AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #1 Skrevet 30. mai 2024 Jeg har en kompis som jeg ble kjent med via en fysisk hobby. Nå sier han at han har fått påvist benskjørhet, men deltar fortsatt på denne svært fysiske aktiviteten som innebærer at man må være fysisk sterk i kroppen. Med benskjørhet ville man dermed fått flere benbrudd. Nå var det en fysisk utfordring i helgen og han falt ned en skråning, uten å brekke noe som helst. Det hører med til historien at han har en tendens til å gjøre en fjær til ti høns, og dermed begynner jeg å undres. Kan han virkelig ha benskjørhet uten å brekke eller få brist i noen ben, etter et fall hvor en vanlig frisk og godt trent mann som lander svært uheldig vil knekke lårbenet? Anonymkode: 71c9a...581
kaiturid Skrevet 30. mai 2024 #2 Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en kompis som jeg ble kjent med via en fysisk hobby. Nå sier han at han har fått påvist benskjørhet, men deltar fortsatt på denne svært fysiske aktiviteten som innebærer at man må være fysisk sterk i kroppen. Med benskjørhet ville man dermed fått flere benbrudd. Nå var det en fysisk utfordring i helgen og han falt ned en skråning, uten å brekke noe som helst. Det hører med til historien at han har en tendens til å gjøre en fjær til ti høns, og dermed begynner jeg å undres. Kan han virkelig ha benskjørhet uten å brekke eller få brist i noen ben, etter et fall hvor en vanlig frisk og godt trent mann som lander svært uheldig vil knekke lårbenet? Anonymkode: 71c9a...581 Er jo noe som heter; lyver så en tror det selv. 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Skrevet 30. mai 2024 Kan hende han har fått høre han har høyere risiko for å få det og gjort en fjær til 10 høns eller så lyver han bare Anonymkode: d6f9e...cac 1
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #5 Skrevet 30. mai 2024 Han kan jo ha fått påvist begynnende benskjørhet og begynt på medisiner for å forebygge at det blir verre/utvikler seg. Da er han jo ikke en porselensfigur men har likevel diagnosen... Anonymkode: 62184...4c8 4 1
MCAS Skrevet 31. mai 2024 #6 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har en kompis som jeg ble kjent med via en fysisk hobby. Nå sier han at han har fått påvist benskjørhet, men deltar fortsatt på denne svært fysiske aktiviteten som innebærer at man må være fysisk sterk i kroppen. Med benskjørhet ville man dermed fått flere benbrudd. Nå var det en fysisk utfordring i helgen og han falt ned en skråning, uten å brekke noe som helst. Det hører med til historien at han har en tendens til å gjøre en fjær til ti høns, og dermed begynner jeg å undres. Kan han virkelig ha benskjørhet uten å brekke eller få brist i noen ben, etter et fall hvor en vanlig frisk og godt trent mann som lander svært uheldig vil knekke lårbenet? Anonymkode: 71c9a...581 Det er mulig derfor han er med på den harde fysiske aktiviteten. Fysisk trening og belastning av knoklene øker benmineraltettheten og dermed styrken i skjelettet. 9 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #7 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har en kompis som jeg ble kjent med via en fysisk hobby. Nå sier han at han har fått påvist benskjørhet, men deltar fortsatt på denne svært fysiske aktiviteten som innebærer at man må være fysisk sterk i kroppen. Med benskjørhet ville man dermed fått flere benbrudd. Nå var det en fysisk utfordring i helgen og han falt ned en skråning, uten å brekke noe som helst. Det hører med til historien at han har en tendens til å gjøre en fjær til ti høns, og dermed begynner jeg å undres. Kan han virkelig ha benskjørhet uten å brekke eller få brist i noen ben, etter et fall hvor en vanlig frisk og godt trent mann som lander svært uheldig vil knekke lårbenet? Anonymkode: 71c9a...581 Om faller virkelig ville ført til brudd hos en frisk og godt trent mann, og han ikke fikk brudd, så tenker jeg jo først og fremst at din vurdering av fallet er feil, og at det ikke var et fall som ville ført til brudd i lårbenet.. Anonymkode: 4c078...fba
