AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #1 Skrevet 30. mai 2024 Hvor stor bil trenger man til hver hund om man har vanlig stasjonsvogn? Har en hund på størrelse med en schæfer og tenkte å kjøpe en til uten å måtte bytte bil. Anonymkode: efb20...3f4
klarinetta Skrevet 30. mai 2024 #2 Skrevet 30. mai 2024 Du har vel bilbur i bagasjen som passer til hunden du allerede har - får du inn et bur til av samme størrelse?
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Skrevet 30. mai 2024 klarinetta skrev (23 minutter siden): Du har vel bilbur i bagasjen som passer til hunden du allerede har - får du inn et bur til av samme størrelse? Det blir litt annerledes da det er flere steder en ikke har plass til bur. Men hvor stort bur bør man ha til hver hund? Går det på kilo på hunden? Anonymkode: efb20...3f4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #4 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det blir litt annerledes da det er flere steder en ikke har plass til bur. Men hvor stort bur bør man ha til hver hund? Går det på kilo på hunden? Anonymkode: efb20...3f4 Kilo har vel ikke så mye å si. Det går mer på høyde og lengde. Du har jo relativt kompakte hunder som er tunge, liksom. Og min er større i høyde og lengde enn kilo skulle tilsi fordi han er tynn og lang i alle retninger. Den skal kunne stå og sitte, og den skal kunne legge seg ned komfortabelt. Anonymkode: 92cf0...ab7 1
klarinetta Skrevet 31. mai 2024 #5 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det blir litt annerledes da det er flere steder en ikke har plass til bur. Men hvor stort bur bør man ha til hver hund? Går det på kilo på hunden? Anonymkode: efb20...3f4 Du som allerede har hund og bil vet vet hvilke bur som er påbudt og om du får plass? Hvis ikke, gjør et kjapt søk.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #6 Skrevet 31. mai 2024 klarinetta skrev (19 minutter siden): Du som allerede har hund og bil vet vet hvilke bur som er påbudt og om du får plass? Hvis ikke, gjør et kjapt søk. Det er ingen type bur som er påbudt, eller forbudt for den saks skyld. Anonymkode: 5a89f...ab7
klarinetta Skrevet 31. mai 2024 #7 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen type bur som er påbudt, eller forbudt for den saks skyld. Anonymkode: 5a89f...ab7 Sikring av hund i bil har egne regler.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #8 Skrevet 31. mai 2024 klarinetta skrev (13 minutter siden): Sikring av hund i bil har egne regler. Så klart. Men det er ingen type bur som er påbudt, som du skrev. Det er ikke påbudt med bur i det hele tatt. Kun at hunden skal sikres. Et solid bur er selvsagt best til dette, men påbudt er det ikke. Anonymkode: 5a89f...ab7
FantasDick Skrevet 31. mai 2024 #9 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den skal kunne stå og sitte, og den skal kunne legge seg ned komfortabelt. Anonymkode: 92cf0...ab7 Dette. Ikke for lite så hunden har det ukomfortabelt, men ikke for stort slik at den flyr rundt inni der. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #10 Skrevet 31. mai 2024 Burde jeg da kjøpe en mindre hund? Anonymkode: efb20...3f4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #11 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor stor bil trenger man til hver hund om man har vanlig stasjonsvogn? Har en hund på størrelse med en schæfer og tenkte å kjøpe en til uten å måtte bytte bil. Anonymkode: efb20...3f4 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Burde jeg da kjøpe en mindre hund? Anonymkode: efb20...3f4 Skjønner ingen ting jeg 😂 Skal du kjøpe en bil til hver hund? Jeg får fint plass til to labradorer i min lille kombi, men jeg har tatt ut baksetene for å få det til. Så om du får plass til en schæfer til eller ikke i din bil kommer jo helt an på hvordan oppsett du har i bilen? Anonymkode: 5a89f...ab7
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #12 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ingen ting jeg 😂 Skal du kjøpe en bil til hver hund? Jeg får fint plass til to labradorer i min lille kombi, men jeg har tatt ut baksetene for å få det til. Så om du får plass til en schæfer til eller ikke i din bil kommer jo helt an på hvordan oppsett du har i bilen? Anonymkode: 5a89f...ab7 Jeg har baksetene der. Anonymkode: efb20...3f4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #13 Skrevet 31. mai 2024 Skal ikke kjøpe ny bil til hver hund. Men om jeg får plass i bilen. Anonymkode: efb20...3f4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #14 Skrevet 31. mai 2024 NAF har en oversikt over lengde og bredde Bagasjerom. Og så er det et alternativ å få spesialdesignet bur. Evt bruke sperrer slik at de ikke kan slenges fremover ved påkjørsel. Jeg bruker variocage til min shaefer. Det kan jeg justere lengden på. Men hadde ikke fått plass til 2 bur. Bredden tar nesten hele bagasjerommet. Flere stasjonsvogner som har for dårlig lengde som Volvo V60 mm. Jeg har en Nissan qashqai. Den kan ikke ligge i hele lengden (1meter) men sover sammenrullet. Og kan sitte oppreist. Anonymkode: 13bb4...eec
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #15 Skrevet 31. mai 2024 Jeg har måttet lagt ned baksetene for å få plass til et dobbeltbur. Før jeg fikk hund nr. 2, hadde jeg variobarrier mellom bagasjerommet og fremsetene, som funket bra. Det er ikke like trygt for hunden som et bur, men det er trygt for sjåfør og passasjerer. Jeg måtte skifte til dobbeltbur fordi den nye hunden var ganske stressa i bilen og det er ikke gøy for den andre å bli valsa over. Hunder regnes som last og skal derfor sikres på et vis. Det finnes kollisjonstestet sele og bånd som festes i setebeltet, men det er den minst trygge sikringen man kan få. Hunden slenge rundt i tak og vindu, og sele/bånd rives lett løst. Barriere mellom bagasjerommet og baksetene er den nest beste måten å sikre på. Om man ikke har plass til dobbeltbur og hundene er ok med å dele bagasjerommet, så er det et godt alternativ. Hundene er ikke like sikre som i et bur. I et bagasjerom vil de vanligvis ha mer plass til å bli slengt rundt, og med null sikring mot knuste ruter eller om bakdøra flyr opp. Kollisjonstestet bur er det sikreste for alle parter (så lenge man fester buret godt så det ikke fyker gjennom setet foran og knuser personen som sitter der, som jeg har hørt kan skje om man ikke sikrer). Om du ikke har plass til dobbeltbur, Ts, så bør du se på gode, kollisjonstestet barrierer. Anonymkode: 68100...560
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå