AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #1 Del Skrevet 30. mai 2024 Bor alene med en 13-åring. Jeg spiser ganske sunt og variert, lite "junk", og prøver samtidig å handle økonomisk. 13-åringen er mest interessert i å "snackse" fremfor å få i seg ordentlig måltider. Hun evner knapt å lage noe mat selv, fordi hun "gidder ikke". Vi har alltid pleid å ha is i fryseren, kjeks og chips i skapet, sjokolade.. Men nå er det slutt. Alt går med så fort det kommer i hus, og jeg klarer ikke å fordtå det godtesuget hver dag. Hun kan lett spise en hel sjokoladeplate etter skolen, etterfulgt av en pose potetgull, en halv boks med is (2L) osv. Så nå boikotter jeg alt av junk, jeg kjøper ingenting, med mindre det er helg. Hvordan er dette hjemme hos dere? Anonymkode: c71a8...d4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
74 modell Skrevet 30. mai 2024 #2 Del Skrevet 30. mai 2024 Så lite som mulig her og! 15 åringen spiser det han finner, i tillegg til vanlig mat. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #3 Del Skrevet 30. mai 2024 Nå får du maange svar som "vi har ikke dette unødvendige hjemme hos oss" osv osv Anonymkode: a6222...d22 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 30. mai 2024 #4 Del Skrevet 30. mai 2024 Økonomien er ikke det største problemet. Den spisingen er ekstrem, det må ligge noe bak 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
C-girl Skrevet 30. mai 2024 #5 Del Skrevet 30. mai 2024 Vi måtte slutte å kjøpe snacks, for det alle skap ble tømt når vi ikke var hjemme. Selv hvor mange ganger vi forsøkte å si ifra hjalp det ikke. Guttungen kunne spise en hel pakke med energibarer etterfulgt av en pose chips og gjerne et par ispinner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #6 Del Skrevet 30. mai 2024 Her kjøper ungdommen snacks på butikken selv og spiser. Butikkken er 200 meter unna. Anonymkode: 5df17...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #7 Del Skrevet 30. mai 2024 minister-mio skrev (1 time siden): Økonomien er ikke det største problemet. Den spisingen er ekstrem, det må ligge noe bak Jeg tror hovedårsaken er at hun er "utsultet" når hun kommer hjem, rett og slett. Hun spiser knapt matpakke på skolen, fordi "de har ikke tid". Selv putter hun bare snacks i matboksen, og lite "mat". Hjelper ikke om jeg lager matpakke for henne heller. Jeg jobber mye sene kvelder, så da har jeg enten laget ferdig middag eller kjøpt inn Fjordland, for ellers hadde hun trolig ikke spist annet enn nudler. Hun er ellers aktiv i idrett nesten daglig, så jeg forstår matinntaket, bare ikke valg av kalorier.. TS Anonymkode: c71a8...d4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #8 Del Skrevet 31. mai 2024 Oi, som å lese om mi jente på 14 år. Hun er fryktelig dårlig på å spise ordentlige måltider, spesielt middag. Hun steker seg heldigvis egg, lager toast etc til frokost og kvelds. Hvis vi har is, sjokolade, snacks så spises det opp. Samme med nugatti, rester etter nachos, boller fra fryseren, kakestrøssel osv 😅🙈. Så nå har jeg begrenset hva vi har i hus. Har blitt bedre, men kan jo handle snop selv da. Vi bor med en lillebror og en pappa også som vet å begrense seg, så urettferdig å ikke kunne ha litt nugatti, boller etc. Anonymkode: f1d78...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #9 Del Skrevet 31. mai 2024 Kan du kjøpe eller lage klar mer mat som hun bare kan spise uten å lage? Kjøleskapsgrøt, grove vafler, yoghurt, muesli, bær, byggrynslunsj osv? Anonymkode: e33e9...497 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #10 Del Skrevet 31. mai 2024 Her er ungen inprentet med at snacks er etter middag, som vi har rundt kl 19. Det er hun heldigvis flink til å holde seg til. Men, det er flere kvelder med enn uten snacks 😕 Jeg er hjemme når hun kommer hjem fra skolen, og da spiser hun som oftest lunsjrestene sine eller evt middagsrester vi måtte ha. Yoghurt er også typisk. Anonymkode: 80ecd...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #11 Del Skrevet 31. mai 2024 Mitt barn er litt yngre, men vi har det samme problemet. Jeg har også sluttet å kjøpe "snacks". Barnet får alltid tilbud om ordentlige måltider. Hvis hun "ikke vil", så får hun vente til neste måltid (eventuelt lage noe mat selv). Å kjøpe snacks på butikken er alltid en mulighet, ja, men lommepenger er begrenset Anonymkode: f8518...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #12 Del Skrevet 31. mai 2024 Potetgull kan vi enn så lenge fint ha i huset, der kan vi ha en åpnet pose i 1 uke eller 2 (små barn). Men jeg vet jo allerede nå, at vi kan ha snacks liggende i hus om noen år. Det er vanskelig nok nå, med oss to voksne 😂 vi sluker ikke alt, men spises litt daglig om noe er åpent. Så jeg tenker at det er like så greit å ikke ha noe i hus. Vi har ingen fast godteridag, så vi kjøper aldri inn fast til helger. Vi følger ikke med på tilbud på snacks heller. Men det kan være at man fikk lyst til å prøve en sjokolade, og at den da kjøpes en tirsdag. At man fyser veldig på smågodt en kveld. Da er det om å gjøre å plukke lite, da spiser vi jo den kvelden, og resten blir dessverre ikke gjemt til neste gang vi er fysen, isteden kommer vi til å gå å spise litt hver dag til det er tomt, selv om vi da absolutt har fått mengden vi burde ha i løpet av en uke. Så om barna i fremtiden tømmer restene fortere enn oss så anser jeg det bare som kalorier spart for oss 😂 Anonymkode: 4ce5a...368 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #13 Del Skrevet 31. mai 2024 Snack-forbruk avhenger av sesong. Vi har et noe høyt is pg smoothie-forbruk akkurat nå, og kjeks og potetgull går det mer av på vinteren. Vi har litt yngre barn, og de får ikke ta snacks uten å spørre, men det er et salig mas flere ganger i uka... Vi har litt sunnere snacks liggende, nøtter, god frukt (vannmelon i stedet for is, f.eks) som hjelper noe. Anonymkode: 09ab9...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #14 Del Skrevet 31. mai 2024 Spiser ungdommene deres virkelig snacks og snop hver dag? Hvorfor har dere slikt tilgjengelig i hverdagene? Vår 14 åring kjøper seg som regel noe snacks på fredag og lørdag. Han har egne penger så det hender at han kjøper noe på hverdager også. Men vi har alltid oppfordret til å holde det til helgen. Han forsyner seg ikke av snacks som vi har liggende hjemme i ukedagene. Vi foreldre spiser heller ikke snacks og snop uken. Anonymkode: 89b23...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå