AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #1 Skrevet 31. mai 2024 Jeg møtte ei som hadde adoptert et eldre søskenpar. Hun sa at de hadde både hjertefeil, adhd og autisme ++ Jeg håper jo at de var forberedt på at det kom til å bli tøft å begi seg inn på dette. Det er mye man ikke vet på forhånd, og samlivet bør være robust før man adopterer. Hvilke erfaringer har dere? Gikk det som dere hadde tenkt? Anonymkode: 6b3f0...6c7
Dishwalla Skrevet 31. mai 2024 #2 Skrevet 31. mai 2024 Jeg har ikke adoptert, men har likevel barn med autisme og andre diagnoser. Poenget er at uansett hvordan man får barn så må man være forberedt på at de ikke nødvendigvis er 100 % friske og uten utfordringer. 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #3 Skrevet 31. mai 2024 Hvordan mener du dette er annerledes enn å få barn på "gamlemåten"? Når man føder sitt eget barn kan man heller ikke forutsi om barnet er eller blir sykt. Alle bør ha et robust forhold i bunn før de får barn uansett hvilken måte de får barn på og det å adoptere er ikke en større risiko enn det å få biologiske barn. Anonymkode: d94a0...069
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #4 Skrevet 31. mai 2024 Hei, tror mange opplever at det å adoptere er tøffere enn de tror. Jeg kjenner selv en familie hvor de adopterte en jente som var tre år eller rundt der og hadde en svært tøff baggasje. Det ødela etter mitt syn hele familien.. De trodde de hadde gode muligheter til å ta vare på et barn og hadde to hjemmelagde barn fra før, far var barnelege. Jenta hadde masse problemer med seg og ble hele tiden sett opp mot to vellykkede norske barn(hun var fra asia) Hun ble mobbet, fikk ulike helseutfordringer osv. Anonymkode: 3af7b...333 1 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #5 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvordan mener du dette er annerledes enn å få barn på "gamlemåten"? Når man føder sitt eget barn kan man heller ikke forutsi om barnet er eller blir sykt. Alle bør ha et robust forhold i bunn før de får barn uansett hvilken måte de får barn på og det å adoptere er ikke en større risiko enn det å få biologiske barn. Anonymkode: d94a0...069 Når du føder eget barn kjenner du din egen helse og partners helse(med mindrr det var en one night stand på byen( Du vet om du har røyket, drukket vært eksponert for ting under svangerskapet som kan gi skader. Alt dette vet du lite om når du adopterer. I tillegg kan barnet ha tilknytningsvansker som gjør at de kan slite med sosiale relasjoner. I tillegg er det helt klart en større utfordring å være adoptert fra utlandet og komme til et lite fiskevær i Nordland versus en større by med stort mangfold av utseende og kulturer. Man har ingen garantier uansett, men jeg vil ikke si at risikoen er den samme for egenproduserte versus adopterte barn. Anonymkode: 6b3f0...6c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #6 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når du føder eget barn kjenner du din egen helse og partners helse(med mindrr det var en one night stand på byen( Du vet om du har røyket, drukket vært eksponert for ting under svangerskapet som kan gi skader. Alt dette vet du lite om når du adopterer. I tillegg kan barnet ha tilknytningsvansker som gjør at de kan slite med sosiale relasjoner. I tillegg er det helt klart en større utfordring å være adoptert fra utlandet og komme til et lite fiskevær i Nordland versus en større by med stort mangfold av utseende og kulturer. Man har ingen garantier uansett, men jeg vil ikke si at risikoen er den samme for egenproduserte versus adopterte barn. Anonymkode: 6b3f0...6c7 Det er svært svært få sykdommer og misdannelser hos nyfødte som kommer av røyking eller kosthold hos mor. Så godt som alt en nyfødt baby kan feile er fullstendig uforskyldt. Man vet faktisk akkurat like lite om barnets helse når man får egne barn som når man adopterer. Tilknytningsvansker kan være (men trenger ikke være) et problem, men dette var ikke noe av det du uttrykket bekymring for i innlegget ditt, der nevnte du bare sykdom. Anonymkode: d94a0...069
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #7 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er svært svært få sykdommer og misdannelser hos nyfødte som kommer av røyking eller kosthold hos mor. Så godt som alt en nyfødt baby kan feile er fullstendig uforskyldt. Man vet faktisk akkurat like lite om barnets helse når man får egne barn som når man adopterer. Tilknytningsvansker kan være (men trenger ikke være) et problem, men dette var ikke noe av det du uttrykket bekymring for i innlegget ditt, der nevnte du bare sykdom. Anonymkode: d94a0...069 De fleste som adopterer opplever nok at det er mer krevende enn de tror. Vi vet jo og så mye mer i dag hvor viktige det første året er og hvor mye det å ha det trygt og godt de første månedene i livet kan bety. Et adoptert barn vil og skille seg ut fra familien og omgivelsene og slik alltid bli minnet på at noe er anderledes. Det som er positivt med adopsjon er at barn stort sett kommer til gode hjem, med foreldre som har lengtet etter å bli foreldre. Anonymkode: 3af7b...333 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå