AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #1 Skrevet 30. mai 2024 Har nylig startet å spise etter 16:8. Det har gått fint og jeg går ned i vekt som ønsket. I dag skulle vi i bursdag. Jeg er vant med å spise mellom 11-19, og spiser sunt og ikke rent sukker. Men i kveld tillot jeg meg kake og annet godt og klokken var rundt 21. Nå har jeg oppblåst mage, og litt smerter i magen og føler meg elendig fordi at jeg spiste sukker og brøt fasten. Hvordan klarer dere leve normalt slik som det her? Anonymkode: 425db...eea
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #2 Skrevet 31. mai 2024 Jeg elsker denne dietten, og jeg har gått fra 62 ned til 53 kg bare på noen måneder. Det etter å ha forsøkt så mange dietter, men en gang må man jo begynne å leve normalt igjen. 16:8 er en livstil jeg lever godt med. Jeg har null dårlig samvittighet for de dagene jeg skal noe spesielt og spiser senere enn hva som er "godkjent". Holder meg til et spisevindu mellom 14-19/20. Men det har skjedd mer enn én gang at jeg har vært ute og spist nattmat etc. Passer bare på å spise litt mindre porsjoner de neste dagene. Har jeg lyst på en burgertallerken én dag, spiser jeg bare ett par knekkebrød på kvelden f.eks. Det som teller er kalori-inntaket i løpet av dagen, og tror det er mye bedre å spise for mye som første måltid enn det siste rett før man legger seg. Så lenge det ikke blir en vane så gjør det ingenting å skeie ut en dag. Anonymkode: 5eeef...a87 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #3 Skrevet 31. mai 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Har nylig startet å spise etter 16:8. Det har gått fint og jeg går ned i vekt som ønsket. I dag skulle vi i bursdag. Jeg er vant med å spise mellom 11-19, og spiser sunt og ikke rent sukker. Men i kveld tillot jeg meg kake og annet godt og klokken var rundt 21. Nå har jeg oppblåst mage, og litt smerter i magen og føler meg elendig fordi at jeg spiste sukker og brøt fasten. Hvordan klarer dere leve normalt slik som det her? Anonymkode: 425db...eea Jeg lever mye bedre slik som dette. Jeg har mer energi, soververe, høyere sexlyst, strammere kropp, mer stabil mental helse, finere hud, bedre fordøyelse osv. Men ja, det er klart at når vi har gjort kroppen vant til et rent kosthold og god tid til å fordøye, i motsetning til før, så vil vi mye lettere merke hvor dårlig disse usunne dagene egentlig er for oss. Da kommer oppblåstheten og hovent ansikt og dårlig søvn og lite energi som følge av det. Personlig elsker jeg at det er slik, for det gjør det enklere for å la vær å havne "på kjøret" med usunn mat over lengre tid. En dag her og der er nok. Det er liksom ikke verdt det lenger, akkurat som med alkohol - når jeg ble eldre, ble jeg mer fyllesyk, og som effekt av det ble jo at jeg minket inntaket av alkohol for å unngå den grusomme dagen derpå. Eller, to dagers derpå, som det etterhvert ble. Ikke lenger verdt det. Livskvaliteten min nå er hubdre ganger bedre enn noensinne, pluss vekta holder seh stabil uten at jeg noensinne føler meg sulten eller nekter meg selv noe! Anonymkode: a89fc...5bc 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #4 Skrevet 31. mai 2024 Jeg har levd med, og spist etter, periodisk faste stort sett hele livet, og har aldri hatt dårlig samvittighet for å "bryte fasten" unntaksvis. Ikke kompenserer jeg med å flytte spisevinduet neste dag heller. Jeg gjør unntaket så lite som mulig (for eksempel ett lite kakestykke i stedet for 3 større), og bare fortsetter som vanlig neste dag. Periodisk faste er bare et måltidsmønster, og noen dager passer ikke dette måltidsmønsteret med livet, slik er det bare. Jeg kan også oppleve at det å "bryte fasten" (spise for sent på kvelden) gir meg smerter, gjør meg oppblåst, og gir meg generelt ubehag, og derfor gjør jeg det bare ved spesielle anledninger som gjør ubehaget verd det. Det er ikke verd det hvis det bare er å spise litt snacks på en lørdagskveld, men det er verd det ved spesielle sosiale sammenhenger med venner og familie, for eksempel på julaften, bursdagsselskaper eller i bryllup. Anonymkode: 3e92c...325 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #5 Skrevet 31. mai 2024 Ingen dårlig samvittighet her heller. Livet skjer. I går kom jeg for eksempel ikke hjem før nærmere 20, så da ble det middag etter at spisevinduet mitt vanligvis er lukket. No big deal. Anonymkode: 1f184...e69 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #6 Skrevet 31. mai 2024 Jeg fikk det, og måtte slutte. Jeg ble helt besatt av tiden, fulgte med i appen hele tiden på hvor mye tid jeg hadde igjen før jeg hadde lov til å spise, eller måtte slutte å spise. Ble kjempeopptatt av å få strike. Holdt på i 300 dager, samtidig som jeg telte macroer. Det var jeg vant til, men det førte til ytterligere stress om å nå målene på karbo, fett og protein, veide alt, regne ut hvert måltid. Jeg utvikla HA https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/24431-hypothalamic-amenorrhea , der man mister mensen pga stress knyttet til trening og mat. Jeg fikk ikke en direkte spiseforstyrrelse, men jeg fikk definitivt forstyrret spisemønster. På engelsk skiller man på eating disorder og disordered eating. Fasting gjorde meg helt utslitt og stressa. Har aldri vært så lav i fettprosent og samtidig så miserabel. Anonymkode: 1785e...ea2 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #7 Skrevet 31. mai 2024 Nå er jeg sjelden i bursdag, men bursdag, date med mannen (vi har små barn) osv er jo anledninger jeg bryter fasten med god samvittighet. Man skal tross alt ha et liv også. Jeg elsker (god) kake, og god mat ute. Og det at jeg da spiser utenfor spisevinduet mitt har jeg ingen dårlig samvittighet for så lenge det er en spesiell anledning. Men en pose smågodt på kvelden en vanlig dag, et stykke tørr kake på et arrangement, det er ingen spesiell anledning. Og her hadde jeg fått dårlig samvittighet/angret på at jeg brøt spisevinduet. Det er faktisk ikke verdt å føle seg oppblåst eller «ødelegge» arbeidet av kjip kake eller en stor pose smågodt («måtte» jeg hatt smågodt kunne jeg valgt noen få biter og kun de, innenfor spisevinduet). For de små store familier med 1-2 bursdager hver måned og x antall avslutninger så må man jo velge ut på forhånd hvor det er «verdt» å gå utenfor spisevinduet. Jeg vet jo hvem som baker fantastiske kaker, og hvor jeg like så godt kan ta med litt frukt til bordet (om det er innenfor vinduet, kaffe/sukkerfri brus takker jeg ja til uavhengig av vinduet). Anonymkode: b3bee...970
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #8 Skrevet 31. mai 2024 Har ikke et religiøst forhold til fasten, så da går det fint. Forskjell på hverdag og fest. Bursdag er fest, da brytes fasten og kroppen sier av og til i fra, men så kommer hverdagen igjen. Faster jo for å ha en bedre helse for å kunne leve, da må man kunne leve. Anonymkode: 38cc1...0f1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2024 #9 Skrevet 2. juni 2024 Jeg bryter fasten hver lørdag jeg. Pizza eller annen kosemat med familien lørdag kveld er obligatorisk hos oss 😊 Anonymkode: 1fd3b...253
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå