Gå til innhold

Samboer inviterer stadig med folk på vår sommerferie - sårt å ta opp, virker usosial

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så.. samboer har en tendens til å tenke "jo flere jo bedre" på en del ting, og det inkluderer tydeligvis også vår etterlengtede sommerferie. Det som er vanskelig for meg er at istedetfor å ta det opp med meg; typ, "kjære, hva tenker du om å invitere x og y på den roadtripen vår i sommer?", så bare inviterer han dem uten å sjekke med meg først. Når jeg da får vite det blir det jo skikkelig dårlig stemning, for "han har jo bare gode intensjoner" og det blir jo såå gøy med den og den, og hvorfor vil ikke jeg være sammen med DE?". 

Som dere sikkert allerede har skjønt handler det iKKE om de andre folkene, men om å ikke bli involvert i planleggingen!!! Dette får meg til å føle at jeg bare er en av mange av hans inviterte, og at det egentlig ikke er så farlig om jeg er med eller ikke. Da er det nesten sånn at jeg får lyst å vurdere en av mange andre ting jeg kunne tenkt meg (men som blir nedprioritert for tid sammen med han). 

Vi hadde en lang prat om dette igår, og det som slår meg er at han blir veldig veldig lei seg. Ikke unnskyldende, men lei seg. Nesten så det ikke går an å prate med han om det?

Noen erfaringer eller råd? Er jeg veldig kravstor?

Anonymkode: 97ab2...c6b

• Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, har du overtatt min eksmann? Ville det beste for alle, inkludere alle, glede alle, unntatt meg. Og sa jeg noe, slik som du, gjorde han seg til offer sånn at hele poenget rant bort og jeg måtte trøste ham i stede. 

Det er DIN sommerferie også, og selv om han løper rundt som en 4 åring og synes det bare er gøy med mange folk, så må han faktisk være voksen og snakke med deg om det også. 

Eksmannen min inviterte flere med oss hver gang vi skulle på noe, kino, middag, sightseeing eller ting bare vi kunne delt. Han likte svært godt oppmerksomhet og være midtpunkt.

Anonymkode: 8bfe9...74b

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Si i klartekst at du har tenkt deg på familie med ham (og eventuelle barn) - ikke alle andre. Si at om han inviterer folk uten å spørre deg først, så blir du ikke med på ferie.

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at du må sette dine egne grenser her, TS. Evt kan dere feriere hver for seg, iaf deler av tiden? Han må jo tåle å høre hvordan hans valg påvirker deg, særlig siden han ikke engang gidder å spørre deg på forhånd? 

En husmorferie alene 1-2 uker må jo være selveste drømmen av drømmer! 

Anonymkode: c5dac...0db

• Liker 4
Skrevet

Da begynner du å si: denne roadtripen prioriterte jeg fordi vi to skulle være sammen, men siden du nå har invitert hele bygda prioriterer jeg noe jeg har lyst til. Si ofra når du finner tid til oss to. 

Ferdig snakka. Og blir han trist? Ja, da kan han være trist. Trist er ikke farlig. 

• Liker 32
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvordan du vrir og vender på det, og samme hva slags intensjoner han har - så overkjører han deg. Og det er ikke greit. Oppførselen hans er egoistisk og lite hensynsfull. 

Det er jo ikke slik at det er en universell sannhet at «flere er bedre». Det er jo heller ikke slik at man er et bedre menneske om man vil reise på ferie med mange enn om man vil reise bare med partner eller med bare kjernefamilie. Det er hans mening, og hans mening veier ikke noe tyngre enn din! Det er 100 prosent lov å ikke ønske å ha med andre folk på en planlagt tur også. Et minimum er at han involverer deg i planleggingen og spør deg først. 

Også synes jeg han har en dårlig måte å håndtere at du tar det opp med ham. I stredet for å ta til seg kritikken, og lytte til det du sier, så overkjører han deg igjen. Han klarer å vri det til at det er du som blir skurken. Du er asosial, du liker ikke de andre, du er vanskelig - det er noe galt med deg. Det er manipulerende, enten han gjør det med overlegg eller ikke. 

(Jeg hadde forøvrig blitt rabiat om min samboer hadde invitert folk på vår feire uten å snakke med meg. Vi er et par, en enhet, og vi planlegge ting sammen. Jeg forventer at han sjekker med meg før han inviterer folk hjem eller avtaler guttetur også. Ikke fordi jeg skal bestemme over ham, men fordi det er sånn jeg synes man skal gjøre i et forhold - kommunisere med hverandre om hva man tenker og hvilke planer man har.)

Anonymkode: 8fb87...627

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Han oppfører seg som om du er kompisen hans og ikke kjæresten.

Er han veldig ung slik at han ennå ikke har skjønt forskjellen på kompisgjeng der man tar med kjæreste og det å være samboer og dermed være nærere kjæresten enn andre venner?

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte ekstroverte tror det er noe galt med introverte. At vi ikke prøver hardt nok å "bli bedre"...

Eksen min var sånn. Jo flere, jo bedre. Han inviterte i hytt og pine, og hvis jeg ikke likte det, så fikk jeg beskjed om å ringe dem og si at de ikke var velkommen.

Husker vi hadde vært på to ukers ferie med svigers. På vei hjem kjente jeg på så deilig det skulle bli å komme hjem og lade opp til bryllupet vi skulle i om 4 dager. Neida... I fergekøen hadde han allerede invitert de andre svigersene på besøk og broren med unger og kone (foreldrene hans er skilt) om noen timer. Og vi hadde jo "god tid" til å kjøre innom butikken og kjøpe grillmat...

Sånn var det hele tiden. Skulle vi på middag et sted kl 17, så avtalte han gjerne noe med venner kl 20. Skulle helst ikke være noe som helst ledig på kalenderen. Og på arrangementer vi var på med ungene, satt han med nesen i Facebook på mobilen og misunte kollegaer som var på seiltur, og for å avtale ting med andre etter arrangementet.

Anonymkode: 756d0...09b

• Liker 9
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir stresset bare av å lese denne tråden! 🥵 Ts. Du må sette grenser for deg selv.  Er selv drittlei av at voksne mennesker skal bestemme over andre voksne mennesker (ja bortsett fra på jobb da, leder-ansatt relasjon..). I et forhold kommuniserer man om felles ting. Så enkelt men så vanskelig. Han får bare bli lei seg. At han blir lei seg er manipulasjon for å få deg å akseptere planen hans. 

Anonymkode: df9c4...f9e

• Liker 6
Skrevet

Neste gang dere begynner å planlegge en ferie sier du tydelig fra med en eneste gang at inviterer han andre så holder du deg hjemme. Hvis han vil ha en ferie med flere så får han ta det opp med deg, men da skal det være avklart på forhånd. Ettersom dere har forskjellige behov så blir dere enten nødt til å bytte på aleneferier og ferier med andre eller så kan dere splitte dere opp.

Men han overkjører deg og det er en helt annen sak.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Enkelte ekstroverte tror det er noe galt med introverte. At vi ikke prøver hardt nok å "bli bedre"...

Eksen min var sånn. Jo flere, jo bedre. Han inviterte i hytt og pine, og hvis jeg ikke likte det, så fikk jeg beskjed om å ringe dem og si at de ikke var velkommen.

Husker vi hadde vært på to ukers ferie med svigers. På vei hjem kjente jeg på så deilig det skulle bli å komme hjem og lade opp til bryllupet vi skulle i om 4 dager. Neida... I fergekøen hadde han allerede invitert de andre svigersene på besøk og broren med unger og kone (foreldrene hans er skilt) om noen timer. Og vi hadde jo "god tid" til å kjøre innom butikken og kjøpe grillmat...

Sånn var det hele tiden. Skulle vi på middag et sted kl 17, så avtalte han gjerne noe med venner kl 20. Skulle helst ikke være noe som helst ledig på kalenderen. Og på arrangementer vi var på med ungene, satt han med nesen i Facebook på mobilen og misunte kollegaer som var på seiltur, og for å avtale ting med andre etter arrangementet.

Anonymkode: 756d0...09b

Fy faen ble sliten av å lese om dette. 

Anonymkode: 8bfe9...74b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rablet om min mann hadde gjort noe slikt, og jeg kunne fint funnet på å la være å dra. Heldigvis er vi enige om slike ting og avklarer oss imellom før vi evt inviterer til noe. 

Anonymkode: 728d7...1ad

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uteolig slitsomt! Økt skilsmisse blandt folk som aldri klarer å reise alene på ferie! Alltid avhenging av å ha andre med! 

Anonymkode: f5684...101

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Heter han Henrik ? 😝

Anonymkode: a1bb8...c44

Skrevet

Neste gang han inviterer noen på tur så bli hjemme,  så kan han reise på tur med vennene uten deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet i deres forhold som gjør at han ikke orker tanken på at dere skal ha ferie sammen alene? Ville begynte der. 

Anonymkode: e298a...033

• Liker 3
Gjest Blåmonster
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 11.10):

Så.. samboer har en tendens til å tenke "jo flere jo bedre" på en del ting, og det inkluderer tydeligvis også vår etterlengtede sommerferie. Det som er vanskelig for meg er at istedetfor å ta det opp med meg; typ, "kjære, hva tenker du om å invitere x og y på den roadtripen vår i sommer?", så bare inviterer han dem uten å sjekke med meg først. Når jeg da får vite det blir det jo skikkelig dårlig stemning, for "han har jo bare gode intensjoner" og det blir jo såå gøy med den og den, og hvorfor vil ikke jeg være sammen med DE?". 

Som dere sikkert allerede har skjønt handler det iKKE om de andre folkene, men om å ikke bli involvert i planleggingen!!! Dette får meg til å føle at jeg bare er en av mange av hans inviterte, og at det egentlig ikke er så farlig om jeg er med eller ikke. Da er det nesten sånn at jeg får lyst å vurdere en av mange andre ting jeg kunne tenkt meg (men som blir nedprioritert for tid sammen med han). 

Vi hadde en lang prat om dette igår, og det som slår meg er at han blir veldig veldig lei seg. Ikke unnskyldende, men lei seg. Nesten så det ikke går an å prate med han om det?

Noen erfaringer eller råd? Er jeg veldig kravstor?

Anonymkode: 97ab2...c6b

Han går jo over grensen dine? Eller er ikke det ikke kommuniser  tidligere? Man høre jo med den andre, man er 2 i et forhold!! , hadde kona gjort slikt så hadde jeg blitt sikkelig sint. 

kvinner tester menn, må innrømme jeg som mann testet min konen også det første året, en av de viktigste tingen var å respekter mine grenser. Hadde ikke min kone gjort det så hadde hun aldri blitt min kone🫠

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Uteolig slitsomt! Økt skilsmisse blandt folk som aldri klarer å reise alene på ferie! Alltid avhenging av å ha andre med! 

Anonymkode: f5684...101

Ja.. noen gjemmer seg bak slike også for samlivet har dabbet av, vokst fra hverandre. 

Anonymkode: 9851d...bab

AnonymBruker
Skrevet

Kommunikasjon. Her må dere snakke sammen. Min mann er ekstrem ekstrovert. Jo fler jo bedre. Og hvert fall folk vi ikke kjenner. Han elsker å bli kjent med nye folk. Kommer i prat med mange. Han får så mye energi av det. Og jeg ble tappet. Ble liggende med migrene og alt til slutt. Og jeg trakk med unna. Jeg ble sur. Han ble sur for at jeg ødela stemningen som han mente. Så var han på kurs gjennom jobben. Der hadde dem et innslag om introvert og ekstrovert. Hadde oppgaver og slik om det. Der gikk det opp et stort lys for han hvordan jeg var bygd sammen. Han trudde jeg var ei sur dame som var negativ til noe nytt. For han fikk jo så oppsving når han var med folk og hvert fall nye folk. Og klarte ikke å skjønne at jeg ble tappa av energi. Det snudde alt for vår del. Han er super sosial når vi er noen plasser mens jeg kan fint takke for meg og trekke meg tilbake og stor kose meg alene for å få tilbake energi. Så kommer han senere. For han vet at jeg ikke sitter alene og er sur. Han vet at jeg stor koser meg like mye som han gjør. Bare at jeg gjør det på en annen måte enn han. Vi har funnet en balanse som fungerer kjempe bra for vår del. Han vet at jeg ikke liker at folk skal ligge over til oss for da får jeg ikke trekt meg tilbake. For jeg føler jeg må være vertinne hele tiden. Jeg å liker å bli kjent med mye folk. Men i en mye mindre skala enn min mann. 

Anonymkode: 9dad4...b05

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, alt hva folk i forhold må forholde seg til 🤣 At dere gidder

Anonymkode: 632ea...484

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...