Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har fått cøliaki, i en alder av 40 år. Tatt blodprøver og skal henvises videre til undersøkelse grunnet funn i prøven. Hvordan symptomer har dere som fikk diagnosen i voksen alder?

Anonymkode: d7c18...28b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen da jeg var 20 år. Årsaken til at jeg ble sjekket for dette var fordi jeg plutselig fikk ett kløende utslett som ikke gikk bort på ett år. Mye tydet på at dette var noe som kalles for dermatitis herpetiformis, og er veldig vanlig at de som har dette også har cøliaki. Ett annet symptom var at jeg var mye trøtt og kunne sove når som helst. Ellers hadde jeg ingen plager og hadde nok aldri blitt testet hvis det ikke hadde vært for utslettet.

Anonymkode: f915f...196

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk diagnosen da jeg var 20 år. Årsaken til at jeg ble sjekket for dette var fordi jeg plutselig fikk ett kløende utslett som ikke gikk bort på ett år. Mye tydet på at dette var noe som kalles for dermatitis herpetiformis, og er veldig vanlig at de som har dette også har cøliaki. Ett annet symptom var at jeg var mye trøtt og kunne sove når som helst. Ellers hadde jeg ingen plager og hadde nok aldri blitt testet hvis det ikke hadde vært for utslettet.

Anonymkode: f915f...196

Takk for svar ☺️ Kjenner meg igjen i den trettheten, men ikke utslett.. 

Skrevet

Min ble oppdaget ved en tilfeldighet på gastroskopi da jeg var 30. Jeg var mye trøtt og sliten, veldig hard i magen og hadde mye migrene 

Et halvt år etter diagnosen og med glutenfri kost, ble jeg mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk diagnosen som 30-åring. Var utslitt og trøtt, og trodde noe var alvorlig galt pga dette. Hadde også mye forstoppelse samt vitaminmangler (spesielt folat og D-vitamin).

Anonymkode: 6f5b8...92c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fikk diagnosen som 30-åring. Var utslitt og trøtt, og trodde noe var alvorlig galt pga dette. Hadde også mye forstoppelse samt vitaminmangler (spesielt folat og D-vitamin).

takk for svar alle som har svart!

her ble det påvist lavt jern, prøver tatt fordi jeg er så innmari utslitt. Fikk da påvist forhøyet nivå i blodprøve og er spent på gastroskopi. 

har noen av dere opplevd psykiske symptomer knyttet til cøliaki? Jeg gikk til legen fordi jeg var veldig sliten og følte på depresjonssymptomer, og så kom dette frem på blodprøvene 

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (16 timer siden):

Min ble oppdaget ved en tilfeldighet på gastroskopi da jeg var 30. Jeg var mye trøtt og sliten, veldig hard i magen og hadde mye migrene 

Et halvt år etter diagnosen og med glutenfri kost, ble jeg mye bedre.

Merket du noen psykiske symptomer? (Se innlegget mitt over)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, når jeg var på det sykeste i året før diagnosen ble jeg også ganske nedfor og motløs. Alt føltes blytungt og som en kamp. De jeg jobbet og gikk på skole med mestret ting helt fint, mens jeg ikke mestret ting i det hele tatt.  Jeg har aldri kjent en sånn type utmattelse siden som jeg hadde da. Og i tillegg masse magesmerter, forstoppelse/diaré som påvirket livskvaliteten betraktelig. Det er helt naturlig å bli deprimert når man er langvarig syk, da depresjon kan være en respons man går inn i ved langvarig motgang.

Håpet du kommer til bunns i hva dette er, og at du får en rask bedring!🌸Livet som glutenfri er ganske ok når man blir vant til det😊

Anonymkode: 8c41d...889

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, når jeg var på det sykeste i året før diagnosen ble jeg også ganske nedfor og motløs. Alt føltes blytungt og som en kamp. De jeg jobbet og gikk på skole med mestret ting helt fint, mens jeg ikke mestret ting i det hele tatt.  Jeg har aldri kjent en sånn type utmattelse siden som jeg hadde da. Og i tillegg masse magesmerter, forstoppelse/diaré som påvirket livskvaliteten betraktelig. Det er helt naturlig å bli deprimert når man er langvarig syk, da depresjon kan være en respons man går inn i ved langvarig motgang.

Håpet du kommer til bunns i hva dette er, og at du får en rask bedring!🌸Livet som glutenfri er ganske ok når man blir vant til det😊

Anonymkode: 8c41d...889

Tusen takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 15.03):

takk for svar alle som har svart!

her ble det påvist lavt jern, prøver tatt fordi jeg er så innmari utslitt. Fikk da påvist forhøyet nivå i blodprøve og er spent på gastroskopi. 

har noen av dere opplevd psykiske symptomer knyttet til cøliaki? Jeg gikk til legen fordi jeg var veldig sliten og følte på depresjonssymptomer, og så kom dette frem på blodprøvene 

Jeg var nedstemt, men lest fordi jeg følte meg så utrolig dårlig. Jeg ble sliten av helt vanlig aktivitet og var konstant utmattet. Mye bedre nå, men det tok tid å bli bra (over ett år).

Du kommer nok til å merke stor (gradvis) bedring etterhvert som du legger om kosten. Husk å ikke legge om til glutenfritt før du har tatt gastroskopi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...