Gå til innhold

Barn i bobil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et betent tema, da det ikke er mulig å sikre barn (eller voksne for den del) supergodt i bobil. Vær så snill og ikke gå inn på en diskusjon om det her. Jeg har nektet i mange år å la barna være med i bobilen til svigers, mtp dårlig sikring. Nå er de 7 og 9, og jeg klarer ikke å argumentere for det lengre. Både de og svigers har veldig lyst til å reise på tur. 

Hvis de skal bli med i bobilen, hvordan sikrer jeg best mulig? De sitter i beltestoler til vanlig. Er det mulig i bobil? Hvor er det best at de sitter? Er det noe jeg må være obs på?

Anonymkode: 858f4...ec4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er et betent tema, da det ikke er mulig å sikre barn (eller voksne for den del) supergodt i bobil. Vær så snill og ikke gå inn på en diskusjon om det her. Jeg har nektet i mange år å la barna være med i bobilen til svigers, mtp dårlig sikring. Nå er de 7 og 9, og jeg klarer ikke å argumentere for det lengre. Både de og svigers har veldig lyst til å reise på tur. 

Hvis de skal bli med i bobilen, hvordan sikrer jeg best mulig? De sitter i beltestoler til vanlig. Er det mulig i bobil? Hvor er det best at de sitter? Er det noe jeg må være obs på?

Hva som er mulig må du nesten sjekke ang den gjeldene bobilen de skal reise med.  

Anonymkode: 278e4...fe4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klippet fra trygg trafikk:
Derfor anbefaler vi at barnet bruker bilpute først når beltestolen har blitt for liten, og barnet er over 22 kg og 125 cm.

Kanskje pute kan være ett alternativ?

Anonymkode: caaad...7f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er bobilen? I bobilen til mine foreldre går det helt fint å montere beltestoler i «baksetet», men den er forholdsvis ny (under 10 år gammel). I den forrige de hadde var det kun mulig å ha bakovervendt stol i passasjersetet framme (måtte ha hjelp av forhandler for å koble ut airbagen). Og så tar de vekk bordet som er mellom forsetene og baksetet mens de kjører.

Det du ellers kan sjekke, er at sikkerhetsnettet til eventuell senkeseng er på plass og sitter ordentlig fast hvis barna skal sove der. Og kanskje barna kan hjelpe besteforeldrene å huske å sikre absolutt alle løse gjenstander og låse alle skap og skuffer i bilen før de kjører (lærte det selv «the hard way» da kjøleskapet åpnet seg i en sving på Vikafjellet og alt innholdet raste ut).

Anonymkode: b4cbe...286

• Liker 2
Skrevet

Han på 9 kan jeg sitte på pute som i bilen...han på 6 kan jo sitte i fremovervendt stol i bobilen.

De sitter slikt de sitter i bilen. Med seler etc. Om det er mulighet ts bort bordet i midten om det er det.

God tur..de kommer til å stor koser seg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanlige "puter med rygg"-seter går fint an å plassere i bobil. Her har våre vært med svigers siden de begynte med sånne.

Anonymkode: a89fb...daa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du viser de denne og sier at det er uaktuelt at dine barn sitter i en bobil. 
skal de ha med barnebarna på tur så får en av de kjøre bak i egen bil med ungene i. 

Anonymkode: 24899...84e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du viser de denne og sier at det er uaktuelt at dine barn sitter i en bobil. 
skal de ha med barnebarna på tur så får en av de kjøre bak i egen bil med ungene i. 

Herregud...hvor mange faktisk kræsjer med bobil. Du kan like godt bli påkjørt av en stor trailer i en liten bil.

Ofte så kjører de med bobil penere og litt mer sakte en vanlig bilister.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (4 timer siden):

Ofte så kjører de med bobil penere og litt mer sakte en vanlig bilister.

Enig at de kjører mer sakte enn vanlige bilister, men de kjører absolutt ikke penere. Da følger du ikke mye med langs veien. 
Ser mange som har alt for dårlig kontroll på bilen sin, ikke er de vant med å kjøre en såpass stor bil. 
Har du sett hvor tynn veggene i bodelen er? Og hvor små skruer skap, ting og tank er festet med? Skal ikke store smellet til før enn skadene er enorme. 
Uansett hvordan du vrir på det så er det farligere å sitte i bobil enn en nyere liten bil. Jeg hadde aldri satt mine barn i en bobil, uansett hvor flink sjåføren er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var på bobiltur med 2 barn da de var 3 og 8 år. Yngste satt bakovervendt i baksetet. Eldste hadde bilstolpute. Større bil og kanskje bedre rustet til å tåle et sammenstøt bedre enn en liten bil? 

Anonymkode: 8557d...591

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke  kjøre etter I ege bil med barna og la de sove i bobilen?

Anonymkode: e38f9...bf1

Skrevet

Våre naboer festet ungene som vanlig i bilstol med belter? Sjekk bobilen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er de ikke litt for store for beltestoler? De er jo tross alt 7 og 9 år gamle...

Anonymkode: 671ad...b41

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har tenker jeg t det enkleste er å se på den bobilen som besteforeldrene har og se hvordan seter og seler er plassert. 

Anonymkode: 80c05...0f3

Gjest issoras
Skrevet

Dere må jo se an hva det er plass til. Mine barn sitter i beltestol bak. Eneste utfordringen er at stolene må være smale nok til å få plass ved siden av hverandre. Det finner man bare ut ved å prøve. Bordet MÅ vekk. 

I vår bil er det også mulig å montere et bakovervendt sete foran og et bak, så lenge det er beltemontert stol. Men det er et herk så veldig glad vi har passert den alderen. 😅

Gjest issoras
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er de ikke litt for store for beltestoler? De er jo tross alt 7 og 9 år gamle...

For store??? Huh? Beltestol er anbefalt opp til 150 cm så en syvåring har litt å gå på. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Beltestol er navnet på det noen kaller 'pute med rygg', der ungene festes med bilens egne trepunktsseler. Det du tenker på er 'barnesete' der ungene festes med fempunktsseler festet i bilstolen.

Anonymkode: 04ed4...04a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...