AnonymBruker Skrevet 15. juni #41 Del Skrevet 15. juni Vi heter Eirik og Erika. De 3 yngre søstrene mine heter Andrea, Alexandra og Andrine Mine barn har også ganske like navn. Rikke, Regine og Rakel Anonymkode: 05ac5...4c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni #42 Del Skrevet 15. juni Det finnes så mange fine navn, så det burde gå an å velge helt forskjellige navn til barna. Vitner om dårlig fantasi og vanskeligere å huske hvem som heter hva for andre. Anonymkode: 8b41a...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni #43 Del Skrevet 15. juni Jeg har et navn som ender med samme vokal som min brors. Da mor ropte da vi var små var det alltid fordi hun ville vi skulle hjelpe med noe. Jeg svarte aldri og unnskyldningen var at jeg trodde hun ropte på bror... Anonymkode: 0d125...333 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni #44 Del Skrevet 15. juni AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 19.08): Der jeg kommer fra er det tilfeldigvis to slekter med samme slektsnavn. Altså de er sikkert i slekt langt bakover et sted, men de kommer fra hver sin slektsgård som heter det samme i hver sin nabobygd + at etterkommere har både kjøpt og giftet til seg flere småbruk og gårder. La oss kalle disse to slektene for Brattlien og Brattlien. Begge slektene har et system hvor eldste sønn kalles opp etter farfar og nest eldste sønn etter morfar og det her har foregått i sikkert 300 år. Brattlien i nabobygda alternerer mellom to navn, la oss si Helmer og Johannes. Brattlien i min bygd alternerer mellom... *DRUMROLL* ...Helmer og Johannes. Siden mer eller mindre alle både sønner og døtre ser ut til å videreføre denne navnegreia finnes det utrolig mange Helmer og Johannes Brattlien i distriktet. Mange av de er søskenbarn eller tremenninger. Jeg husker alle lo av hvor mange av dem det var i telefonkatalogen i sin tid. Her og der har det dukket opp en og annen Svein, Kenneth eller Lucas Noel som tredje eller fjerde sønn, men flere av de har Helmer eller Johannes som mellomnavn, så jeg er usikker på hvor mye det endrer. Uansett, disse slektene får både sønner og døtre og det måtte jo skje en gang i mellom at en fra hver slekt fant hverandre. Før het deres barn Brattlien til etternavn, men nå med litt mindre patriarkalske navnevaner heter flere av de Brattlien Brattlien eller Brattlien-Brattlien. Og som om det ikke er komisk nok, blir det enda spenstigere når et slikt par får to sønner. Den første som blir oppkalt etter farfar og nummer to som blir oppkalt etter morfar. Farfar Helmer fra en av bygdene og morfar Helmer fra den andre bygda. Og hva får vi da? Sett dere ned og ikke drikk brus mens dere leser dette: Helmer Brattlien-Brattlien og hans yngre bror Helmer Brattlien-Brattlien. Sånn apropo søsken med navn som ligner, liksom... Anonymkode: 7e795...fcd Hahaha jeg ler meg ihjel, både av konseptet og beskrivelsen. 😂😂❤️❤️ Anonymkode: 3b237...2a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå