millak Skrevet 31. mai 2024 #1 Skrevet 31. mai 2024 Hei. Jeg har en samboer som snorker veldig mye. Dette kommer til å bli et stort problem når babyen kommer fordi det vil være to ting som frarøver meg søvn holder meg våken om nettene. Jeg tenker også at snorkingen kan være plagsom for babyen? Hva blir den beste løsningen her. Et babyrom som er stort nok til å ha en ekstra seng i? At mannen sover i et annet rom, i så fall aldri med baby og fordeling av ansvar? Eller at baby sover på eget rom alene? Eller at han sover på sofa. Hva er best. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #2 Skrevet 31. mai 2024 Hensynet til babyen må komme først, så dere. Aller først må han til lege og forsøke å få hjelp mot snorkingen. Vektnedgang, livsstil, ulike hjelpemidler, og utredning for søvnapné. Baby bør nok ikke ha eget rom i starten, så da kan han ha eget rom de nettene han skal jobbe. Når han skal ha permisjon/i helgene har han forhåpentligvis blitt bedre på snorkingen, og dere kan prøve dere frem? Masse lykke til ♥️ Anonymkode: b6939...45d 9
Sitronterte Skrevet 31. mai 2024 #3 Skrevet 31. mai 2024 Dere må nok sove på hver sitt rom. Jeg kan ikke tenke meg noe annet. Kjenner flere som må dette av flere forskjellige grunner. Babyen blir nok ikke plaget av snorking. Det blir en vane for babyen. Et babyrom med ekstra seng, hørtes jo ganske lurt ut. Og så veksler dere på å sove der. 8
millak Skrevet 31. mai 2024 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hensynet til babyen må komme først, så dere. Aller først må han til lege og forsøke å få hjelp mot snorkingen. Vektnedgang, livsstil, ulike hjelpemidler, og utredning for søvnapné. Baby bør nok ikke ha eget rom i starten, så da kan han ha eget rom de nettene han skal jobbe. Når han skal ha permisjon/i helgene har han forhåpentligvis blitt bedre på snorkingen, og dere kan prøve dere frem? Masse lykke til ♥️ Anonymkode: b6939...45d Han har vært hos legen og blitt utredet, hadde ikke søvnapné ikke noe å gjøre. Så ikke foreslå dette dere😊
millak Skrevet 31. mai 2024 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2024 (endret) Sitronterte skrev (2 minutter siden): Dere må nok sove på hver sitt rom. Jeg kan ikke tenke meg noe annet. Kjenner flere som må dette av flere forskjellige grunner. Babyen blir nok ikke plaget av snorking. Det blir en vane for babyen. Et babyrom med ekstra seng, hørtes jo ganske lurt ut. Og så veksler dere på å sove der. Ok takk. 😊 Endret 31. mai 2024 av millak
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #6 Skrevet 31. mai 2024 millak skrev (21 minutter siden): Han har vært hos legen og blitt utredet, hadde ikke søvnapné ikke noe å gjøre. Så ikke foreslå dette dere😊 Da må en annen lege vurdere. Snorkeoperasjon kan hjelpe veldig mye ❤️ Anonymkode: 76fa5...7d6 2
millak Skrevet 31. mai 2024 Forfatter #7 Skrevet 31. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da må en annen lege vurdere. Snorkeoperasjon kan hjelpe veldig mye ❤️ Anonymkode: 76fa5...7d6 Ok. Det var en spesialisert søvn-lege i Danmark som ringte han angående dette. Alt tok ganske lang tid. Han ringte for å fortelle at det ikke var noe farlig eller å gjøre for snorkingen. Tror du han har gjort en sløv jobb? Jeg har også bedt han gå igjen, mistenker en sløv jobb. Han er alltid trøtt og sover sikkert dårlig han også med all snorkingen. 🌸 Endret 31. mai 2024 av millak 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #8 Skrevet 31. mai 2024 Mannen min snorket og ble henvist til er søvnsenter på Majorstuen. Anbefales hvis dere bor i nærheten av Oslo. Han måtte gjennom mange tester med ulike målinger på natten på ulike netter. Han har nå fått en skinne han sover med på natta og snorkingen er borte. Han hadde en mild variant av søvnapné. Hvilke tester ble gjort på mannen din? Anonymkode: f54a7...784 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #9 Skrevet 31. mai 2024 millak skrev (3 minutter siden): Ok. Det var en spesialisert søvn-lege i Danmark som ringte han angående dette. Alt tok ganske lang tid. Han ringte for å fortelle at det ikke var noe farlig eller å gjøre for snorkingen. Tror du han har gjort en sløv jobb? Farlig? Jeg sa ikke det var farlig. Det kan gi bedre søvnkvalitet til alle. Vi var på Aleris eller volvat på Bygdøy Alle. Det er lenge siden. Anonymkode: 76fa5...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #10 Skrevet 31. mai 2024 Jeg og baby sov på eget rom da jeg var hjemme i permisjon. Så sov babyen og pappaen på eget rom. Når hun var rundt 10 mnd flyttet vi babyen på rom alene. Anonymkode: 39a56...786 1
