Gå til innhold

Når slutter barnet med MME?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dattera vår er 10 mnd og drikker 2 flasker med MME om dagen og får i tillegg grøt og middag, så 4 måltider om dagen. (Smoothie av og til). Hun skal begynne i bhg i august, da er hun 13 mnd. Når er det vanlig å slutte med MME?
Gir dere brødskiver til baby? Helsesøster sa man kunne gi det, men jeg er så redd for at hun skal sette det i halsen! 🙈og når kan man begynne med kumelk? 

Anonymkode: 6e61d...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår på 9mnd spiser en del lomper, det fungerer godt. 

Anonymkode: 34c96...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt barn var 11 måneder gammel da han sluttet med MME og begynte både å drikke vanlig melk og spise vanlig mat. Vi var i Spania i 4 uker, og det var vanskelig å rengjøre flasker. Vi bare passet på at han drakk helt fersk melk, og han fikk servert brødskiver med skinke og tomat til hvert måltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de var 10mnd, spiste de jo omtrent det samme som oss.
Har du ikke gitt brødskive enda? Regner ikke med du gir most mat til middag? så kan fint gi brødskive også. 

Anonymkode: 912ac...f38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kuttet fra 2 til 1 flaske rundt 11 mnd, da var det en flaske midt på natten. 

De kan slutte helt med mme når de er 13 mnd. Vi valgte å gjøre det mer gradvis. 

Nå er han 13 mnd og vi jobber med å kutte den siste flasken. Eller, vi har kuttet den og resultatet er mye gråt 22:30-02:30 fordi den er savnet. Må få kuttet den helt før juli, ellers må jeg gi meg og han får fortsette. I juli blir jeg alene med han til august siden pappan skal på jobbreise.. 

Anonymkode: 6adc3...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskive fikk ungen når hu var 6 mnd.. Fra 8 mnd har hu spist vanlig mat som resten av familien😅

Det er ikke noe mindre risiko for kvelning om du venter… barnet må lære seg å spise. Det er veldig viktig for både muskler, kjeve og motorikken. 
 

Du kan fint gi litt kumelk i mat nå, men bør få MME frem til 1 år. 
 

Les deg opp på forskjellen mellom kvelning og brekninger hos spedbarn. Og eventuelt sett deg inn i BLW 😊 

Anonymkode: 26900...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår fikk kveldsflaske til hun var 13 mnd, da sluttet vi. Før det trappet hun naturlig ned på flasker etter at mengde fast føde økte. 
Ikke noe problem med fast føde når babyen er 10 mnd. 

Anonymkode: e6744...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også livredd for kveldning TS men ga barnet brød fra rundt 8,5 mnd alder :) Passet på å gi brød som ikke var så seigt, feks ikke surdeig og liknende. Skar i biter uten skorpe i starten og hadde på leverpostei som barnet elsket. Det gikk veldig fint. Ga også lompe med smøreost eller smør som jeg brettet istedet for å rulle, og skar i trekanter.

De sier barn ikke skal drikke kumelk før 12 mnd alder, det har med opptak av jern å gjøre.

Jeg ammet så vet ikke helt det med MME men jeg trappet ned amming så når barnet var 12mnd + så ammet jeg bare til soving og litt på natta. Så sluttet vi helt på natta rundt 14-15 mnd og kuttet den siste kveldsammingen rundt 19 mnd. Hadde vi gitt MME hadde jeg sluttet før, de siste månedene var nok amming bare kos og fint for å få i barnet væske ved sykdom, ikke mat som barnet trengte for å bli mett.

Anonymkode: ca147...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødskiver er mykt og går helt fint allerede fra 6 mnd🫶🏻

Her sluttet vi med mme når han var ca 1 år, da var han ikke interessert i flasken lengre (drakk litt, surret masse) og spiste ca det samme som resten av familien (ikke masse salt osv såklart).

Anonymkode: 9a4e9...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 22.10):

Brødskiver er mykt og går helt fint allerede fra 6 mnd🫶🏻

Her sluttet vi med mme når han var ca 1 år, da var han ikke interessert i flasken lengre (drakk litt, surret masse) og spiste ca det samme som resten av familien (ikke masse salt osv såklart).

Anonymkode: 9a4e9...2e4

Hun spiser brødskiver veldig fint nå! 😃 ga når hun var ca 8 mnd men sluttet fordi jeg ble litt engstelig for kvelning🙈 hun spiser for det meste middagsglass og hvis vi feks lager fiskeboller som jeg moser sammen. Når dere sier at baby spiser det dere spiser hva vil det si? Spagetti, pizza, laks, etc? I middagsglassene er det jo veldig most for det meste. Ts

Anonymkode: 6e61d...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn kan få kumelk fra 12 mnd. Her sluttet de med mme også rundt eller rett før den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun spiser brødskiver veldig fint nå! 😃 ga når hun var ca 8 mnd men sluttet fordi jeg ble litt engstelig for kvelning🙈 hun spiser for det meste middagsglass og hvis vi feks lager fiskeboller som jeg moser sammen. Når dere sier at baby spiser det dere spiser hva vil det si? Spagetti, pizza, laks, etc? I middagsglassene er det jo veldig most for det meste. Ts

Anonymkode: 6e61d...ef4

Pizza (hjemmelaget) fikk han ikke før nylig (1,5 år), men ellers får han det samme stort sett ja. Av og til vil det si at vi må krydre maten litt ekstra etter den kommer på tallerken (i hovedsak salt).
 

I starten tok jeg en liten porsjon av middagen og moste med stavmikser. Det vi har holdt helt unna er taco og burger, det spiser vi i fred😆

Også har vi bare gravids økt str på bitene, og sett an konsistens/hardhet på bitene. 
 

Det er litt skummelt med brekninger, men det er en slags øving det også! Det viktigste er faktisk å ha litt is i magen, for som regel Fikser de det sjøl. Er først hvis barnet viser faktiske tegn til kvelning at man skal gripe inn. Brekning er normalt🤗

Anonymkode: 9a4e9...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hun spiser brødskiver veldig fint nå! 😃 ga når hun var ca 8 mnd men sluttet fordi jeg ble litt engstelig for kvelning🙈 hun spiser for det meste middagsglass og hvis vi feks lager fiskeboller som jeg moser sammen. Når dere sier at baby spiser det dere spiser hva vil det si? Spagetti, pizza, laks, etc? I middagsglassene er det jo veldig most for det meste. Ts

Anonymkode: 6e61d...ef4

Spiser alt (utenom honning, det skal de ikke ha før 1 år). 
 

middagsglass brukte vi aldri😊 Viktig at de får bruke kjevemuskler og tunge, lære seg å spise..  tygge, svelge, kjenne, lukte osv. 

Vet du forskjellen på kvelning og brekninger ? De små har brekningsrefleksen veldig langt frem og brekker seg ofte, det er helt vanlig når de skal lære å spise. 

Anonymkode: 26900...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 20.52):

Dattera vår er 10 mnd og drikker 2 flasker med MME om dagen og får i tillegg grøt og middag, så 4 måltider om dagen. (Smoothie av og til). Hun skal begynne i bhg i august, da er hun 13 mnd. Når er det vanlig å slutte med MME?
Gir dere brødskiver til baby? Helsesøster sa man kunne gi det, men jeg er så redd for at hun skal sette det i halsen! 🙈og når kan man begynne med kumelk? 

Anonymkode: 6e61d...ef4

Man slutter når de er 1 år. Og begynner med kumelk når de er 1 år.

Når det gjelder brødskiver så begynner du tilvenningen med å dyppe brødet i litt mme. Så kutter du dette gradvis. 

Når hun er begynt i bhg bør ikke melk/ mme være et "måltid". Det begrenser plass til vanlig mat, som jo er det en 1 åring skal ha. Men du kan feks. gi henne en flaske til kvelds for kosens skyld hvis hun er vant til det.

Anonymkode: 3ac5a...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sluttet med MME på flaske på dagtid da han var 10 måneder. Gikk da over til å gi på kopp som drikkemelk i forbindelse med måltider i stedet. Sluttet med MME på kopp da han var 15-16 måneder. Får i dag (2,5 år) MME blandet i smoothie og grøt pga. allergi, så føler det blir litt feil å si at han har sluttet med MME. 😅

Anonymkode: 3630f...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 1.5 år drikker fortsatt mme. Opp til 2 flasker i døgnet (kveld og evt morgen)

Han har spist brød siden 6 mnd. Spiser det samme som oss og har vel gjort det siden 8-10 mnd. Deler selvsagt opp maten hans i anbefalte størrelser. Er du usikker på størrelse så anbefaler jeg solid starts, det er en god app.

Melk som drikke er 12 mnd

Anonymkode: 50e17...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sluttet ved 1 år. Da spiste han stort sett det samme som oss. Hadde gradvis innført mat siden 6 mnd. 

Anonymkode: 125c0...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 20.52):

Dattera vår er 10 mnd og drikker 2 flasker med MME om dagen og får i tillegg grøt og middag, så 4 måltider om dagen. (Smoothie av og til). Hun skal begynne i bhg i august, da er hun 13 mnd. Når er det vanlig å slutte med MME?
Gir dere brødskiver til baby? Helsesøster sa man kunne gi det, men jeg er så redd for at hun skal sette det i halsen! 🙈og når kan man begynne med kumelk? 

Anonymkode: 6e61d...ef4

Jenta mi blir straks 1 år. Hun har en flaske før leggetid som kos. Hun er nesten ikke interessert i den lengre, så går greit å slutte nå tenker jeg. 

Jenta mi har fått samme mat som oss siden 6 mnd. Et tips ang brødskiver, for å slippe å kaste skorper...knekk ett eller to egg i en litt dyp tallerken, rør rundt med gaffel, legg en brødskive eller to (alt ettersom hvor mye barnet spiser) oppi, la ligge et par minutter før du snur dem. Stek dem i stekepanna. Egget trekker inn i brødskiven, og skorpen blir myk! Pleier å skjære dem i stenger, så gomler barnet :) 

Anonymkode: 2eb9b...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...