Gå til innhold

For liten inntekt til å dekke studielånet, men fordi min samboer tjener godt får jeg ingen hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å betale avdragene som har steget voldsomt den siste tiden og må låne på kredittkort for å betale. Føler jeg druknet, alt går bakpå.

Inntekt har vært rundt 250 000 i året fordi jeg har hatt omsorg til far over 50% (er dokumentert) og ikke har kunnet ta ekstravakter. 

Det har etter hvert blitt så mange belastninger og jeg er nå til vurdering for arbeidsavklaringspenger. 

Imens kommer de stadig økte kravene om innbetaling hver måned. Jeg har brukt opp alle utsettelsene, og har søkt om å slette renter eller mindre beløp i måneden. 

Jeg og min samboer har egen inntekt. Jeg vet ikke hva han har i inntekt, vi betaler egne regninger og jeg kan ikke spør ham om penger. Vi har ikke felles økonomi. Allikevel beregner lånekassen hans inntekt som grunnlag til at jeg ikke får slettet renter eller utsatt lånet.

Hvordan er dette mulig? 

Anonymkode: 4c5f3...588

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre. Jeg hadde tatt en samtale med lånekassen jeg.

Anonymkode: 3b907...6df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samboere har ikke forsørgerplikt overfor hverandre. Jeg hadde tatt en samtale med lånekassen jeg.

Det står veldig klart på nettsidene til Lånekassen at hvis man har brukt opp alle utsettelser og ber dem om en gjeldsordning, så ser de på ektefelle og samboers inntekt.

Det er naturlig at to mennesker som bor sammen og er glad i hverandre, også kan hjelpe hverandre økonomisk.

Anonymkode: 461b3...a45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du tjener lite, du kan få slette gjeld/renter pga lite inntekt

Anonymkode: 1c1ef...1c0

Skrevet

Har dere felles barn? 

AnonymBruker
Skrevet
Juliv skrev (12 minutter siden):

Har dere felles barn? 

De regner samlet inntekt uansett om man har barn eller ikke, ref. tabellen i linken jeg vedla i mitt innlegg lenger opp.

Anonymkode: ad633...726

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det står veldig klart på nettsidene til Lånekassen at hvis man har brukt opp alle utsettelser og ber dem om en gjeldsordning, så ser de på ektefelle og samboers inntekt.

Det er naturlig at to mennesker som bor sammen og er glad i hverandre, også kan hjelpe hverandre økonomisk.

TS har ikke nevnt noe om gjeldsordning.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt forslag er å komme seg tilbake til jobb! Asap

Anonymkode: 98ad1...d0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De regner samlet inntekt uansett om man har barn eller ikke, ref. tabellen i linken jeg vedla i mitt innlegg lenger opp.

Jeg tenkte at hun muligens burde vurdere å melde flytting hvis de ikke har felles barn siden de ikke har felles økonomi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dump han

Anonymkode: 93c76...a6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

TS har ikke nevnt noe om gjeldsordning.

Det er gjeldsordning kun hos lånekassen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er gjeldsordning kun hos lånekassen.

Det skjønte jeg, men ts skriver ikke noe om at hun har bedt om gjeldsordning. Hun skriver at hun bruker kredittkort for å betale på studielånet.

AnonymBruker
Skrevet

Siden faren din er pleietrengende må du gå på kommunen og kreve sykehjemsplass for han. Gå ut i avisene om så er. Det er ikke din plikt å ta deg av han. Hva hvis han ikke hadde hatt barn?

Anonymkode: 72aef...72c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sliter med å betale avdragene som har steget voldsomt den siste tiden og må låne på kredittkort for å betale. Føler jeg druknet, alt går bakpå.

Inntekt har vært rundt 250 000 i året fordi jeg har hatt omsorg til far over 50% (er dokumentert) og ikke har kunnet ta ekstravakter. 

Det har etter hvert blitt så mange belastninger og jeg er nå til vurdering for arbeidsavklaringspenger. 

Imens kommer de stadig økte kravene om innbetaling hver måned. Jeg har brukt opp alle utsettelsene, og har søkt om å slette renter eller mindre beløp i måneden. 

Jeg og min samboer har egen inntekt. Jeg vet ikke hva han har i inntekt, vi betaler egne regninger og jeg kan ikke spør ham om penger. Vi har ikke felles økonomi. Allikevel beregner lånekassen hans inntekt som grunnlag til at jeg ikke får slettet renter eller utsatt lånet.

Hvordan er dette mulig? 

Anonymkode: 4c5f3...588

Hvorfor mener du din samboer skal ha forsørgerplikt for deg? 

Anonymkode: e0344...c4a

AnonymBruker
Skrevet

Har du barn forresten siden du ikke kan jobbe fullt i tillegg til å ta deg av faren din?

AnonymBruker
Skrevet

1.3.2.5 Ingen lovfestet rett til underholdsbidrag

Etter lovverket har samboere ingen underholdsplikt overfor hverandre under samboerskapet, jf pkt 3.1.2. Heller ikke ved brudd i samboerskap har vi lovregler som gir den ene parten noen rett til underholdsbidrag fra den andre.

www.regjeringen.no

1 Gjeldende rett - NOU 1999: 25 - regjeringen.no

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig rart at du ikke vet hva samboeren din tjener?! Hvorfor har dere ikke felles økonomi? Vil han ikke hjelpe partneren sin?

Anonymkode: c0a92...a4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det skjønte jeg, men ts skriver ikke noe om at hun har bedt om gjeldsordning. Hun skriver at hun bruker kredittkort for å betale på studielånet.

Ja, men hun ønsker å endre på dette og da ser de på samboerens inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig rart at du ikke vet hva samboeren din tjener?! Hvorfor har dere ikke felles økonomi? Vil han ikke hjelpe partneren sin?

Anonymkode: c0a92...a4b

Hvorfor skal samboere ha felles økonomi?

Jeg og samboeren er sammen av kjærlighet, ikke fordi vi ikke kan forsørge oss selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...