Gå til innhold

Hvor mye kr legger dere i gode solbriller?

sigrid106

Anbefalte innlegg

1500-2000 kr. Foretrekker Oakley. Elsker polaroid-funksjon.

Endret av kaarebjarne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil noen anbefale bra merker av litt dyrere briller, gjerne til lite, ovalt men smalt ansikt?

Jeg er vant med å kjøpe billigbriller, ser nå på noen til 200-300 kr på Accesories.

Anonymkode: ae90b...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har aldri kjøpt annet enn billigbriller, det er ikke verdt det . De skal beskytte mot sola og holde håret tilbake, ikke være noe motedill. 

Anonymkode: ee38d...35f

Kjekt med polaroid så ser man bedre når man feks kjører inn i skygge. Lurt å se om det er en fotgjenger/ syklist med mørke klær i skyggen 👍

Jeg pleier å legge en 1000-lapp i solbriller.

Anonymkode: 2e66b...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (12 minutter siden):

Det kan være stor forskjell. Selv om enkelte nekter å godta virkeligheten.

Nja... Jeg skal være med på at det er ulik kvalitet på innfatning, absolutt. Når det gjelder glassene så er det virkelig ikke stor forskjell når det kommer til beskyttelse ( hvis du ikke kjøper de aller mest shady bakgårdsgreiene fra Kina). Kvalitetsforskjellen på glassene går på andre ting enn beskytttelse (glans, ripesikkerhet etc).

Skjenket en gang med to representater for et svensk/nordisk agentur for noen av de aller aller gjeveste – og dyreste – merkene på markedet. Etter noen 🍹 og et par 🥃 kom praten inn på hva slags avanse det er i alle ledd i akkurat den bransjen. Det er HELT vanvittig! De lo i alle fall hele veien til banken, og det gjør også optikerne.

Det sagt: Selv bruker jeg kun Ray-Ban. Betaler 1200-2000 kroner paret. Har brukt det merket siden mine første Wayfarere på midten av 80-tallet...

Anonymkode: 91543...b2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

300 ca. Vil heller ha mange par enn et par dyre.

Anonymkode: bb78f...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Absolutt max 200 kroner og da syns jeg de er dyre. Plukker dem stort sett fra bokser ved kassa på en klesbutikk eller noe. Så lenge de hr UV-filter-opplegg skjønner jeg ikke vitsen med å bruke masse penger på ting som har samme funksjon som noe langt billigere. Samme med vesker, igrunn.

Anonymkode: 74aca...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja... Jeg skal være med på at det er ulik kvalitet på innfatning, absolutt. Når det gjelder glassene så er det virkelig ikke stor forskjell når det kommer til beskyttelse ( hvis du ikke kjøper de aller mest shady bakgårdsgreiene fra Kina). Kvalitetsforskjellen på glassene går på andre ting enn beskytttelse (glans, ripesikkerhet etc).

Skjenket en gang med to representater for et svensk/nordisk agentur for noen av de aller aller gjeveste – og dyreste – merkene på markedet. Etter noen 🍹 og et par 🥃 kom praten inn på hva slags avanse det er i alle ledd i akkurat den bransjen. Det er HELT vanvittig! De lo i alle fall hele veien til banken, og det gjør også optikerne.

Det sagt: Selv bruker jeg kun Ray-Ban. Betaler 1200-2000 kroner paret. Har brukt det merket siden mine første Wayfarere på midten av 80-tallet...

Anonymkode: 91543...b2d

Om vi kun snakker om UV-beskyttelse så er denne målbar og det er relativt kjent at prisen på brillen ikke nødvendigvis utgjør noen forskjell. I tillegg vil det være et klart reklamasjonsgrunnlag å selge en solbrille med for dårlig UV-beskyttelse. Så det er jeg enig i.

Og dersom du kjøper solbrillen utenlukkende for å beskytte mot farlige UV-stråler så er det bare å kjøre på med hva som helst (som har dette).

Men en solbrille gjør normalt sett veldig mye mer. Selve glasset eller plastikken i seg selv har merkbart ulik kvalitet og beskyttelse mot riper og smuss. Deretter kan og glassets evne til å beskytte mot andre risikoer ha betydning. Jeg ville for eks ikke hatt hva som helst på sjøen, på sykkel eller annen høyhastighetsaktivitet. Knust glass som følge av noe som traff brillen er virkelig ikke noe du vil ha i øynene dine. Her er en jo heldig siden de billigste er i plast men selv de kan være såpass porøse at knekker de mens du har de på så får du små partikler av plasten i øynene i stede som kan permanent skade synet ditt. Ikke noe de fleste opplever ofte heldigvis, men det er en reell forskjell der.

I tillegg har innholdet i glasset mye å si og er veldig individuelt. Mine øyne sliter med å tilpasse seg endringer i lysforhold raskt og spesielt da når jeg kjører bil kan det å gå fra sollys utenfor en tunnel til å kjøre i en mørk tunnel gi meg store blindsoner hvor jeg sliter med å se tydelig syklister og små biler. Eller personer for den del. Her vil en god brille med rett farge/glass jevne ut disse forskjellene mye bedre så øynene mine klarer å se kontrastene og redusert blindsoner på kortere tid. Dette gjelder hele veien og ikke bare når jeg kjører. Noe som resulterer i at igjennom en hel dag så blir jeg mindre sliten totalt sett, øynene mine har det bedre og jeg får med meg mye mer av det rundt meg. Godt mulig dette påstås å være placebo, men etter 20 år med dette og utallige solbriller så vet jeg forskjellen det utgjør for meg. Jeg kan godt padle meg en tur med solbrillene fra XXL til 249. Helt uproblematisk i kontrollerte og korte perioder. Men i mer krevende forhold og over tid så kjenner jeg godt på kroppen og energien min at det er stor forskjell ute og går.

Så må en ikke glemme at innfatning har mye å si. Det finnes mye dårlig der ute. Briller som sitter dårlig på, skraper bak øret, klemmer på nesen. sklir når en svetter, knekker når en ser på de +++. Jeg har hatt billige som har vært gode, og jeg har sett på dyre som ikke har passet meg. Men jevnt over er det en tydelig forskjell på prisen når en ser på innfatning.

Men kun UV-beskyttelse? Det klarer de fleste.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har aldri kjøpt annet enn billigbriller, det er ikke verdt det . De skal beskytte mot sola og holde håret tilbake, ikke være noe motedill. 

Anonymkode: ee38d...35f

Du må ikke bruke solbrillene til å holde håret tilbake! Hvis du setter dem på hodet vider de seg ut og holder ikke like lenge.

Anonymkode: 4e4e8...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mellom 1000,- og 4000,- for min del. Kunne brukt mer hvis jeg hadde hatt råd 😅 Jeg samler på solbriller og har 60-70 par, noen er over 30 år gamle.

Alle blir oppbevart i originaletui, og etuiet er med i veska når jeg er ute slik at brillene alltid er beskyttet når jeg tar dem av meg. Har ALDRI brillene på hodet, det kan vide ut stengene så de blir for store for «vanlig» bruk. Har faktisk sluttet å kjøpe solbriller secondhand pga. det, vil ikke ha noen folk har hatt oppå hodet.

Anonymkode: 4e4e8...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundt en tusenlapp. Har brukt briller i snart 40 år, og er det en ting jeg har lært så er det at en brille til en tusenlapp kan ha like god kvalitet som et par som koster 4000. Så jeg går etter kvalitet, ikke prislapp 

Anonymkode: 08f67...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper bare sånne billige, bruker ikke solbriller så ofte uansett.

Anonymkode: e16ac...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra 3000 og oppover. 

Det er STOR forskjell på briller til 100 og briller til 1500. Når det gjelder over 1500, så er det avhengig av design.  Jeg har progressive glass på mine,  så det fordyrer selvfølgelig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (9 timer siden):

Virkeligheten er at billige solbriller er like gode som dyre. Og dyre er de til en pris av 1000,-+. Har kun hatt billigbriller, det eneste must er at de er polariserete. Og selv de får man for under 500,-.
Du lurer kun deg selv med å tro at dyrt er best!

Anonymkode: 85c79...078

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Virkeligheten er at billige solbriller er like gode som dyre. Og dyre er de til en pris av 1000,-+. Har kun hatt billigbriller, det eneste must er at de er polariserete. Og selv de får man for under 500,-.
Du lurer kun deg selv med å tro at dyrt er best!

Anonymkode: 85c79...078

Jeg sa ikke at dyrt er best.

Men det er forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Briller og solbriller er noe jeg har lang erfaring med, og man må definitivt ikke kjøpe veldig dyre briller for å få god kvalitet, men litt lønner det seg å investere. Selv bruker jeg sjelden mer enn 1000kr, over den prisen så er det design og merke som utgjør forskjell, ikke nødvendigvis kvalitet. Samme med vanlige briller, bryr man seg om kvalitet fremfor merkevare, så trenger man ikke blakke seg der heller for topp kvalitet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Beste solbrillene jeg har hatt kjøpte jeg for 50 kr på Jula.

Anonymkode: 978a0...13e

Var neppe uv-beskyttelse i de glassene

Anonymkode: 92bd7...677

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De beste jeg har koster henholdsvis 199,- og 499,-. De sistnevnte er Goodr til løping, men de er så gode at jeg bruker de ofte ellers og. 

Anonymkode: 6b489...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snublefot62 skrev (14 timer siden):

Nei. En venninne av meg har jobbet i motebransjen i utlandet i mange år.  (Her snakker vi den seriøse motebransjen med haute couture,Hadid søstrene og vogue alle de der) Og hun sier solbriller er noe hun aldri bruker mer en maks 200 kr på. De store motehusene strør seg om med solbriller for de koster så godt som ingenting å produsere.
Solbrillene du kjøper på bensinstasjonen er fra akkurat samme sted som de dyre Gucci brillene dine. Verden vil bedras! 

Anonymkode: 22de1...bd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...