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #8 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har en kompis som jeg ble kjent med via en fysisk hobby. Nå sier han at han har fått påvist benskjørhet, men deltar fortsatt på denne svært fysiske aktiviteten som innebærer at man må være fysisk sterk i kroppen. Med benskjørhet ville man dermed fått flere benbrudd. Nå var det en fysisk utfordring i helgen og han falt ned en skråning, uten å brekke noe som helst. Det hører med til historien at han har en tendens til å gjøre en fjær til ti høns, og dermed begynner jeg å undres. Kan han virkelig ha benskjørhet uten å brekke eller få brist i noen ben, etter et fall hvor en vanlig frisk og godt trent mann som lander svært uheldig vil knekke lårbenet? Anonymkode: 71c9a...581 Er det beregnet at en frisk person hadde brukket lårbenet her? Hvordan foregikk denne beregningen? Anonymkode: a47eb...c27
Million Skrevet 31. mai 2024 #9 Skrevet 31. mai 2024 Styrkende trening gjør jo at skjelettet styrkes og blir hardere, så ikke rart han trener. Jo mindre man belaster skjelettet, jo skjørere blir det. Så han gjør helt rett i å trene hardt, for det hjelper, hvis han virkelig har benskjørhet. Kanskje all treningen er det som gjorde at han ikke brakk noe da han falt. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #10 Skrevet 31. mai 2024 Benskjørhet er jo ikke enten noe man har null eller 100%. Det er jo en skala, og det forverres med alder. Trening er veldig anbefalt for å styrke muskulatur. Det forebygger skader Anonymkode: 128f3...5e5 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #11 Skrevet 31. mai 2024 Skjønner jeg TS riktig mener TS at om man har en sykdom skal man avstå fra aktivteter man driver med? Man kan vel fint drive med en aktivitet selv om risiken øker, det er et valg man tar - og ikke minst, om man har benskjørhet er det å være i aktivitet og ha styrke viktig. Anonymkode: 46b53...495 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #12 Skrevet 31. mai 2024 Jeg har selv fått påvist beiskjørhet på røntgen flere steder i kroppen for flere år siden, men jeg har aldri brukket noe som helst annet enn storetåa og jeg løper flere ganger i uken og bedriver mye fysisk aktivitet, som nettopp forebygger brudd. 🙂 Anonymkode: ac453...f65 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #13 Skrevet 31. mai 2024 Det må jo ikke være at han lyver, kanskje han har misforstått noe, blander begreper eller er litt unøyaktig når han skal forklare ting. Eller overdriver litt... Anonymkode: 7fefc...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #14 Skrevet 31. mai 2024 Hva så liksom? Om han er benskjør så kreves det jo ikke noe ekstra av deg? Hadde skjønt mer at du hadde vært skeptisk dersom dette er en venn som ber deg om fysiske tjenester hele tiden og skylder på benskjørheten. Men du kan da ikke kreve brudd for å tro på diagnosen hans. Glad du ikke er min venn. Jeg er ufør men kan faktisk likevel jogge flere ganger i uka😵 Du hadde sikkert dånet😆 Anonymkode: f0a2f...d3e 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #15 Skrevet 31. mai 2024 Jeg kjenner folk med benskjørhet som stadig faller av hest, uten å brekke noe. Jeg kjenner folk uten benskjørhet som flere ganger har ramlet av hest og fått brudd. Det er ikke min plass å begynne betvile eller stille diagnoser på noen av dem. Spesielt det å drive med sport/hobby hvor man etterhvert lærer fallteknikk vil være gull verdt for de med benskjørhet og de som ellers skader seg lett, nettopp fordi det vil kunne forebygge skade. Anonymkode: ff069...1c3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå