AnonymBruker Skrevet 1. juni #21 Del Skrevet 1. juni Vet om et søskenpar (voksne) der de heter Jan og Janne. Samme navn men gutte- og jenteversjonen. Anonymkode: 858b8...736 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #22 Del Skrevet 1. juni Jan og Janne synes jeg var litt morsomt- på en fin måte. Erik og Eirik er veldig lett å blande sammen. Jeg kjenner til et tvillingpar. De heter det samme. Den ene av dem har ett fornavn til. Det er veldig forvirrende når de omtales. Når sønn/datter heter det samme som far/mor blir det også unødvendig forvirring. Jeg forstår oppkalling, men ikke at det brukes identiske navn. Anonymkode: d72d5...e3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #23 Del Skrevet 1. juni AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 10.55): Vet om tre søsken som alle i grunn har samme navn, vil ikke skrive her for å ikke henge ut noen. Men det er en gutt som har guttversjonen av navnet, så har jenta jenteversjonen, mens den andre jenta har en annen variant av samme navn. Det synes jeg er litt sært. Anonymkode: 5cab6...c20 Viljar, Vilja og Vilje? Anonymkode: bc18d...482 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni #24 Del Skrevet 1. juni Der jeg kommer fra er det tilfeldigvis to slekter med samme slektsnavn. Altså de er sikkert i slekt langt bakover et sted, men de kommer fra hver sin slektsgård som heter det samme i hver sin nabobygd + at etterkommere har både kjøpt og giftet til seg flere småbruk og gårder. La oss kalle disse to slektene for Brattlien og Brattlien. Begge slektene har et system hvor eldste sønn kalles opp etter farfar og nest eldste sønn etter morfar og det her har foregått i sikkert 300 år. Brattlien i nabobygda alternerer mellom to navn, la oss si Helmer og Johannes. Brattlien i min bygd alternerer mellom... *DRUMROLL* ...Helmer og Johannes. Siden mer eller mindre alle både sønner og døtre ser ut til å videreføre denne navnegreia finnes det utrolig mange Helmer og Johannes Brattlien i distriktet. Mange av de er søskenbarn eller tremenninger. Jeg husker alle lo av hvor mange av dem det var i telefonkatalogen i sin tid. Her og der har det dukket opp en og annen Svein, Kenneth eller Lucas Noel som tredje eller fjerde sønn, men flere av de har Helmer eller Johannes som mellomnavn, så jeg er usikker på hvor mye det endrer. Uansett, disse slektene får både sønner og døtre og det måtte jo skje en gang i mellom at en fra hver slekt fant hverandre. Før het deres barn Brattlien til etternavn, men nå med litt mindre patriarkalske navnevaner heter flere av de Brattlien Brattlien eller Brattlien-Brattlien. Og som om det ikke er komisk nok, blir det enda spenstigere når et slikt par får to sønner. Den første som blir oppkalt etter farfar og nummer to som blir oppkalt etter morfar. Farfar Helmer fra en av bygdene og morfar Helmer fra den andre bygda. Og hva får vi da? Sett dere ned og ikke drikk brus mens dere leser dette: Helmer Brattlien-Brattlien og hans yngre bror Helmer Brattlien-Brattlien. Sånn apropo søsken med navn som ligner, liksom... Anonymkode: 7e795...fcd 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni #25 Del Skrevet 2. juni katties skrev (På 30.5.2024 den 23.36): Som ikke er tvillinger. F.eks: - Hege og Helge - Elias og Elsa - Runa og Rune ? ikke for likt ,men for eksempel Henrik og Håvard,Sigrid og Synne og Malin og Madelen synes jeg er fint kjenner søsken som heter det Anonymkode: 113d0...87e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni #26 Del Skrevet 2. juni I vår omgangskrets har vi Victor og søsteren Victoria, brødrene Kasper og Jesper (lurer på hva sønn nummer tre skal hete?!), og søstrene Milly og Lilly ... Anonymkode: f8ba5...8b4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni #27 Del Skrevet 2. juni Vet om søsken som heter Olivia og Oliver, og syns helt ærlig at det er veldig spesielt å velge så like navn. De skal liksom være egne individer, ikke bare hverandres søsken. Anonymkode: 611ba...475 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 4. juni #28 Del Skrevet 4. juni Tenker at de har dårlig fantasi, og at det er veldig kjedelig. Synes også det er dumt å se på søsken som "et sett" - jeg føler det reflekterer litt den trenden der barn i en del familier blir foreldrenes utstillingsvindu, bevis på normalitet og vellykkethet på en måte. Det er de samme familiene der de ikke kan ha framme ting barna har laget, for det passer ikke inn i interiørstilen. Lille Martin og lille Martine har bare leker i beige og grått. Ja, nå er jeg fordomsfull. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #29 Del Skrevet 4. juni Vet om ett søskenpar som heter Thea og Theo, og nei de er ikke tvillinger. Det blir for sært i mine øyne.. Anonymkode: ca0cf...f33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #30 Del Skrevet 4. juni Ikke helt min greie, men heller ikke noe jeg har gitt en ekstra tanke. Folk får gjøre som de vil. Anonymkode: f6a34...3c1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #31 Del Skrevet 4. juni Kjenner til Martin og Martine. Og Herman og Hermine. Anonymkode: faba2...b5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni #32 Del Skrevet 4. juni Vet om noen som har Nora og Aron, det er litt spesielt. Anonymkode: edd12...7e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #33 Del Skrevet 9. juni Liker det ikke i det hele tatt, selv om navnene kan være fine nok hver for seg. Synes barn skal få være individer, og ikke et matchende "sett" med søsken. Anonymkode: 85deb...40c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni #34 Del Skrevet 12. juni Olivia og Olene Anonymkode: 0c0be...d52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #35 Del Skrevet 13. juni Jeg vet om søstre som heter Sara og Siri. Det blir for likt i mine øyne. Går bare i surr når jeg skal si riktig navn til riktig person. Anonymkode: cacf7...e78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #36 Del Skrevet 13. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg vet om søstre som heter Sara og Siri. Det blir for likt i mine øyne. Går bare i surr når jeg skal si riktig navn til riktig person. Anonymkode: cacf7...e78 det var jo ikke likt. kjenner søksjen som heter Mia og Mio, Emil og Emma og Nina og Mina, det er for likt Anonymkode: 113d0...87e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #37 Del Skrevet 13. juni Vi har ganske like navn på barna, det var ikke planlagt men det var det eneste navnet (barn nr 2) som vi likte. Vil ikke skrive det her men eksempel Sindre og Sigrid/Thelma og Theo. Jeg synes slike navn passer best hos tvillinger kanskje, men som sagt.. vi prøvde å komme på et annet navn uten at vi fant et vi begge likte godt. Mulig mange havner i den situasjonen fordi man blir vandt til å bruke/høre et navn og dermed liker det godt, og automatisk liker navn som klinger likt. Anonymkode: 179c5...7ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni #38 Del Skrevet 13. juni Kjenner til: Martin og Martine Hedda og Hedvig Anonymkode: da306...bdb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni #39 Del Skrevet 15. juni Jeg tenker at her er det foreldre som egentlig kun ville ha ett barn, men som fikk barn nummer to fordi o store førstefødte måtte ha et søsken. Søsken nummer to er kun et tilbehør til nummer en og må derfor matche, rime eller ligne mest mulig på originalen. Anonymkode: 08284...5d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni #40 Del Skrevet 15. juni Det hadde gått i surr på en god dag. Anonymkode: 9e17b...fc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå