Gå til innhold

Mannen har blir kalt ut til Heimevernet øvelse 7 dager før termin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Mannen har akkurat fått innkallelse til øvelse i HV 7 dager før termindato, og jeg kjenner meg stresset. 

Har lest og skjønt at man ikke får fritak grunnet det og at han må reise ut, for så heller å komme hjem når fødselen starter. 

Vet enda ikke hvor langt unna han skal, og jeg sitter da hjemme med 1 barn fra før og en hund som også skal tas vare på. 

Hva gjør jeg nå? 

Anonymkode: 52444...971

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett i at det er veldig vanskelig å få fritak ja. 

Har du ingen naboer eller familiemedlemmer som kan passe barn og hund hvis du må føde, bare i timene til samboeren din får kommet seg hjem? 

Anonymkode: 9bb47...230

• Liker 5
Skrevet

han kan sende inn forespørsel om utsettelse. det skal i de fleste tilfeller gå helt greit mtp. situasjonen.

• Liker 13
Skrevet

Far til mitt barn var i samme situasjon, han reiste PÅ termin 🙃 han fikk ikke fritak (vi prøvde). Men han fikk tilrettelegging ved at han var forholdsvis nærme hjemmet i forhold til hva han egentlig skulle, samtidig fikk jeg et nummer til en satelittelefon til lederen eller noe - som jeg kunne ringe om noe skjedde og han måtte komme hjem (han var utenfor mobildekning). Fikk streng beskjed om at dette bare var et «nødnummer» 🤭 Beskjeden var at han da fikk reise umiddelbart om noe startet. 

(Vi fikk ikke bruk for dette, da fødselen ikke startet den uken - så vet ikke hvordan det hadde utartet seg i praksis). 

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette syns jeg er så innmari drøyt. At det ikke kan tilrettelegges for kvinner som når-som-helst kan føde. Som om ikke det er jævlig nok å gå og vente på at en fødsel skal starte med et lite barn og hund hjemme, så skal man måtte gjøre det UTEN mannen fordi han MÅ akkurat ut den uken!? Kan ikke fatte at FØDSEL ikke er gyldig grunn til utsettelse. Åpenbart at dette styres av menn. Jeg sitter selv høygravid og kun en uke unna termin. Skulle mannen dratt nå hadde jeg fått fullstendig sammenbrudd. Hvorfor ikke tilrettelegge mer for oss kvinner?! 

Anonymkode: 2b37d...8ff

Ja, det er snodig. Min mann er i heimevernet og forteller om fritak/delvis fritak/tilrettelegging for langt mindre alvorlige ting enn dette her.

Anonymkode: 4e264...fa6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde sammen problemstilling her for et par år siden. Øvelsen startet 15 dager etter termin, fikk ikke utsettelse fordi det ikke var innenfor de 14 dagene far har krav på etter fødsel. Fødte til termin, og tok kontakt med dem igjen da, og fikk godkjent at han ikke måtte være borte på natten, men kunne komme hjem hver kveld. Da var det heldigvis ganske i nærheten. 

Anonymkode: 52a88...ec5

AnonymBruker
Skrevet

Søk om fritak. Min samboer fikk det og kan ikke skjønne at det skal være noe problem.

Anonymkode: 16771...655

• Liker 1
Skrevet

Søk om utsettelse. Jeg hadde en 5 mndr gammel baby da jeg ble utkalt (og fortsatt ammet) og fikk utsettelse uten problemer. Og jeg var befal. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
megda skrev (16 timer siden):

han kan sende inn forespørsel om utsettelse. det skal i de fleste tilfeller gå helt greit mtp. situasjonen.

Dette. Han får neppe fritak, men det vil (og bør definitivt) sannsynligvis være grunn til utsettelse. 

Anonymkode: ee144...c32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer var kalt inn til ukes øvelse. Jeg hadde termin midt i uken. Vi søkte og fikk fritak. Fikk også høre at hvis samboer ønsket å delta på øvelsen kunne de tilrettelegge at han fikk sove hjemme mellom øvelsene og fikk transport til sykehuset hvis noe skulle skje. Han er «vanlig» ikke noe ledelse eller noe sånt :)

jeg snakket en del med jordmor om følelsene rundt dette, og det anbefales. Ble veldig stresset av tanken på å føde alene.

Anonymkode: b3b1a...7fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, Stor pike said:

Søk om utsettelse. Jeg hadde en 5 mndr gammel baby da jeg ble utkalt (og fortsatt ammet) og fikk utsettelse uten problemer. Og jeg var befal. 

Det sier vel seg selv at man ikke kan ha ammende kvinner på slagmarken.

I TS sitt tilfelle er det strengt tatt ikke nødvendig at mannen er med på fødselen, og da bør det å beskytte landet komme først.

Anonymkode: 48935...19c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han får ikke fritak pga fødsel (det står til og med på HV sine sider). At andre sier man får fritak eller utsettelse pga fødsel høres veldig rart ut. Mulig de var ekstremt heldige, men dette er ikke vanlig. Det burde ikke være vanskelig for deg å ta vare på ett barn og en hund noen få dager og han er tilgjengelig på telefon og får permisjon umiddelbart når fødselen starter. 

Anonymkode: 7fc20...858

AnonymBruker
Skrevet

Bare å sende inn søknad. Skjedde det samme her og han fikk utsettelse. Måtte bare sende inn terminbekreftelse fra jordmor.

Anonymkode: 22010...d19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 22.55):

Dette syns jeg er så innmari drøyt. At det ikke kan tilrettelegges for kvinner som når-som-helst kan føde. Som om ikke det er jævlig nok å gå og vente på at en fødsel skal starte med et lite barn og hund hjemme, så skal man måtte gjøre det UTEN mannen fordi han MÅ akkurat ut den uken!? Kan ikke fatte at FØDSEL ikke er gyldig grunn til utsettelse. Åpenbart at dette styres av menn. Jeg sitter selv høygravid og kun en uke unna termin. Skulle mannen dratt nå hadde jeg fått fullstendig sammenbrudd. Hvorfor ikke tilrettelegge mer for oss kvinner?! 

Anonymkode: 2b37d...8ff

Graviditet er ingen sykdom. Kvinner føder uten mannen til stede over hele verden og det går fint. Hun får finne noen naboer som kan se etter ungene.

Vi klarte det før i tiden da vi skulle føde og det var ingen som klaget.

Anonymkode: 51e19...532

• Liker 2
  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Graviditet er ingen sykdom. Kvinner føder uten mannen til stede over hele verden og det går fint. Hun får finne noen naboer som kan se etter ungene.

Vi klarte det før i tiden da vi skulle føde og det var ingen som klaget.

Anonymkode: 51e19...532

Hilsen barnløse Gunn på 48! 

Anonymkode: f8010...7c3

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Han får ikke fritak pga fødsel (det står til og med på HV sine sider). At andre sier man får fritak eller utsettelse pga fødsel høres veldig rart ut. Mulig de var ekstremt heldige, men dette er ikke vanlig. Det burde ikke være vanskelig for deg å ta vare på ett barn og en hund noen få dager og han er tilgjengelig på telefon og får permisjon umiddelbart når fødselen starter. 

Anonymkode: 7fc20...858

Hehe, lett for deg og si da. Selv måtte jeg sitte i rullestol de siste 6 ukene før fødsel. Ikke var hjemmet tilrettelagt for det så samboer måtte bære stolen opp trapper ol. Jeg kunne aldri tatt vare på et barn og en hund. 

Formen før fødsel er svært variabel. Ingen er lik. 

Anonymkode: f37cd...95e

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Får han ikke fritak ber du om sykemelding fra lege. Da må far bli hjemme. Helt unødig at du skal være utslitt til fødsel fordi du må lufte hund og ta deg av barn alene. 

Du har faktisk permisjon nå, for å lade opp til fødsel. 

Hadde ikke behov for hvile før fødsel vært der, så hadde vi ikke hatt 3 uker permisjon før fødsel og kunne jobbet til riene ble så hyppig at vi må på sykehuset.  

Men slik er det heldigvis ikke i Norge. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hilsen barnløse Gunn på 48! 

Anonymkode: f8010...7c3

Seriøst?!

Det er bare siste 30 år det har vært vanlig med partner tilstede. Likevel bor det oppegående voksne i dette landet som har født uten partner. Trenger ikke være hverken barnløs eller gammel for å skjønne at persille generasjonen nå skal sette en ny generasjon til verden. Verden er brutal og mobilisering for å beskytte nettopp familien går langt utenfor nesetippen. Hvorfor ikke heller se på dette som en innsats for egen familie og ta en for laget? 

Anonymkode: b2e62...4c6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Får han ikke fritak ber du om sykemelding fra lege. Da må far bli hjemme. Helt unødig at du skal være utslitt til fødsel fordi du må lufte hund og ta deg av barn alene. 

Du har faktisk permisjon nå, for å lade opp til fødsel. 

Hadde ikke behov for hvile før fødsel vært der, så hadde vi ikke hatt 3 uker permisjon før fødsel og kunne jobbet til riene ble så hyppig at vi må på sykehuset.  

Men slik er det heldigvis ikke i Norge. 

Ja for all del, oppfordre til misbruk av sykemeldingsordningen er helt ok så lenge lufting av hund og å passe barn invalidiserende.
Å være høygravid er ingen sykdom, men blodpropp grunnet inaktivitet kan fort bli farlig. 

Anonymkode: b2e62...4c6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...