å bare sende en sms til deg om at timen har blitt flyttet i stedet? Er jo ikke akkurat sånn at samboeren din kan bekrefte uten videre at det passer for deg uten å ha snakket med deg først. Dessuten, veldig merkelig at legen ringte. På mitt legekontor er det sekretærene som ringer meg ved flytting av time, legen har aldri gjort det selv. Så er her er det jo mye som er rart. Anonymkode: 92021...212 Jeg stusser også veldig over det. Samboeren min ble så paff at han bare sa ja da legen spurte om det passet med time på tirsdag. Han har ikke oversikt over min timeplan på jobb så han vet ikke at jeg er opptatt da. Når jeg ringer til legekontoret så sier telefonsvareren at telefonen er stengt på fredager. Når jeg googler så ser det ut til at det kun er denne ene legen på kontoret der, så kanskje det ikke er legesekretær der på fredagene. Anonymkode: 10b3e...3f4 5 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #16 Skrevet 31. mai 2024 Herregud det er en legetime. Du har en samboer og er ikke spion. Anonymkode: 3e859...f1b 2 1
Lill3My Skrevet 31. mai 2024 #17 Skrevet 31. mai 2024 Merkelig opplegg, de fleste leger ville vel heller bare sendt en sms med tidspunkt for ny time og beskjed om å ta kontakt dersom det ikke passer. Eller, som min fastlege gjør; sender melding via Helsenorge eller Legekontorets meldingssystem 10
Blåttvann Skrevet 31. mai 2024 #18 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bare for å flytte avtale? Det er ok. Å dele noen sensitive personopplysninger med din samboer - ikke ok. Anonymkode: 83e0b...bf6 Nei, det er ikke ok, av de grunnene TS skriver. Hun kan være I et voldelig forhold eller av andre grunner må holde legetime skjult for partner. 12 4
Andro Skrevet 31. mai 2024 #19 Skrevet 31. mai 2024 Ikke lov. Anmeld. Kontakt evt. pasientombudet for veiledning https://www.pasientogbrukerombudet.no/ 5 5
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #20 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud det er en legetime. Du har en samboer og er ikke spion. Anonymkode: 3e859...f1b Problemet er vel ikke at samboeren fikk vite det, men at legen har brutt taushetsplikten og ikke gitt pasienten det personvernet som hen har krav på. Skjønner godt at ts stusser på det, for dette gir ingen tillit til legen. Hva er det neste legen bryter taushetsplikten på? Anonymkode: 5b0e5...f9b 8 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå