Gå til innhold

Var folk fysisk sterkere før i tiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Foreksempel på 1800 tallet, da man måtte jobbe og slite for å få mat og klær. Hogge ved, bære vann osv... Idag er jo alt mye lettere. Kan forestille meg at det sikkert var et hardt liv men de viste jo ikke om noe annet. Tålte vel sikkert mer også siden de måtte bruke den maten de hadde.

Anonymkode: dcb84...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror de var jevnt over sterkere ja..det meste er jo maskinelt idag innen jordbruk osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hogd ved har jeg gjort mye da jeg er oppvokst på en gård. Når vi var på hytta måtte vi også hente vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utvilsomt. Jeg merker hvor veik jeg er på begynnelsen av vårsesongen. Jeg driver med dyrking av grønnsaker ol. så blir mye graving av bed, luking, bæring av kantstein, saging av staur også videre hver vår. Er alltid helt skutt i begynnelsen av sesongen, selv om jeg trener jevnlig både styrke og kondisjon gjennom hele vinteren. Får også masse blåmerker og kutt og føler meg generelt skjør 😂 Fysisk arbeid bygger styrke på en helt annen måte enn trening.

Men jeg tror du fort blir syk og dårlig dersom du kjører hardt og ikke får nok næring og hvile, så det var sikkert en balansegang. Noen var nok skikkelig ramme, men det var sikkert mange som ble kjørt ned i kjelleren og falt av tidlig pga slitasje.

På 1800-tallet så bodde også folk generelt svært dårlig. Det var vanlig at de bare hadde et rom i huset der alle sov og levde som ble varmet opp av et åpent ildsted. Problemet var imidlertid at det gjerne ble ekstremt mye røyk og os inne pga av dårlige pipestrukturer og dermed fikk også mange luftveissykdommer.

Anonymkode: c43ca...ee4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs nok hvem du var. Arbeidere og folk som jobbet på gård var nok ganske sterke. Mens rikfolk som hadde tjenere, var nok ikke det. Jeg så på et program hvor folk skulle leve som i gamledager. Det var MYE tungt arbeid som de virkelig slet med. Før i tida holdt de jo på i timesvis hver dag med slikt.

Anonymkode: a8386...3c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Ja de som måtte jobbe med fysisk tunge ting var nok sterke som okser. Men også med ødelagt kropp, kronisk smerte og krokbøyd som faen da de ble eldre.

Anonymkode: 93c2b...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...