Snublefot62 Skrevet 31. mai 2024 #11 Skrevet 31. mai 2024 millak skrev (2 timer siden): Han har vært hos legen og blitt utredet, hadde ikke søvnapné ikke noe å gjøre. Så ikke foreslå dette dere😊 Da hadde det jo vært greit å nevne dette i første post. Snorking er et ganske tydelig tegn på at noe ikke er rett (normalt skal man ikke snorke hver natt hele natten). Snorkingen kommer av at lufta som skal inn og/eller ut ikke har fri vei og det kommer lyd. Dette kan komme av ulike ting (overvekt, sykdom, deformerte luftveier etc). Og det er ingen selvfølge at det kan løses. Men jeg personlig hadde bedt om en ny utredning om en bare konkluderte med at det ikke var noe å gjøre uten videre forklaring. At det var en utenlands lege har ingen betydning for kvaliteten på jobben. Ser du nevner at han heller ikke får tilstrekkelig med søvn og våkner ikke opplagt. Det er nok et tydelig tegn på at noe er galt. Og dette kan tyde på at noe er farlig og. Søvn er restitusjonen vår og dårlig søvn har beviselig en sammenheng med mange alvorlige sykdommer og livsforkortende tilstander. Så få en ny utredning. Spesielt nå når dere skal ha baby er det viktig at dere får nok søvn når dere kan begge to. Det betyr og at han må bidra. Det er det ikke sikkert han klarer selv om han vil når kroppen er konstant tappet for søvn og energi. Og utredning tar tid. Det tok nesten to år før jeg fikk komme til i spesialhelsetjenesten. Så få det i gang. 2 2
Gjest Bromance Skrevet 31. mai 2024 #12 Skrevet 31. mai 2024 millak skrev (3 timer siden): Hei. Jeg har en samboer som snorker veldig mye. Dette kommer til å bli et stort problem når babyen kommer fordi det vil være to ting som frarøver meg søvn holder meg våken om nettene. Jeg tenker også at snorkingen kan være plagsom for babyen? Hva blir den beste løsningen her. Et babyrom som er stort nok til å ha en ekstra seng i? At mannen sover i et annet rom, i så fall aldri med baby og fordeling av ansvar? Eller at baby sover på eget rom alene? Eller at han sover på sofa. Hva er best. Hvis dere har plass til det. 3 soverom. Et til hver av dere.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #13 Skrevet 31. mai 2024 Mannen her snorker, og det har aldri forstyrret noen av babyene våre hvertfall. De har vært vant med litt støy rundt seg når de sover da, så kanskje derfor? Anonymkode: 25502...024 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #15 Skrevet 31. mai 2024 Det er umulig å vite, men jeg tror ikke det nødvendigvis vil plage babyen. De blir vant til det, og lyden av dere er betryggende og koselig. Hos oss sov begge barna godt gjennom prating, litt snorking og alle lyder man lager hvis man ikke får sove og kaster seg rundt. Hvordan sover du nå med snorkingen? Hvis du stort sett sover gjennom det så trenger det ikke bli annerledes med en baby der. Jeg har alltid slitt med å sovne, og bruker lang tid på det. I graviditeten ble det bare verre og verre, og jeg var litt redd for at jeg ikke kom til å klare å sovne mens babyen sov om natten. Heldigvis endret det seg, og da babyen var født sovnet jeg med en gang hodet traff puten de første månedene. Våknet av hver minste babylyd, men sov gjennom mannens alarmer. Hvis det er plagsomt for deg, og det ikke går, så er forslaget om separate soverom fint. Et ekstra soverom til den som ikke har "vakt", også sover den andre med babyen. Selv om du ammer så går det helt fint at far har "nattevakt" og heller kommer inn og legger babyen inntil deg for amming f.eks. Hvordan dere sover og hvordan dere sover er uansett umulig å forutse, så dere må uansett ta det som det kommer. Jeg sov som sagt godt, men den trøttheten ga seg rundt 4 måneder, og da klarte jeg ikke å sovne til lydene av en baby som sov nesten gjennom natten😅 I første omgang byttet vi plass i senga så mannen lå nærmest babyen, i håp om at jeg slappet av bedre da, men hun fikk eget rom et sted mellom 4-5 måneder. Jeg sov bedre med nummer to på rommet, selv om hun sov dårligere enn eldste. Anonymkode: aaa9b...e0a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #16 Skrevet 31. mai 2024 Har han hatt søvnregistrering som måler pustestopp etc? Mannen min fikk CPAP etter søvnregistrering og det gjør underverker på søvnkvaliteten til alle. Ikke akkurat veldig sexy men det hjelper Anonymkode: f249b...cb4 2 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #17 Skrevet 31. mai 2024 millak skrev (3 timer siden): Ok. Det var en spesialisert søvn-lege i Danmark som ringte han angående dette. Alt tok ganske lang tid. Han ringte for å fortelle at det ikke var noe farlig eller å gjøre for snorkingen. Tror du han har gjort en sløv jobb? Jeg har også bedt han gå igjen, mistenker en sløv jobb. Han er alltid trøtt og sover sikkert dårlig han også med all snorkingen. 🌸 Har han vært inne hos ØNH? Sovet med et sånt testapparat jeg absolutt ikke husker navnet på? Jeg har søvnapnè, og var imponert over hvor mye det apparatet registrerte. Liggestilling, oppvåkninger, dyp/lett søvn, snorking, pustestans osv. Hvis han ikke har vært hos ØNH, så bør han henvises dit. Det finnes jo også utallige hjelpemidler for snorking, alt fra rimelige ting til dyre ting. Jeg hadde cpap, men jeg følte at andre trengte den mer enn meg og sa den ifra meg. Lang venteliste på den. Jeg slutta å snorke, men sov ikke så godt med den. Søvnlegen anbefalte å prøve nesestrips mot snorking, men jeg har ikke prøvd det enda. Når det kommer til snorking og baby, så blir sannsynligvis dette uproblematisk. Babyen har hørt snorkinga hans i magen hans i månedsvis 😄 Jeg har et barn som ofte legger seg inn til meg, og sover lettere til snorkinga mi enn alene. Barnet er ni nå, og sover som en stein i armene mine selv de gangene jeg holder mannen våken med snorkinga. Når det kommer til deg selv, så må du ta hensyn til deg selv. Har du et soverom du kan sette inn en enkeltseng, og en bedside crib eller sprinkelseng? Enkeltsenga kan jo barnet bruke senere 🙂 Anonymkode: dccf0...006 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #18 Skrevet 31. mai 2024 babyen vil nok sove med snorkingen og du kan jo sove med formstøpte ørepropper selv også? Anonymkode: ab991...148 1
millak Skrevet 31. mai 2024 Forfatter #19 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har han vært inne hos ØNH? Sovet med et sånt testapparat jeg absolutt ikke husker navnet på? Jeg har søvnapnè, og var imponert over hvor mye det apparatet registrerte. Liggestilling, oppvåkninger, dyp/lett søvn, snorking, pustestans osv. Hvis han ikke har vært hos ØNH, så bør han henvises dit. Det finnes jo også utallige hjelpemidler for snorking, alt fra rimelige ting til dyre ting. Jeg hadde cpap, men jeg følte at andre trengte den mer enn meg og sa den ifra meg. Lang venteliste på den. Jeg slutta å snorke, men sov ikke så godt med den. Søvnlegen anbefalte å prøve nesestrips mot snorking, men jeg har ikke prøvd det enda. Når det kommer til snorking og baby, så blir sannsynligvis dette uproblematisk. Babyen har hørt snorkinga hans i magen hans i månedsvis 😄 Jeg har et barn som ofte legger seg inn til meg, og sover lettere til snorkinga mi enn alene. Barnet er ni nå, og sover som en stein i armene mine selv de gangene jeg holder mannen våken med snorkinga. Når det kommer til deg selv, så må du ta hensyn til deg selv. Har du et soverom du kan sette inn en enkeltseng, og en bedside crib eller sprinkelseng? Enkeltsenga kan jo barnet bruke senere 🙂 Anonymkode: dccf0...006 Hei:) Ja, han har sovet med den maskinen. Han hadde visst ikke søvn apne fikk vi beskjed om. Vi har ikke et ekstra rom akkurat nå men vi er på utkikk etter noe nytt pga babyen. Så nå vet jeg hva vi skal se etter, et stort babyrom med plass til både vanlig seng og babyseng i tillegg til vanlig soverom. Tre soverom hadde sikkert vært enda bedre men det blir også dyrere. Dyrt å bo i Oslo om dagen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #20 Skrevet 31. mai 2024 Min erfaring er at i de første ukene reagerer ikke babyer på noe lyd. Anonymkode: 0cd1e...d54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå