Gå til innhold

Kjøre ut av rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. I en rundkjøring som har 1 kjørefelt på vei inn, men to felt når en tar første avkjørsel til høyre. Hvor høyre feltet er for de som skal svinge til høyre ved krysset man ankommer, og venstre feltet er pil rett frem. Hvor skal jeg legge meg når jeg kommer ut av rundkjøringen? Jeg kommer jo fra vei med ett felt, men skal vel i teorien legge meg i høyre felt for å blinke over til venstre når jeg skal rett frem, eller er det lov å blinke ut av rundkjøringen å legge seg i venstre kjørefelt..? Ettersom det ikke er to felt i de andre utkjørselen(e) 

Anonymkode: b6264...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du vet at du skal videre i venstre felt så kan du legge deg i venstre direkte.

Anonymkode: 25d3e...6a3

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blink deg rett inn i venstre felt. Men pass deg for biler på høyresiden

Hadde blitt rimelig kaos i Sinsenkrysset om alle skulle lagt seg i høyre felt før man fant sin riktige fil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du til venstre, så legger du deg jo i venstre felt.

Anonymkode: 3d8f8...6fd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, jeg holder på med lappen så kan dobbel sjekke med kjørelærer også. Er bare han jeg øvelseskjører med privat som sier jeg først skal legge meg i høyre felt for å blinke over til venstre felt, jeg finner det unaturlig da jeg vet jeg skal rett frem og det er tydelig markert at høyre felt er for dem som skal ta til høyre i krysset etter rundkjøringen. Han er ikke helt sikker selv men mener at det er hovedregelen da en skal legge seg i feltet man kommer i fra, som vil bli høyre når det kun er ett felt. Men det er dog kun i denne utkjørselen av rundkjøringen som har to kjørefelt, alle som kommer inn i rundkjøringen har ett felt samt alle andre utkjørsler av rundkjøringen har ett felt utenom den ene utkjørselen. ( Kanskje ikke beste forklaringen..)

Anonymkode: b6264...198

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar, jeg holder på med lappen så kan dobbel sjekke med kjørelærer også. Er bare han jeg øvelseskjører med privat som sier jeg først skal legge meg i høyre felt for å blinke over til venstre felt, jeg finner det unaturlig da jeg vet jeg skal rett frem og det er tydelig markert at høyre felt er for dem som skal ta til høyre i krysset etter rundkjøringen. Han er ikke helt sikker selv men mener at det er hovedregelen da en skal legge seg i feltet man kommer i fra, som vil bli høyre når det kun er ett felt. Men det er dog kun i denne utkjørselen av rundkjøringen som har to kjørefelt, alle som kommer inn i rundkjøringen har ett felt samt alle andre utkjørsler av rundkjøringen har ett felt utenom den ene utkjørselen. ( Kanskje ikke beste forklaringen..)

Anonymkode: b6264...198

Det er hovedregelen ja, men hvis du kjører på et kjent sted og vet hvilket felt du skal videre i så kan du legge der der direkte. Vi har massevis av den typen rundkjøringer du beskriver her hvor jeg bor, og det var nå sånn jeg lærte det på kjøretimer. 

Anonymkode: 25d3e...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke meningen å kuppe tråden altså, men har et liknende spørsmål. To kjørefelt inn til rundkjøringen. Hele 5 veier ut. Jeg er usikker på hvilket felt jeg skal legge meg i når jeg skal rett fram, som i dette tilfellet er utkjørsel nr 3. Når jeg kommer ut av rundkjøringen er det to felt, og jeg skal i det høyre feltet.  For meg synes det naturlig å legge meg i det høyre feltet på vei inn i rundkjøringen, og holde meg der til jeg kjører ut? 

Anonymkode: 8caa5...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg ut bilde av rundkjøringen, lettere å svare da. 

Anonymkode: 50798...9fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det rundkjøringen i Lillehammer? 😄 Der er det hvertfall en sånn. Jeg har fått beskjed om å kjøre ut i høyre felt først også blinke meg over i venstre hvis jeg skal dit. Om du får oppkjøring i en sånn rundkjøring, så er det nok refleksjonene du kommer med i etterkant som teller mest. La oss si  du bestemmer deg for å kjøre ut i venstre felt. Det kommer en bak deg som skal fortsette rundt, så du må vike for ham og dermed sinker trafikken. Da hadde det kanskje vært et bedre valg å ligge til høyre på vei ut av rundkjøringen. Men er det ikke noe trafikk, hadde jo ingen brydd seg om valget ditt. 

På min oppkjøring kjørte jeg ut fra et kryss selv om det kom en lastebil som skulle samme vei. Men jeg gasset på så lastebilen ikke tok meg igjen. Sensor spurte hvorfor jeg ikke lot lastebilen kjøre først. Jeg sa at jeg gasset jo på, så jeg rakk det. Hadde jeg kjørt saktere, hadde lastebilen måtte bremse og det kunne blitt en potensiell ulykke, men det tenkte jeg over før jeg kjørte ut og gasset dermed på. Men jeg ser jo at det tryggeste hadde vært å vente. Det kunne han ikke si noe på. (Selv om jeg i dag etter å ha hatt lappen en stund ikke helt skjønner hvorfor jeg tok det valget på oppkjøringen 🤣)

Anonymkode: 8352e...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det rundkjøringen i Lillehammer? 😄 Der er det hvertfall en sånn. Jeg har fått beskjed om å kjøre ut i høyre felt først også blinke meg over i venstre hvis jeg skal dit. Om du får oppkjøring i en sånn rundkjøring, så er det nok refleksjonene du kommer med i etterkant som teller mest. La oss si  du bestemmer deg for å kjøre ut i venstre felt. Det kommer en bak deg som skal fortsette rundt, så du må vike for ham og dermed sinker trafikken. Da hadde det kanskje vært et bedre valg å ligge til høyre på vei ut av rundkjøringen. Men er det ikke noe trafikk, hadde jo ingen brydd seg om valget ditt. 

På min oppkjøring kjørte jeg ut fra et kryss selv om det kom en lastebil som skulle samme vei. Men jeg gasset på så lastebilen ikke tok meg igjen. Sensor spurte hvorfor jeg ikke lot lastebilen kjøre først. Jeg sa at jeg gasset jo på, så jeg rakk det. Hadde jeg kjørt saktere, hadde lastebilen måtte bremse og det kunne blitt en potensiell ulykke, men det tenkte jeg over før jeg kjørte ut og gasset dermed på. Men jeg ser jo at det tryggeste hadde vært å vente. Det kunne han ikke si noe på. (Selv om jeg i dag etter å ha hatt lappen en stund ikke helt skjønner hvorfor jeg tok det valget på oppkjøringen 🤣)

Anonymkode: 8352e...1a0

Hvis dette er en situasjon som kan oppstå så har jeg misforstått totalt hvilken type rundkjøring det er snakk om.

Anonymkode: 25d3e...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 22.54):

Ikke meningen å kuppe tråden altså, men har et liknende spørsmål. To kjørefelt inn til rundkjøringen. Hele 5 veier ut. Jeg er usikker på hvilket felt jeg skal legge meg i når jeg skal rett fram, som i dette tilfellet er utkjørsel nr 3. Når jeg kommer ut av rundkjøringen er det to felt, og jeg skal i det høyre feltet.  For meg synes det naturlig å legge meg i det høyre feltet på vei inn i rundkjøringen, og holde meg der til jeg kjører ut? 

Anonymkode: 8caa5...988

Se på rundkjøringen som en klokke.

Dersom du skal ut mellom 12 og 6, skal du ligge i høyrefeltet. Dersom du skal ut mellom 6-12 så skal du ligge i venstre feltet.

Anonymkode: 7dc6a...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Se på rundkjøringen som en klokke.

Dersom du skal ut mellom 12 og 6, skal du ligge i høyrefeltet. Dersom du skal ut mellom 6-12 så skal du ligge i venstre feltet.

Anonymkode: 7dc6a...c64

Sammeligningen rundkjøring-klokke er faktisk sykt dårlig, siden viserne på klokken går motsatt vei av trafikken i rundkjøringen. Skal du rett fram eller til høyre, ligg til høyre, skal du lengre rundt velg venstre.

Anonymkode: 60117...e2d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sammeligningen rundkjøring-klokke er faktisk sykt dårlig, siden viserne på klokken går motsatt vei av trafikken i rundkjøringen. Skal du rett fram eller til høyre, ligg til høyre, skal du lengre rundt velg venstre.

Anonymkode: 60117...e2d

Funker helt gull for meg, spesielt når det er flerarmet enn 3. Kjørelærer sa det var en helt grei huskeregel også.

Anonymkode: 7dc6a...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Funker helt gull for meg, spesielt når det er flerarmet enn 3. Kjørelærer sa det var en helt grei huskeregel også.

Anonymkode: 7dc6a...c64

At kjørelæreren din bekreftet at du hadde oppfattet det riktig når du trengte huskeregel betyr ikke at det er en god sammenligning som alltid er bra å lære bort til andre. Den forvirrer mer enn oppklarer.

Anonymkode: 60117...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Funker helt gull for meg, spesielt når det er flerarmet enn 3. Kjørelærer sa det var en helt grei huskeregel også.

Anonymkode: 7dc6a...c64

Det er kun fordi du ikke visste bedre, når du skal plassere deg korrekt inn i rundkjøring med to felter inn. Det kommer derimot til å gå i surr for deg den dagen merking i kjørefelltene sier noe annet. Da passer ikke den huskeregelen lengre.

Har selv hatt førerkort siden midt på 80-tallet, og fra et familiemedlem har jeg hørt de merkeligste ”råd” om hvordan man skal kjøre, både i trafikken og med forskjellige kjøretøy. Og skjønte etter hvert hvorfor, denne hadde venner som ble sett så veldig opp til at sa de hopp, så hoppet denne. 

Anonymkode: 7e0ae...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har du tatt teoriprøven ts? På teoritentamen.no er det akkurat en slik rundkjøring du beskriver, med video og kjørende biler. Jeg husker den så godt fordi vi har en lik rundkjøring i byen jeg bor, og jeg ble så glad jeg fant akkurat det tilfellet på teoritentamen 😅 Uansett, i følge appen legger du deg til høyre når du skal kjøre inn i rundkjøringen, som vanlig, og blinker deg ut av rundkjøringen, som vanlig, men du legger deg rett i venstre felt. 

 

Anonymkode: 29071...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du tatt teoriprøven ts? På teoritentamen.no er det akkurat en slik rundkjøring du beskriver, med video og kjørende biler. Jeg husker den så godt fordi vi har en lik rundkjøring i byen jeg bor, og jeg ble så glad jeg fant akkurat det tilfellet på teoritentamen 😅 Uansett, i følge appen legger du deg til høyre når du skal kjøre inn i rundkjøringen, som vanlig, og blinker deg ut av rundkjøringen, som vanlig, men du legger deg rett i venstre felt. 

 

Anonymkode: 29071...569

Jeg har bestått teori og oppkjøring ja.

Så er begynt å kjøre på egenhånd.

Anonymkode: 7dc6a...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har du tatt teoriprøven ts? På teoritentamen.no er det akkurat en slik rundkjøring du beskriver, med video og kjørende biler. Jeg husker den så godt fordi vi har en lik rundkjøring i byen jeg bor, og jeg ble så glad jeg fant akkurat det tilfellet på teoritentamen 😅 Uansett, i følge appen legger du deg til høyre når du skal kjøre inn i rundkjøringen, som vanlig, og blinker deg ut av rundkjøringen, som vanlig, men du legger deg rett i venstre felt. 

 

Anonymkode: 29071...569

haha, sorry. jeg er  jo ikke ts.

Anonymkode: 7dc6a...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...