Gå til innhold

Umulig å klippe klør på sibirsk husky

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi har en sibirsk husky som hater klo klipp. Trenger hjelp, men har ikke råd til hundetrener akkurat nå.

Vi har prøvd alt mulig rart for å få til klo klippingen. Vi har prøvd å ta ho inn i et annet rom "nytt miljø", vi har vært gjennom metoden med gi labb, godbit - gi labb og holde poten lengre og lengre, godbit- holde poten og bare være borti med klosaksa, godbit - holde lappen og klippe en fyrstikk, godbit. Vi har brukt utallig mye tid på å trene dette, men likevel reiser ho seg opp umiddelbart når vi faktisk skal klippe.

Vi har klipt klørne siden hun var 8 uker, tatt masse på labbene, likevel er det problematisk, spesielt nå når hun har blitt så stor og sterk. Hun hadde ingen traumatiske opplevelser, likevel nektet hun å la oss klippe klørne. Nå har vi klart å klippe litt for mye de 3 siste gangene 😭. Hun lagde ingen lyder eller tegn på smerter, men vi blir så utrolig stresset av slikt.. Så nå produserer vi jo masse stress lukt hver gang vi skal klippe klørne og ho merker jo det.. 

Det er umulig å klippe klørne når ho sover heller, ho våkner umiddelbart og da er hun på vakt.

I går gjorde vi som jeg har sett groomers gjøre på nett, hadde et bånd rundt midja hennes og en rundt halsen slik at hun ikke kan rømme. en av oss ga slikkematte til ho mens den andre klippet, men forlabbene fikk vi ikke til da hun trekker de til seg. Hun er utrolig sterk, så er vanskelig å holde igjen labben. Hun har aldri bitt eller vist tegn til aggresjon, men jeg er redd for at denne metoden med tvang skal gjøre henne aggressiv.. Veldig uoptimal måte å gjøre det på, men vi vet ikke hva vi skal gjøre... 

Etter det jeg ser på tiktok så virker dette som vanlig dramatisk husky adferd. Jeg skjønner ikke hvordan hundekjørere klarer å klippe klørne til 14 huskyer annen hver uke?! 

Har dere tips? :(  

Anonymkode: c09b6...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hundekjørere klipper sjelden klørne på hundene sine, fordi det trengs ikke. De sliter klørne sine naturlig på bakken, slik ville dyr gjør, når de løper i terrenget. Asfalt, grus, skogbunn, alt mulig sliter ned klørne og holder dem korte.

Folk som mosjonerer hunden sin mye ved å la de løpe i line ved siden av sykkel på grus- og asfalterte veier, trenger ofte ikke å klippe klørne på hunden sin fordi den sliter dem ned selv.

Hundekjørere med 14 hunder har altså ikke det problemet, som regel :- )

Eneste tipset jeg har (leser du har trent masse slik man bør trene på det) er å gå til veterinær, gi hunden en beroligende sprøyte som roer den ned (ikke narkose, men beroligende) og gjør at den ikke stresser seg opp når dere kommer med klosaksa. Det koster penger, men da blir i alle fall jobben gjort. Har en venninne med en liten hund som får klørne til hunden klippet hos veterinær på den måten, fordi hunden hennes biter som bare rakkern om de prøver å klippe dem uten beroligende. Små tenner kan også bite hull på hud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem, men liten hund. Gjort alt "rett", men et sted på veien fant hun ut at kloklipp er tortur og låste seg helt. Har aldri kjeftet eller vært streng, alltid bare pratet rolig. Prater "dagligdags" med henne mens jeg jobber, gir godbiter etter hver labb (for å ikke bryte av slik at hun tror hun er ferdig hele tiden ved å gi oftere), er helt rolig og skyter henne opp i himmelen etterpå, Alt i alt en positiv opplevelse sånn rent teoretisk, men det synes altså ikke hun. Noen ganger måtte det rett og slett tas i narkose i forbindelse med andre ting. Fant ut at dette går ikke, jeg vil kunne gjøre det selv, særlig fordi hun blir enda mer stresset andre steder. Det eneste som funker er at hun sitter med ryggen mot meg og jeg lener meg over og klipper. Begynner med forlabber siden de er verst. Litt vanskeligere å holde den stillingen med en større hund, men der er den jeg får labben mest i ro, og er så nær henne at hun virker som hun føler seg mer trøstet enn fanget på et vis. Å sitte foran og holde labben er helt umulig. 

Anonymkode: 09fd5...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (Akkurat nå):

Hundekjørere klipper sjelden klørne på hundene sine, fordi det trengs ikke. De sliter klørne sine naturlig på bakken, slik ville dyr gjør, når de løper i terrenget. Asfalt, grus, skogbunn, alt mulig sliter ned klørne og holder dem korte.

Folk som mosjonerer hunden sin mye ved å la de løpe i line ved siden av sykkel på grus- og asfalterte veier, trenger ofte ikke å klippe klørne på hunden sin fordi den sliter dem ned selv.

Eneste tipset jeg har (leser du har trent masse slik man bør trene på det) er å gå til veterinær, gi hunden en beroligende sprøyte som roer den ned (ikke narkose, men beroligende) og gjør at den ikke stresser seg opp når dere kommer med klosaksa. Det koster penger, men da blir i alle fall jobben gjort. Har en venninne med en liten hund som får klørne til hunden klippet hos veterinær på den måten, fordi hunden hennes biter som bare rakkern om de prøver å klippe dem uten beroligende. Små tenner kan også bite hull på hud...

Klørne hennes er heldigvis ikke så lange ettersom vi sykler med ho annen hver dag. men vi prøver å unngå å sykle så mye på asfalt fordi det ikke er så bra for ledd. De siste to ukene har det vært så varmt at vi bare har gått turer og latt hundene springe i langliner, da blir det minimalt med sliping så klørne vil jo bli lengre ila sommeren 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hundene nok trening, trenger man ikke klippe klør.

Jeg har sjeldent klippet på mine sibirske huskyer, de ble slitt nok på joggeturer ect.

Har hatt mange hunder, og klipper ofte andres dyr. 

Jeg pleier klippe de sånn du gjør med hest. Hunden står, og du tar benet bakover. Da er det også lettere å få rett vinkel.

Anonymkode: 9fbe6...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har samme problem, men liten hund. Gjort alt "rett", men et sted på veien fant hun ut at kloklipp er tortur og låste seg helt. Har aldri kjeftet eller vært streng, alltid bare pratet rolig. Prater "dagligdags" med henne mens jeg jobber, gir godbiter etter hver labb (for å ikke bryte av slik at hun tror hun er ferdig hele tiden ved å gi oftere), er helt rolig og skyter henne opp i himmelen etterpå, Alt i alt en positiv opplevelse sånn rent teoretisk, men det synes altså ikke hun. Noen ganger måtte det rett og slett tas i narkose i forbindelse med andre ting. Fant ut at dette går ikke, jeg vil kunne gjøre det selv, særlig fordi hun blir enda mer stresset andre steder. Det eneste som funker er at hun sitter med ryggen mot meg og jeg lener meg over og klipper. Begynner med forlabber siden de er verst. Litt vanskeligere å holde den stillingen med en større hund, men der er den jeg får labben mest i ro, og er så nær henne at hun virker som hun føler seg mer trøstet enn fanget på et vis. Å sitte foran og holde labben er helt umulig. 

Anonymkode: 09fd5...e39

Godt å høre vi ikke er de eneste, selv om jeg ikke unner dette på noen andre! Kjipt når man føler man virkelig har prøvd å gjøre det på rett måte slik at det blir positivt for alle, så hjelper det ikke 😕

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får hundene nok trening, trenger man ikke klippe klør.

Jeg har sjeldent klippet på mine sibirske huskyer, de ble slitt nok på joggeturer ect.

Har hatt mange hunder, og klipper ofte andres dyr. 

Jeg pleier klippe de sånn du gjør med hest. Hunden står, og du tar benet bakover. Da er det også lettere å få rett vinkel.

Anonymkode: 9fbe6...792

Vi sykler oftest på skogsvei, så klørne slipes ikke nok til at vi kan slutte å klippe. Har tenkt at sykling på asfalt ikke er så bra for leddene, men hva tenker du som har erfaring med huskyer? Jeg pleier å klippe klørne på baklabbene på måten du beskriver og det pleier å gå greit, men forlabbene klarer jeg ikke å klippe på denne måten da hun bare trekker de til seg hele tiden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun gammel? Min erfaring er at de som kun blir litt stressa/furter/nekter litt, blir roligere i forhold til kloklipp med alderen og vil akseptere det. De vil ikke nødvendigvis like det, men være sånn någenlunde rolig. 

Huskyer er verbale divaer, så det kommer nok alltid å være lyd. 😂 Har sett kloklipp av husky med hørselvern på mennesket. Vår husky godtar klipp så lenge vi ikke kiler henne for mye mellom tærne. 

Det går an å prøve å ta en pote i uka ei stund, og se om det går bedre? Eventuelt så finnes det klorebrett for hunder, der de klorer på en flate med sandpapir for å få en belønning, men den fungerer bare på fremlabber.

Sykling på asfalt sliper klør mye, så vær obs på at det kan bli for mye av det gode. Setteren vår ble blodig etter 2 km, men han var helt spinnvill til å dra da.

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sånn "file planke" eller hva det kalles? Sett flere som lærer hundene sine å file ned sine egne negler / gjør det til hjernetrim. Kan det være aktuelt/har dere prøvd det? 

Vi gjorde også alt rett og det fikk fint. Plutselig hadde vår hannhund en periode i puberteten hvor han NEKTET å la oss klippe eller være borti labbene i det hele tatt. Det endte med at vi måtte slite ned klørne på asfalt i en lang periode. Han ble aldri aggressiv altså, men la seg på magen med labbene under/gjemte labbene og løp unna hvis vi ba han gi labb "bare fordi" (selv uten klo saksa i nærheten). 

Nå den dag i dag etter mye trening og prøving etter den perioden godtar han det igjen, men kun så lenge han får ligge på rygg i fanget til gubben, blir klappet på magen samtidig som han blir foret med godbiter, så det er litt av et prosjekt og vi må alltid være to når vi skal gjøre det 😅 Trøster oss med at han føler seg i hvert fall trygg, koser seg og får masse positiv oppmerksomhet rundt klo klippingen. 

Anonymkode: 38873...78c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er sensitiv til å bli tatt på labbene. Trente mye på å gjøre det til noe positivt, men vi kom aldri over den kneika. 

Redningen her var å slenge meg ned på sofaen og legge henne på ryggen mellom beina mine (med hodet hennes i fanget mitt). Der fikk hun servert godbiter og magekos (og jeg rørte forsiktig på labbene innimellom). Om hun ønsket å reise seg, fikk hun lov til det. Da ventet jeg bare til hun kom tilbake, for så å legge henne på ryggen og servere henne godbiter igjen. Det var viktig for meg at hun følte at hun hadde kontroll og at det ikke var tvang. Hun fant fort ut at det var en fin plass å ligge. Klosaksen lå ubrukt ved siden av de første gangene. Først når hun fant ut at hun alltid fikk servert godbiter når hu lå der og hun var trygg på at hun hadde lov til å reise seg når som helst, begynte jeg å røre potene med klosaksa. Igjen, om hu ønsket å reise seg og gå vekk, fikk hun lov til det. Da ble jeg bare sittende og vente.

Etter en uke fikk jeg lov til å klippe klørne hennes uten protest, og hun fikk en godbit etter hver klo. Jeg tok ikke alle beina samtidig, men en eller to klør for hver gang. Nå kommer hun løpende når jeg henter godbit, saks og setter meg ned, og hun stiller seg opp for å bli snudd over på ryggen. Hun blir liggende en stund etter alle neglene er klipt også 😊

Jeg tror det har funket så godt fordi når de ligger på ryggen, så slipper man å ta et godt tak i labbene. Hunden slipper å føle at labben blir holdt fast. Da slipper man å jobbe mot hundens instinkt til å rive seg løs

Anonymkode: f78af...9df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt en maskin som sliper klørne, men det tar laaaang tid og er en liten hund. Jeg klarer ikke klippe pga den grusomme knuse lyden. Ellers tar jeg han med til hundefrisøren og hun gjør det for meg.

Anonymkode: 93be1...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå nå til en veterinær for å klippe klørne da. Makan altså 🙄

Anonymkode: 92a84...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler online kurs i husbandry.

https://www.husbandry.no/online-kurs

Dere skal klippe hundens klør resten av hundens liv. Bruk av tvang kan noen ganger bare gjør det verre.

Det er helt naturlig at en hund ikke liker at man tar på og fikler med labbene, de er følsomme. Vi hadde heller ikke likt at noen fiklet med deler av vår kropp uten at vi hadde gitt vårt samtykke. Det er ingenting "diva" med det.

Det er heller ikke uvanlig at steg-for-steg trening går bra, men ikke selve klippingen. Det er fordi vi endrer atferd når vi skal konsentere oss om å klippe fremfor når vi trener. Så da må vi også trene steg-for-steg på vår endrede atferd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund synes det er helt ok å få klørne klippet av alle andre enn meg.

Jeg gjør sikkert noe jeg ikke er obs på selv også blir han usikker. Dermed går vi til hundesalong noen ganger i året. Der får han masse skryt av hvor flink han er. Hvis dere har en i nærheten, så kan det kanskje være verdt å sjekke ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår husky hater absolutt alt av stell, vi også trente på dette fra hun var valp av men hun sier bare nei takk, dette orker jeg ikke :fnise:

Jeg holder hu rett og slett fast (noen ganger holder samboer hu) og klipper de fortest mulig uten noe styr rundt det, dette gjør jeg sånn ca hver andre uke alt ettersom. De tåler helt fint at du tar tak i labben og holder den fast et minutt, det er store hunder. Det er en sånn ting som må gjøres uansett hvor lite bikkja har lyst, samme med tannpuss og dusj. 

Over tid har hun blitt bedre, antakeligvis fordi hun vet at hun slipper ikke unna mere, haha. Når vi er ferdig med klippen så får hun masse godbiter og belønning da, og blir veldig lykkelig. 

Anonymkode: d8108...f7a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund var slik før, men det var tre ting som virket. Det ene var å la en profersjonell gjøre det. Når hun ble satt på bordet og fikk på seg disse selene de har så det ut som om hun ga opp livet og lot de klippe uten noen protest. Hun så meg hele tiden gjennom vinduet og var ikke redd, hun bare kapitulerte fullstendig.

Den andre tingen er å bruke leverpostei fra disse små porsjonspakningene. en holdt den inni en lett lukket hånd slik at hunden må jobbe seg inn med tunga for å få ta i noe, den andre klipper. Hunden sto da vi gjorde dette, men går fint å klippe da også.

Det siste var det så løste alt. Vi kjøpte en hund nr. to som ikke brydde seg noe om kloklipp. Etter å ha sett lillesøster klippe et par ganger uten protest ville ikke storesøster være noe verre. Så nå går kloklipp lett som en lek 😂

Anonymkode: b62d3...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå nå til en veterinær for å klippe klørne da. Makan altså 🙄

Anonymkode: 92a84...9a1

Det blir dyrt og upraktisk i lengden, det beste er jo å prøve å finne ut av en løsning så man kan gjøre det selv.

Anonymkode: 75724...d33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det blir dyrt og upraktisk i lengden, det beste er jo å prøve å finne ut av en løsning så man kan gjøre det selv.

Anonymkode: 75724...d33

Joda, men det finnes veterinærkontor og hundetrimmere som tilbyr tilvenning, så kanskje det kunne være noe?

Kanskje en profesjonell fremmed har andre triks og kan nullstille problemet, så kan man øve hjemme med råd fra vedkommende innimellom.

Litt annerledes, men likevel litt av det samme: jeg har en hund som er verdens mest tålmodige hos hundefrisøren, men hjemme blir han fort lei hvis jeg skal trimme. Frisøren har et eget håndlag.

Anonymkode: 04142...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hatet det også, nå tolererer han det. Begynte å klippe en og en klo når han sov. Våknet han fikk han masse ros og godbit. Samtidig trente vi mye på frivillig kloklipp. 
Nå skal det sies at jeg tror en stor del av utfordringen kom pga jeg var stresset og det oppfattet han. For vi var to ganger å klippet klør på dyrebutikken og da gikk det strålende. Her i byen er det gratis kloklipp ved jevne mellomrom, har dere noe lignende der dere bor så prøv det. 
Vi øver nå med å kunne slipe klørne. Ved å regelmessig slipe de etter en skikkelig kloklipp så slipper vi å klippe. 

Anonymkode: 86424...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (21 timer siden):

Jeg er hundekjører og klipper klørne på hundene. Kjører minimalt på asfalt da det ikke er bra for ledd, sener og poter. Bruker også endel potesokker for å beskytte potene da det blir mange mil i løpet av uka. Spesielt vår, høst og vinter. Sommeren er det temperaturen som styrer om det er forsvarlig å kjøre. Da blir det heller frilek på stor inngjerdet område. 

Nå har jeg 12 huskyer.  Slik jeg gjør det er at jeg stiller meg over ryggen eventuelt på siden av skuldra slik som man tar på potesokker og klipper. 

Driver ikke å diller med dem bare løfter opp ett bein av gangen å klipper klørne. 

Anonymkode: 1868d...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...