Gå til innhold

Flaggdilemma, bursdag og begravelse samme dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en bursdag i familien neste uke, og samme dag skal naboen begraves. Den som har bursdag ønsker selvfølgelig at vi heiser flagget for hen slik vi alltid gjør. Men så er det begravelsen, da. Normalt ville jeg ha flagget på halv stang til etter begravelsen.

Alternativene er da: Flagge på halv stang fra morgenen og så heise flagget helt opp etter begravelsen, heise flagget helt opp fra morgenen av for å feire bursdagen, eller et kompromiss med flagget på halv stang pga begravelsen og balkongflagg for bursdagsbarnet. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: edd9f...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barnebursdag trumfer voksen nabo.
Er bursdagsbarnet tenåring kan det godt lære å ta hensyn til naboer. Men et barn på f.eks. 6 år bør få oppleve bursdagsstas med flaggheising. 

Anonymkode: d404a...dff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Naboen dør jo ikke hvert år. Jeg hadde prioritert flagging på halv stang av respekt for naboen og forklart det til bursdagsbarnet som tross alt kan ha flaggheising alle andre bursdager hele resten av livet.

Anonymkode: ad640...577

• Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste alternativet, - halv stang for naboen og et balkongflagg for bursdagsbarnet.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagg for dem som er i live og kan se det.  Verne om fremtiden, ikke fortiden. Men forklar gjerne naboene på forhånd slik at se ikke misforstår situasjonen og tolker det at du er glad naboen er død.. merkelig hva folk kan vri og vrenge på, særlig når det er sterke følelser i sving..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det ville vært veldig respektløst å flagge på full stang når naboen begraves. Så jeg hadde tatt halv stang og heller pyntet med små flagg innendørs akkurat dette året. 

Anonymkode: d1714...2fe

• Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi har en bursdag i familien neste uke, og samme dag skal naboen begraves. Den som har bursdag ønsker selvfølgelig at vi heiser flagget for hen slik vi alltid gjør. Men så er det begravelsen, da. Normalt ville jeg ha flagget på halv stang til etter begravelsen.

Alternativene er da: Flagge på halv stang fra morgenen og så heise flagget helt opp etter begravelsen, heise flagget helt opp fra morgenen av for å feire bursdagen, eller et kompromiss med flagget på halv stang pga begravelsen og balkongflagg for bursdagsbarnet. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: edd9f...34a

Hadde flagget på halv stang til etter begravelsen, da viser du respekt for din døde nabo. Så heises det på hel stang etter begravelsen og hva du legger i det vet bare du. Både respekt for din døde nabo og gebursdagen ! Hadde gått for det.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det ville vært veldig respektløst å flagge på full stang når naboen begraves. Så jeg hadde tatt halv stang og heller pyntet med små flagg innendørs akkurat dette året. 

Men halv stang er det bare til begravelsen er over, så heises det til topp. Det er tradisjon i den landsdelen jeg bor i alle fall. Så fires det ved solnedgang eller senest kl. 21.00

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (Akkurat nå):

Men halv stang er det bare til begravelsen er over, så heises det til topp. Det er tradisjon i den landsdelen jeg bor i alle fall. Så fires det ved solnedgang eller senest kl. 21.00

Ok ja da kan det jo heises etter begravelsen da👍🏻Men ikke samtidig liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg hadde stusset hvis noen i nabolaget hadde flagget på hel stang før seremonien var ferdig. Det hadde nok blitt nabolagets snakkis 😄

Anonymkode: a74e2...de8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt trenger man ikke å flagge på halv stang så lenge. Det holder til naboen har reist, så heiser man det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

luxifine skrev (12 minutter siden):

Flagg for dem som er i live og kan se det.  Verne om fremtiden, ikke fortiden. Men forklar gjerne naboene på forhånd slik at se ikke misforstår situasjonen og tolker det at du er glad naboen er død.. merkelig hva folk kan vri og vrenge på, særlig når det er sterke følelser i sving..

Man flagger for å vise de pårørende respekt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Normalt ville jeg ha flagget på halv stang til etter begravelsen.

Gjør det denne gangen også. Begravelsen er jo ikke på kveldstid, så det er mye igjen av dagen når den er over.

Hvis barnet er stort nok, kan du benytte anledningen til å forklare hva flagging på halv stang betyr og hva man gjør ved begravelser.

Anonymkode: d549a...fbc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tidligere var det helt vanlig å heise flagget til topps etter begravelsen. Først på halv stang, så på hel stang etter begravelsen.

Anonymkode: 84d21...1cb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tidligere var det helt vanlig å heise flagget til topps etter begravelsen. Først på halv stang, så på hel stang etter begravelsen.

Anonymkode: 84d21...1cb

Det er helt vanlig i dag også ! Når begravelsen er over heises det til hel stang. Det skjer også så vidt jeg vet på alle offentlige bygg når offentlige personer går bort. Halv stang frem til begravelsen er da symbolet på sorg, og hel stang er for å hedre og vise respekt for den avdøde og deres familie. Og de da som har gebursdag kan "feires" i samme slengen. Ser null problemer med det. Faktisk er det en "korrekt" måte å gjøre dette riktig på.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Brunello skrev (18 minutter siden):

Man flagger for å vise de pårørende respekt. 

Men de er ikke hjemme så de ser det uansett ikke. 

Anonymkode: d404a...dff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt hensyn til familien til den døde. Et barn er ikke så opptatt av flag at man ikke kan avlede oppmerksomheten til noe annet, og voksne folk bør forstå at man tar hensyn. Jeg hadde sett ned på naboene om de flagget samme dag som det var begravelse i gata. Hadde tenkt de var mindre begavet liksom...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dere nære denne naboen? Hvor gammel ble hen? 

Hvis det er en eldre person som bodde alene så er det kanskje ingen tilstede før begravelsen og da ville jeg bare flagget for bursdagsbarnet. Hvis det var en eldre person og dødsfall som ikke kom overraskende ville jeg også flaghet for busdag, men sagt fra til naboen (hvis dere snakker såpass mye med hverandre at det er naturlig). 

Var naboen reltivt ung/svært uventet/dramatisk ville jeg snakket med barnet om å pynte ekstra masse inne (her er alder på barnet, modenhet og evg diagnoser relevant og ville kunne påvirke i barnets favør).

Jeg vokste opp et sted der alle kjente alle og det ville vært utenkelig å flagge for bursdagsbarnet, med unntak av hvis det var gamle folk. De ville mest sannsynlig satt pris på at det ble gjort stas på bursdagsbarnet.

Anonymkode: 763ea...c22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden begravelser er på ukedager, er ikke barnet på skole/barnehage frem til etter begravelsen er over? Skjønner ikke problemet. Kan umulig være noe problem å måtte vente litt med full flagging. En har godt av å lære seg å tilpasse seg andre av og til. 

Anonymkode: d559c...ee7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...