Gå til innhold

Frustrert av å ikke finne prevensjon som fungerer for meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er nå i midten av 30-årene og føler jeg har prøvd så mange preparater uten at noen har passet meg. Forsøker å liste opp under; 

Microgynon: første merket jeg brukte, og som jeg gikk tilbake til for et par måneder siden - null sexlyst

Cerazette: fungerte perfekt blødningsmessig, men ga kraftig forstoppelse og nye depressive episoder

Mercilon: samme som Cerazette 

Diane: opprinnelig brukt pga. hud men hadde prevensjonseffekt. Måtte slutte pga. fare for blodpropp

NuvaRing (p-ring): opp i vekt, ned i sexlyst

Nexplanon (p-stav): stakk kontinuerlig i armen, viste seg at den var blitt innkapslet i vevet rundt. Vektøkning og kraftig forstoppelse

Kobberspiral er utelukket pga. blødninger og sterke menssmerter. Kondom er vondt med mindre vi bruker store mengder glidemiddel, og hormonspiral er også utelukket pga. tidligere infeksjoner. 

Jeg blir så innmari frustrert av dette. Jeg har tenkt på om kanskje p-sprøyte, p-plaster eller andre p-pillemerker kan være mulig, men nå har jeg prøvd så mange typer med ulike virkestoff uten hell. Er det noe vits liksom? 

Å hoppe av i svingen har jeg aldri turt, og temping er vel heller ikke å anbefale med mindre man faktisk prøver å bli gravid, eller..? Er det noen andre alternativer som jeg ikke har fått med meg, og som evt. kan prøves (i samråd med lege)? 

Anonymkode: 6b109...aa8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilke typer kobberspiral har du prøvd?

Jeg kunne ikke bruke vanlig pga blødninger, men Gynefix var det beste prevensjonsmiddelet jeg har brukt

Anonymkode: bc11c...bf3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke typer kobberspiral har du prøvd?

Jeg kunne ikke bruke vanlig pga blødninger, men Gynefix var det beste prevensjonsmiddelet jeg har brukt

Jeg har ikke prøvd kobberspiral for legen frarådet det. Jeg kjenner ikke til de ulike merkene dessverre. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Comp temperaturmåling

Anonymkode: 5fa13...7a9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

P-sprøyte?

Hormonspiral?

Anonymkode: e7f44...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mindre blødninger og kortere mens på kobberspiral, smertene forsvant også så ikke avskriv kobberspiralen helt, den kan overraske.

Anonymkode: cabc4...eeb

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Comp temperaturmåling

Anonymkode: 5fa13...7a9

Skal sjekke det ut. Takk! 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

P-sprøyte?

Hormonspiral?

Anonymkode: e7f44...b0f

Jeg kan høre med legen ang. p-sprøyte. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har ikke prøvd kobberspiral for legen frarådet det. Jeg kjenner ikke til de ulike merkene dessverre. 

Ts

De fleste allmennleger kjenner kun til vanlig kobberspiral, og ikke den lille kobberspiralen som gir kortere og mindre blødninger.

Snakk med gynekolog

Skrevet

Hormonspiral virker helt opplagt her 

Jeg slet i årevis med P-piller. Etter jeg fikk hormonspiral forsvant alle tenkelige problemer med syklus

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Skal sjekke det ut. Takk! 

Ts

Dette anbefaler jeg deg på det sterkeste. Ladycomp eller Pearly.

Jeg hadde det helt likt deg. Tålte ingenting. Siste var hormonspiral, Jaydess, den som liksom skulle være mildest og gynekologen garanterte null bivirkninger😳 Vel jeg følte meg kjemisk kastrert. Fikk kke tilbake sexlysten før 6 måneder etter jeg tok den ut. Etter å ha holdt ut 8 måneder som ‘kjemisk kastrert’😅🙈 Så styr ihvertfall unna alt med hormoner om du er som meg.

Selv bruker jeg Lady comp fertilitets monitor og det har fungert supert hos meg i 4 år nå. Har etterhvert blitt så kjent med syklusen min at jeg sikkert godt kunne klart meg uten også. Kan bare ikke store på at syklusen ikke vil endre seg de neste årene nåt jeg sakte men sikkert nærmer meg overgangsalderen;)

Får forøvrig satse på denne under kommer på markedet snart☺️

https://www.nrk.no/trondelag/mannlig-prevensjon_-ny-prevensjon-for-menn_-p-gele_-kommer-snart_-sier-professor-1.16279856

Anonymkode: acadb...036

AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (24 minutter siden):

Hormonspiral virker helt opplagt her 

Jeg slet i årevis med P-piller. Etter jeg fikk hormonspiral forsvant alle tenkelige problemer med syklus

Du er heldig. Svært mange mister sexlyst av hormonspiral. Selv slet jeg med mellomblødninger i 5 måneder i tillegg.

Har likevel fått med meg at mange er heldige som deg og tåler hormonspiral godt🙂 Både den mildeste og den med mest hormoner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er heldig. Svært mange mister sexlyst av hormonspiral. Selv slet jeg med mellomblødninger i 5 måneder i tillegg.

Har likevel fått med meg at mange er heldige som deg og tåler hormonspiral godt🙂 Både den mildeste og den med mest hormoner.

Jeg fikk beskjed om at hormonene virker kun lokalt, og det var min opplevelse. Det skal sies at en (av 4 spiraler) brukte lang tid på å etablere seg. Jeg hadde blødninger, hist og pist,i ett års tid, men så ga det seg i flere år.

Men jeg forstår selvsagt at andre har andre og dårligere erfaringer enn meg🥰

AnonymBruker
Skrevet

Pessar med sæddrepende krem. 

Jeg kan heller ikke bruke hormonpreparat. De tar fra meg all sexlyst. På hormonspiral holdt jeg på å gå fra mannen min fordi jeg trodde jeg hadde mistet alle følelsene for ham. Dagen etter at spiralen var ute, så var jeg meg selv igjen.

Anonymkode: fed32...be4

AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på alderen din så er du vel mest sannsynlig ferdig med barn, om ikke snart? Da kan mannen din vurdere om han vil sterilisere seg. Problem solved. Han må da være sikker på at han ikke har ønske om flere barn dersom dere skulle skille dere, eller noe skjer med deg.

Anonymkode: 32eeb...53f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Med tanke på alderen din så er du vel mest sannsynlig ferdig med barn, om ikke snart? Da kan mannen din vurdere om han vil sterilisere seg. Problem solved. Han må da være sikker på at han ikke har ønske om flere barn dersom dere skulle skille dere, eller noe skjer med deg.

Anonymkode: 32eeb...53f

Jeg har ikke barn, så det er nok ikke veien å gå for oss helt ennå. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Pessar med sæddrepende krem. 

Jeg kan heller ikke bruke hormonpreparat. De tar fra meg all sexlyst. På hormonspiral holdt jeg på å gå fra mannen min fordi jeg trodde jeg hadde mistet alle følelsene for ham. Dagen etter at spiralen var ute, så var jeg meg selv igjen.

Anonymkode: fed32...be4

Vet du, det er akkurat sånn jeg føler at jeg blir på p-piller m.m. Rett og slett kastrert som noen skrev lenger opp, og skyr nesten kroppskontakt fordi jeg aldri blir i humør til det. Heller ikke alene. Forferdelig ekkelt siden kjæresten er verdens fineste fyr.. Har heldigvis føleler for han så til de grader, men sårt når kroppen ikke følger med.. 🥺 Pessar har jeg bare hørt om i noen bisetninger på tv, så har ikke helt hatt begrep om hva det er. Skal sjekkes ut, takk!

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...