Gå til innhold

Da gikk varmtvannsberederen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en gammelvarmtvannsbereder som har takka for seg. Den sang nok på siste verset og er nok 20 år gammel. Så jeg får skaffe meg en ny og skal snakke med comfort i dag. 

Men jeg har jo ikke peiling på hvordan man bytter ut sånt. Vet ikke hvordan man tapper vannet ut av sånne gamle beredere heller.  😟 

I tillegg må jeg sikkert sette inn ny sikring i sikringskapet slik at den nye ikke blir brannfarlig. Noen som har skiftet ut sin bereder i det siste og har noen erfaringer å dele? råd og tips? Tenkte jeg skulle snakke med comfort i dag. 

Anonymkode: 9ab80...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er vel å la rørleggeren ordne alt, hvis du ikke vet hvordan du gjør det. Men prisen varierer enormt, så få en pris fra flere rørleggere, ikke bare comfort. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ta den jobben med å installere en ny varmtvannsbereder selv vel? Det er jo rørleggeren som skal ta den jobben, og få det skikkelig og profesjonelt gjort, så alt fungerer som det skal og ingen lekkasjer...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rørlegger gjør alt, dette kan du ikke gjøre selv.

Nå når du skal skifte tank likevel, anbefaler jeg å kjøpe en smart tank. Den varmer opp bannet når strømprisen er lavest  i stedet for å barme opp rett etter at du har dusjet. Du kan spare mange kroner i strømutgifter.

Anonymkode: b061a...ad5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skal kontakte rørlegger, resten av arbeidet gjør de. Du skal ikke tømme varmtvannsberederen, det gjør rørleggeren.

Anonymkode: 20bb7...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmtvannsbereder er ikke det dyreste man skifter. Be om tilbud fra flere rørleggere for ferdig montert.

Trenger neppe skifte sikring, men mulig elektriker må inn og koble direkte til(vet ikke om det krav til direkte tilkobling eller om man fortsatt kan bruke stikkontakt på vvb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
takinova skrev (2 minutter siden):

Trenger neppe skifte sikring, men mulig elektriker må inn og koble direkte til(vet ikke om det krav til direkte tilkobling eller om man fortsatt kan bruke stikkontakt på vvb).

Nei, man kan ikke bruke stikkontakt lengre.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, man kan ikke bruke stikkontakt lengre.

Takk for avklaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Rørlegger gjør alt, dette kan du ikke gjøre selv.

Nå når du skal skifte tank likevel, anbefaler jeg å kjøpe en smart tank. Den varmer opp bannet når strømprisen er lavest  i stedet for å barme opp rett etter at du har dusjet. Du kan spare mange kroner i strømutgifter.

Støtter dette! Du får også støtte fra Enova for kjøp av smartbereder. Det er litt dyrere enn alminnelig bereder, men enovastøtten veier opp for mye av dette når du uansett må kjøpe ny. Og på lang sikt sparer du strømkostnader. 

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stjertmeis skrev (1 minutt siden):

Støtter dette! Du får også støtte fra Enova for kjøp av smartbereder. Det er litt dyrere enn alminnelig bereder, men enovastøtten veier opp for mye av dette når du uansett må kjøpe ny. Og på lang sikt sparer du strømkostnader. 

https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/

Dette! En slik bereder er gull verdt! 
Og and ny sikring: det fikser elektriker. Det er ikke så kostbart. Jobben er standard og noe de kan gjøre i blinde. Ring og avtal slik elektriker kommer rett etter rørleggeren. 

Rørlegger tar med bereder og bytter den gamle. Dette skal ikke du ts gjøre selv. 

Anonymkode: 72b7c...fdd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan merket du at den var kaputt? 

Anonymkode: d8239...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du drar på f.eks. Megaflis, og kjøper deg en varmtvannsbereder der, får du videre hjelp med installering. F.eks. en kontakt telefon til en rørlegger du kan ringe. Jeg anbefaler å gå denne veien for det blir billigere, i min erfaring. En stor bereder vil koste 4-6 tusen, pluss må du betale kanskje 2-4 tusen til rørlegger for installasjon. 

Anonymkode: e8680...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvordan merket du at den var kaputt? 

Anonymkode: d8239...071

Den er gammel. Nå lager den litt suselyd, og så har jeg ikke varmt vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en gammelvarmtvannsbereder som har takka for seg. Den sang nok på siste verset og er nok 20 år gammel. Så jeg får skaffe meg en ny og skal snakke med comfort i dag. 

Men jeg har jo ikke peiling på hvordan man bytter ut sånt. Vet ikke hvordan man tapper vannet ut av sånne gamle beredere heller.  😟 

I tillegg må jeg sikkert sette inn ny sikring i sikringskapet slik at den nye ikke blir brannfarlig. Noen som har skiftet ut sin bereder i det siste og har noen erfaringer å dele? råd og tips? Tenkte jeg skulle snakke med comfort i dag. 

Ring rørlegger å få han til å komme å montere ny for deg.  Du har ikke kompetanse til å skifte selv.  Det er ikke bare  å skifte sikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du drar på f.eks. Megaflis, og kjøper deg en varmtvannsbereder der, får du videre hjelp med installering. F.eks. en kontakt telefon til en rørlegger du kan ringe. Jeg anbefaler å gå denne veien for det blir billigere, i min erfaring. En stor bereder vil koste 4-6 tusen, pluss må du betale kanskje 2-4 tusen til rørlegger for installasjon. 

Anonymkode: e8680...cac

Ja jeg er kjent med megaflis. Jeg har handlet der før. Det var litt problematisk å ansette rørlegger gjennom megaflis, for begge ville selge meg produkter. Så jeg måtte kjøpe dobbelt opp. 🤪 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Smeltemann skrev (22 minutter siden):

Ring rørlegger å få han til å komme å montere ny for deg.  Du har ikke kompetanse til å skifte selv.  Det er ikke bare  å skifte sikring.

Ja, jeg mente ikke at jeg skulle leke rørlegger og eletriker altså. Når jeg sier "jeg" så mener jeg at jeg kjøper tjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den suselyden der om du slår av strømmen?

Tenkte kanskje elementet kan være gåent.

For ordens skyld, jeg er ingen fagmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...